Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Roman Giertych publiceert een brief aan Polen

Gestart door Pieszyce, 3 juni 2024, 23:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych publiceert een brief aan Polen
Nog nooit was er zo'n sterke boodschap!

3 juni 2024

Dames en heren!

Op 15 oktober heroverden we, als gevolg van een burgeropstand, Polen. De democratie is verdedigd, maar nog niet geconsolideerd. Toen ik besloot mij kandidaat te stellen voor de Sejm van de Republiek Polen, heb ik de verplichting op mij genomen om dit te consolideren door de aanval op Polen, gepleegd door PiS in 2015-2023, te schikken. Ik heb een gesprek gehad met premier Donald Tusk, waarin ik de reikwijdte van mijn betrokkenheid bij de parlementaire instrumenten van deze regeling heb vastgesteld. Wij zullen u hierover tijdig informeren. Geen enkele betrokkenheid van mij zal echter iets veranderen aan de fundamentele rol die ik op mij heb genomen: ervoor zorgen dat de afrekeningen intact blijven.
Ik zou de controle van de schikking willen starten met vijf meldingen aan de procureur-generaal met betrekking tot vijf criminele groepen die opereerden onder de PiS-staat.

• Een criminele groep in TVP en publieke media, die tegenstanders van de regering in diskrediet brengt. Zeer schadelijk en gewetenloos. Naast smaad en beledigingen hebben zij ook op hun geweten bijgedragen aan de dood van verschillende mensen.
  • ) Een criminele groep die betrokken was bij de onteigening van staatseigendommen van mensen die banden hadden met PiS (Villa Plus en tientallen andere programma's). Hier hadden we acties die niet alleen gemotiveerd waren door hebzucht, maar ook een programma voor de uitwisseling van economische elites, gepromoot door PiS en Kaczyński.
  • Een criminele groep binnen het parket die verantwoordelijk was voor het organiseren van een beschermende koepel voor de corruptiegroep beschreven in punt 2.
  • Een criminele groep binnen het Ministerie van Justitie, de Nationale Raad voor de Rechtspraak en het Hooggerechtshof, die zich bezighield met de vervolging van onafhankelijke rechters door middel van disciplinaire procedures en strafzaken. Het doel van deze groep was om de rechtbanken te kalmeren om PiS-misdaden te beschermen en de oppositie te bestrijden.
  • Een criminele groep binnen de geheime diensten, vooral binnen de CBA, richtte zich op het vinden van haken en afluisteren (waaronder het Pegasus-programma) van activisten van de oppositie. Ze voerde ook criminele acties uit tegen mensen van de democratische oppositie.

Ik rapporteer al deze zaken aan de nieuwe procureur-generaal en ik hoop dat de onderzoeken snel en efficiënt zullen worden uitgevoerd. Terwijl ik de controlerende functie van het parlement vervul, zal ik als Kamerlid deze zaken in de gaten houden.

Tegelijkertijd doe ik een beroep op iedereen, vooral advocaten, voor hulp bij de uitvoering, voorbereiding en controle van deze meldingen. Zoals je weet werk ik gratis in de Sejm. Ik ontvang geen salaris en ik besteed mijn toelage (waar ik geen afstand van kan doen) aan het runnen van publieke activiteiten. Ik werk nog steeds in mijn beroep. Daarom heb ik het morele recht om iedereen te vragen zijn tijd aan het land te besteden. Als we het kwaad van het autoritarisme niet uitroeien, zal het kwaad terugkeren. Ik zou iedereen die wil deelnemen aan dit enorme werk om Kaczyński's heerschappij voor het gerecht te brengen, willen vragen contact op te nemen met biuro@giertych-kancelaria.pl. Ik ben ervan overtuigd dat we met gezamenlijke inspanningen, gemotiveerd door patriottisme en burgerzin, ons doel zullen kunnen bereiken en het kwaad van autoritarisme en corruptie zullen uitroeien.

Roman Giertych
Advocaat, lid van de Sejm van de Republiek Polen

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku