Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Daniel Obajtek maandag ontboden op het kantoor van de openbare aanklager

Gestart door Pieszyce, 2 juni 2024, 19:18

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Daniel Obajtek maandag ontboden op het kantoor van de openbare aanklager
"Drie gigantische onderzoeken"

oprac. Przemysław Średziński
2 juni 2024   

KO parlementslid Michał Szczerba kondigde op Polsat News aan dat voormalig Orlen chief executive Daniel Obajtek voor maandag 3 juni is gedagvaard op het kantoor van de openbare aanklager.
- Daniel Obajtek is gedagvaard voor het Openbaar Ministerie voor morgen (maandag 3 juni - red)," zei parlementslid Michał Szczerba in 'Śniadanie Rymanowskiego' op Polsat News.

Michal Szczerba: Het openbaar ministerie voert drie gigantische onderzoeken uit naar Daniel Obajtek

- Hetzelfde als hij doet met de oproepen van de onderzoekscommissie, gedraagt hij zich op dezelfde manier met betrekking tot de activiteiten van het parket, dat drie gigantische onderzoeken naar zijn zaak uitvoert - voegde het KO-parlementslid eraan toe. Laten we niet vergeten dat minister van Justitie Adam Bodnar afgelopen woensdag heeft aangekondigd dat er drie onderzoeken lopen met betrekking tot Daniel Obajtek. Het gaat om: de fusie van Lotos met Orlen, het opblazen van de benzineprijzen en vooruitbetalingen voor de aankoop van olie. - Ik denk dat de heer Daniel Obajtek vroeg of laat met het rechtssysteem te maken zal krijgen - zei het hoofd van het ministerie van Justitie.

De politicus benadrukte dat hij er alles aan zou doen "om ervoor te zorgen dat Daniel Obajtek met succes wordt opgeroepen voor een vergadering van de onderzoekscommissie". Bedenk dat het voormalige hoofd van Orlen de parlementaire onderzoekscommissie over het visumschandaal wilde ondervragen, maar dat Obajtek niet voor de commissie verscheen. "Daniel Obajtek doet alsof hij bereid is om te verschijnen. In werkelijkheid ontwijkt hij zijn plichten als getuige. Hij ontvangt geen dagvaardingen die zijn gestuurd naar zeven adressen die zijn vastgesteld door de commissie, het Openbaar Ministerie en de CBA. Het niet verschijnen van Obajtek als getuige zal ernstige gevolgen hebben," schreef Szczerba op social media. - schreef Szczerba op social media.

Parlementslid Szczerba: We zullen de rechtbank vragen Daniel Obajtek vast te houden

Daniel Obajtek verklaarde dat hij bij de onderzoekscommissie zou verschijnen als hij "naar behoren geïnformeerd" zou worden. Vervolgens plaatste hij een verklaring. "Ik beschouw de dagvaarding van mij voor de commissie anderhalve week voor de verkiezingsstilte als een element van politiek spel en een poging om mijn persoon te belasteren". - oordeelde de voormalige CEO van Orlen. - Als Obajtek niet verschijnt is dat niet goed, want hij zou moeten verschijnen," zei Michał Dworczyk van de Partij Recht en Rechtvaardigheid op zondag in Polsat News, waarbij hij opmerkte dat hij 'niet weet of hij effectief op de hoogte is gebracht'. In een interview met de Super Express voegde Michał Szczerba eraan toe dat als het voormalige hoofd van Orlen op 5 juni niet verschijnt op de volgende zitting van de onderzoekscommissie, het de rechtbank zal vragen Daniel Obajtek op te sluiten. - Misschien wordt het een detentie voor maximaal een maand, dit is wat het wetboek zegt, benadrukte het KO parlementslid.

Bron: next.gazeta.pl przez Przemysław Średziński       język po Polsku

Pieszyce

Ryszard Cukierman     @ryszcuk

Rozwścieklony Obajtek na żywo w PolsatNews...a ja się pytam... jak długo blisko 40 milionowe, praworządne państwo w środku Europy będzie się jeszcze cackać z tym gangsterem ???
De woedende Obajtek live op PolsatNews... en ik vraag me af... hoe lang zal een gezagsgetrouw land in het midden van Europa, met bijna 40 miljoen inwoners, met deze gangster blijven rommelen???

citaatfoto twitter.com

Onvoorstelbaar, erg benieuwd wat het OM gaat doen, want volgens mij is zoiets ook strafbaar voor Polsat.

Op deze manier is Polen echt het land van Capo di tutti Capi aan het worden

Pieszyce

Obajtek zal achter de tralies belanden, sneller dan hij had verwacht?
Sterke verklaring over zijn detentie

Natalia Kaminska
2 juni 2024

Voormalig Orlen CEO Daniel Obajtek is niet verschenen voor de visumschandaalcommissie. Niemand weet ook waar hij is. Nu kondigt KO parlementslid Michal Szczerba aan dat Obajtek gearresteerd kan worden als hij niet naar de volgende hoorzitting komt. De volgende vergadering van deze commissie is al deze week.

"De zoektocht naar Daniel Obajtek is al dagen aan de gang en wordt door het hele land uitgevoerd. De voormalige CEO van Orlen nam de per post verstuurde dagvaarding om voor de onderzoekscommissie visumschandaal te verschijnen niet op, dus moest de politie deze bij hem afleveren.

Obajtek "vluchtte" voor de hoorzitting. Het is niet bekend waar hij is.

Deze had echter ook een probleem. Agenten klopten op zeven adressen aan, maar de kandidaat voor het Europees Parlement was nergens te bekennen. De man was echter goed op de hoogte van de commissie en was helemaal niet van plan om op 28 mei bij de Sejm te verschijnen (en verscheen daar uiteindelijk ook niet).

"Ik zal geen aap zijn in het circus van Michal Szczerba. Jullie zullen jezelf niet toestaan om een campagne tegen mij te voeren, die sowieso hopeloos is in de KO editie". - liet Obajtek maandag 27 mei weten op social media. "Ik heb net zoveel te maken met visa als met stof op Mars", voegde hij eraan toe.

Michał Szczerba denkt daar echter anders over en... is niet van plan dat los te laten. In een recent gesprek met de 'Super Express' legde hij uit dat "een van de belangrijkste kanalen voor buitenlanders om naar Polen te komen twee grote investeringen waren die werden uitgevoerd door bedrijven met een staatsdeelneming".

- Een van deze bedrijven was Orlen, beheerd door Obajtek. De andere was Grupa Azoty en een investering genaamd Polimery Police. Beide bedrijven hadden een procedure om het verkrijgen van visa door buitenlanders die werknemers van deze instellingen zouden worden, te vergemakkelijken en te versnellen, bracht hij over.

Szczerba sluit motie om Obajtek vast te houden niet uit

Szczerba verwees ook naar wat hij eerder zei, namelijk dat Obajtek in het buitenland woont. - Ik zal deze kennis niet aan u onthullen, maar ik kan u verzekeren dat het kennis is van een zeer goede bron," merkte hij op toen hem werd gevraagd hoe hij aan deze kennis kwam.

Hij herinnerde er ook aan dat de volgende vergadering van de commissie zal worden gehouden op 5 juni om 15.00 uur - Ik zal niet zo welwillend zijn als ik tot nu toe ben geweest en ik zal de commissie vragen om gebruik te maken van de mogelijkheid, waar de rechters en advocaten het ook over hebben, dat wil zeggen om gebruik te maken van de bevoegdheden die het openbaar ministerie ook heeft," gaf hij aan in een interview met de 'SE'.

Hij voegde eraan toe: - We zullen bij de rechtbank een verzoek indienen om Daniel Obajtek op te sluiten. Misschien wordt het een detentie van maximaal een maand, dit is wat het wetboek zegt.

We moeten er ook aan toevoegen dat de zoektocht - inclusief de zoektocht in de media - naar Daniel Obajtek al enkele weken aan de gang is. Op 2 mei schreven we in naTemat dat de voormalige CEO van Orlen niet was komen opdagen in Kielce bij de presentatie van "jedynek" Wet en Rechtvaardigheid ".

Bron:  natemat.pl przez Natalia Kaminska    język po Polsku

Pieszyce

Ida Warschauer    ***** ***     @ida_warschauer

Daniel ,,Brudna pała" Obajtek nie stawił się w warszawskiej prokuraturze, bo ma ważniejsze sprawy i ch*j  Z przykrością stwierdzam, że pisowski slogan o ,,państwie silnym wobec słabych i słabym wobec silnych" powoli ciałem się staje
Daniel "Dirty thingy" Obajtek verscheen niet op het parket van Warschau omdat hij belangrijkere zaken heeft en zo.  Het spijt me te moeten zeggen dat de PiS-slogan over "de staat is sterk tegen de zwakken en zwakken tegen de sterken" langzaam werkelijkheid wordt.

Diabeł Stockton      @DiabelStocktonX

Były prezes PKN Orlen @DanielObajtek nie stawił się na wezwanie Prokuratury ws. składania fałszywych zeznań przed sądem w sprawie znajomości z pseudo dziennikarzem @PNisztor
De voormalige president van PKN Orlen  @DanielObajtek is niet verschenen op verzoek van het Openbaar Ministerie wegens het afleggen van een valse getuigenis in de rechtbank over zijn kennismaking met een pseudo-journalist  @PNisztor

Pieszyce

@Bodnar, wat is dat voor slap gedoe?  >:(  >:(  >:(

Verklaar deze gangster vogelvrij, maak citizen's arrest mogelijk met een premie van 500.000 zloty op zijn hoofd en je zult zien dat je hem overmorgen op de stoep hebt staan.

Ook  een internationaal aanhoudingsbevel moet uit geschreven worden door Inter- en Europol.

Doe je dat niet, dan staat hij over drie jaar jullie nog uit te lachen. >:(  >:(  >:(  >:(  >:(  >:(

Pieszyce

Piotr Leski    @LeskiPiotr

To są żarty! Prokuratura wysłała wezwanie na przesłuchanie pod znane jej adresy. Obajtek nie odebrał. Teraz wyśle zapytanie do Krajowego Biura Wyborczego. Jeśli okaże się, że KBW ma jeszcze jakiś adres Obajtka, to tam wyślą wezwanie. I znowu 2 tygodnie czekania czy odbierze
Dit zijn grappen! Het parket heeft een dagvaarding voor verhoor gestuurd naar de bij haar bekende adressen. Obajtek nam niet op. Nu zal hij een onderzoek naar het Nationale Kiesbureau sturen. Als blijkt dat KBW het adres van Obajtek nog heeft, sturen zij daar een dagvaarding naartoe. En weer 2 weken wachten of hij hem komt ophalen

Diabeł Stockton   @DiabelStocktonX

Pilne! Prokuratura okręgowa w Warszawie dała @DanielObajtek
ultimatum. Jeśli do godziny 15.00 prokurator nie otrzyma odpowiedzi, w której zawarte będą nowe adresy, zostaną zarządzone poszukiwania byłego wójta Pcimia.
Dringend! Het parket van de officier van justitie in Warschau stelde @DanielObajtek
een ultimatum. Als de officier van justitie om 15.00 uur geen reactie met nieuwe adressen heeft ontvangen, wordt een huiszoeking gelast naar de voormalige burgemeester van Pcim.

Ryszard Cukierman    @ryszcuk

"Prokuratura uzgodniła z Danielem Obajtkiem termin przesłuchania na po wyborach... "...gdzie my żyjemy??? Bantustan czy republika bananowa??
"Het Openbaar Ministerie was het met Daniel Obajtek eens over de datum van de hoorzitting na de verkiezingen... "... waar wonen we??? Bantoestan of bananenrepubliek?"

>:(  >:(  >:(  >:(  >:(

5 juni wordt het spannend

Onderzoekscommissie naar de wettigheid, regelmatigheid en doelmatigheid van acties, alsmede naar gevallen van misbruik, nalatigheid en verzuim op het gebied van de legalisering van het verblijf van buitenlanders op het grondgebied van de Republiek Polen in de periode van 12 november 2019 tot en met 20 november 2023 (kamer genoemd naar Henryk Wujec - nr. 111, gebouw U)

Verhoor van Jarosław Kaczyński,

Ondervraging van Daniel Obajtek, voormalig voorzitter van de raad van bestuur van Polski Koncern Naftowy Orlen S.A., gedagvaard om te getuigen in de hangende procedure om de wettigheid, regelmatigheid en doelmatigheid van handelingen te onderzoeken, evenals het bestaan van misbruiken, nalatigheden en verzuimen op het gebied van de legalisatie van het verblijf van buitenlanders op het grondgebied van de Republiek Polen in de periode van 12 november 2019 tot 20 november 2023.

Obajtek zal van de commissie voorzitter Michał Szczerba GEEN uitstel krijgen volgens de laatste berichten.

Pieszyce

N.A.V. Vorige post.

Zal Obajtek in de box worden gegooid? Het zal interessant zijn!

2 juni 2024

De voorzitter van de parlementaire commissie voor het visumschandaal, parlementslid Michał Szczerba, steekt niet onder stoelen of banken dat hij genoeg heeft van het gedrag van Daniel Obajtek. Voorheen hoofd van het grootste Poolse brandstofbedrijf.

Obajtek negeert ostentatief de verplichting om voor de commissieleden te verschijnen. – Ik zal geen aap zijn in het circus van Michał Szczerba. Je staat jezelf niet toe een campagne tegen mij te voeren, wat sowieso hopeloos is in de KO-versie - kondigde hij uitdagend aan op sociale media.

Het probleem is dat Obajtek binnenkort nederiger kan worden. – We zullen naar de rechtbank stappen om Daniel Obajtek te arresteren. Misschien betekent het een arrestatie voor maximaal een maand, dat staat in de code, zegt Szczerba.

– Ik zal niet zo liefdadig zijn als voorheen en ik zal de commissie verzoeken gebruik te maken van de optie waar rechters en advocaten het ook over hebben, dat wil zeggen gebruik maken van de bevoegdheden die het openbaar ministerie ook heeft – zei het hoofd van de commissie in een interview met " SuperExpress". ".

Dit zou de kroon op de carrière van PiS's "gouden kind" zijn.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Obajtek is niet van plan zich te verzetten. Hij zal een hoorzitting op afstand aanvragen

4 juni 2024

Daniel Obajtek is niet van plan om voor het Openbaar Ministerie te verschijnen. Hij zal het auditieproces uitstellen tot de Europese verkiezingen om een MEP-mandaat te krijgen. Het is een eenvoudige en voorspelbare strategie. Door zich achter immuniteit te verschuilen, geeft hij hem de kans om het bewind van Tusk af te wachten.

Daniel Obajtek is een persoon die geconfronteerd wordt met zeer ernstige – hoewel nog niet formele – aanklachten. De toespraak omvat: over de enorme verliezen van Orlen op de verkoop van Lotos aan Arabieren, maar niet alleen dat. Obajtek is echter niet de enige, in tegenstelling tot wat er wordt gezegd, opereerde hij in een goed georganiseerde groep die hem hielp acties te ondernemen waaraan relevante entiteiten geld verdienden – zeg maar goed geïnformeerde mensen. Wie bedoelen ze?

Obajtek bracht niet alleen zijn mensen uit Pcim, zoals zijn voormalige accountant, Zofia Paryła, naar Orlen en haar dochterondernemingen. Er zit meer achter zijn daden waar nog niemand over wil praten. Bewijs is echter niet moeilijk te vinden; het enige wat je nodig hebt is een beetje kennis en associatie van feiten.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku