Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zal Jurgiel vies zijn? Kaczyński zit mogelijk in de problemen

Gestart door Pieszyce, 18 mei 2024, 22:00

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zal Jurgiel vies zijn? Kaczyński zit mogelijk in de problemen

17 mei 2024

Jarosław Kaczyński heeft PiS-lid Krzysztof Jurgiel geschorst. Een oude apparatchik van Recht en Rechtvaardigheid, die momenteel lid is van het Europees Parlement. Kaczyński hoopte waarschijnlijk dat de hele zaak, die aantoont in welke puinhoop PiS zich bevindt, onopgemerkt zou blijven. En daar had hij het mis.

Kennelijk is Jurgiel zelf niet van plan het besluit van de president stilzwijgend te aanvaarden. Integendeel: hij kondigde een persconferentie aan.

– Formeel weet ik niets. Ik zit te wachten op een of andere melding, omdat ik officieel niets weet van het feit dat ik uit mijn partij ben geschorst. Ik weet ook niet waarom het is gedaan, dus ik voel me niet geschorst, zegt het Europarlementariër.

– Ik zou graag de rechtvaardiging voor dit besluit willen weten, want vandaag praat heel Białystok over de schorsing van mij als PiS-lid, maar ik weet daar niets van. Vraag het gerust aan het hoofdkantoor, wellicht kunnen zij u iets uitleggen. Ik heb geen enkele brief over deze kwestie of enige informatie ontvangen - voegt hij eraan toe.

De zaak is eigenlijk triviaal. Maar alles wijst erop dat er nog lang en luid over de zuiveringen in PiS zal worden gesproken. Niemand zal zich Jurgiel herinneren, maar het feit dat de partij voor onze ogen afbrokkelt zal algemeen bekend worden. Wat er ook gebeurt, het strategische genie van Kaczyński heeft zich opnieuw laten gelden. Een paar weken voor de verkiezingen voor het Europees Parlement zijn een echte schot in de roos.

Wij kunnen alleen maar zeggen: meer zoals dit!

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku