Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse soldaat neergestoken bij grens Belarus

Gestart door Pieszyce, 29 mei 2024, 12:20

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Poolse soldaat neergestoken bij grens Belarus

28 mei 2024 

Bij een incident aan de grens tussen Polen en Brlarus is een Poolse soldaat in het ziekenhuis opgenomen nadat hij was neergestoken door een persoon die probeerde illegaal de grens over te steken, zeiden ambtenaren op dinsdag.

De verwondingen van de soldaat, hoewel ernstig, zijn niet levensbedreigend, meldde het IAR nieuwsagentschap van de Poolse publieke omroep.

De aanval vond plaats te midden van toenemende migratiedruk en agressie in het gebied, vertelde vice-minister van Binnenlandse Zaken Czesław Mroczek aan de Poolse Radio op dinsdagochtend.

Hij benadrukte de toenemende uitdagingen aan de grens, verergerd door georganiseerde grootschalige pogingen om over te steken, blijkbaar gesteund door Belarrussische strijdkrachten.

Mroczek zei dat de betrokkenheid van de Wit-Russische regering bij deze migratiekwesties een belangrijke diplomatieke en veiligheidsuitdaging vormt.

Mroczek beschuldigde Belarus ervan niet alleen een oogje dicht te knijpen, maar ook actief de migratiestroom naar de Poolse grens te faciliteren als een vorm van hybride oorlogsvoering met als doel de regio te destabiliseren.

Volgens de Poolse grenswacht hebben dit jaar meer dan 13.000 mensen geprobeerd om vanuit Belarus illegaal Polen binnen te komen, met een duidelijke stijging in de afgelopen dagen.

Waarnemers schrijven dit toe aan de toenemende druk van Rusland op de landen van de Europese Unie in de aanloop naar de komende EU-verkiezingen.

Dit laatste incident intensiveert de toch al gespannen relaties tussen Polen en Wit-Rusland nog verder, nu de regering in Warschau blijft pleiten voor sterkere internationale maatregelen om deze daden aan te pakken.

De inspanningen van de Poolse regering om de grensbeveiliging te verbeteren omvatten de inzet van extra fysieke en elektronische barrières en bewakingssystemen.

(rt/gs)

Bron: polskieradio24.pl by (rt/gs)

Pieszyce

Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich  @OmzRi

Poolstalig    https://x.com/OmzRi/status/1795808550322655730

EEN POOLSE SOLDAAT VECHT VOOR ZIJN LEVEN NA EEN AANVAL DOOR EEN ILLEGALE MIGRANT Op woensdag 28 mei vonden drie ernstige incidenten plaats aan de Pools-Wit-Russische grens. De grenswacht meldde dat een Poolse soldaat gewond raakte nadat hij was neergestoken door een migrant die probeerde de barrière aan de grens over te steken. Bovendien liep een van de agenten verwondingen aan het gezicht op nadat hij was aangevallen met een kapotte fles. Een ander raakte gewond aan de arm. In dit geval betrof de aanval een stok waaraan een mes was bevestigd. Zoals minister Kosiniak-Kamysz benadrukte, worden pogingen om de grens te forceren steeds georganiseerder. En dat allemaal dankzij de betrokkenheid van Rusland en Wit-Rusland. De meeste burgers van Somalië, Afghanistan, Syrië, Jemen en Iran die in Wit-Rusland aankomen, hebben een Russisch visum. Wit-Russische diensten vervoeren hen niet alleen naar de grens, maar bereiden hen ook voor om deze illegaal over te steken. Wit-Russische oppositionisten beweren dat het Loekasjenko-regime op het punt staat nieuwe tactieken te introduceren. Provocateurs moeten tussen echte migranten worden geplaatst, wier doel het zal zijn om naar de Poolse kant van de grens te komen en sabotage en fysieke aanvallen uit te voeren op Poolse bewakers en soldaten.

Pieszyce

En zij die zoiets in elkaar knutselen, willen alleen een gelukkig leven in een westers land??

Respect voor de soldaten daar, die de dader niet direct een kogel door zijn hoofd joegen.

Tijd voor een nieuwe muur en een mijnenveld van 300 meter breed. >:(

Pieszyce

Diabeł Stockton      @DiabelStocktonX

Która pisowska Motylek, odpowiada za wydanie 1,6 mld. zł. na budowę ogrodzenia na polsko - białoruskiej granicy, który można za pomocą lewarka samochodowego sformować w 20 sekund. To przez tych skurwysynów z pis, życie żołnierzy pograniczników jest zagrożone

Welke PiS-h**r is verantwoordelijk voor het uitgeven van 1,6 miljard. zloty. voor de bouw van een hek aan de Pools-Wit-Russische grens, dat met behulp van een autokrik in 20 seconden kan worden vervormd. Het is vanwege deze klootzakken dat de levens van grenswachten in gevaar zijn

Pieszyce

Ik riskeer het.  >:(

Ik heb mijn leven lang gevochten voor recht, en vooral mensenrechten, nu nog wordt ik wild als men aan vrouwenrechten gaat knabbelen. Immers, vrouwen dragen ons 9 maanden, nadat de mannen 10 minuten plezier hebben gehad, en de vrouwen wordt vaak respect en begrip onthouden. Zum Kotzen.

NU, willen Rusland en Belarus ons overspoelen met "vluchtelingen", ze forceren het grens hek en steken een soldaat neer met een zeer vies achterbaks gemaakt wapen. Moeten de Polen dat accepteren? Moeten wij in Europa accepteren dat wij door expansie drang van Belarus en Rusland deze mensen binnen zouden krijgen??

Ik denk van NIET.

Jullie mogen boos op mij worden, maar als ik aan de grens werkte en mijn maat werd zo aangevallen, kreeg de dader een derde oog zonder oogleden.  >:(

Ik hoop dat jullie kunnen begrijpen dat dit soort zaken mij frustreert.

Mijn ouders waren &4^$8#6)&%* in 1941 vluchtelingen die uit hun huis bij de Rijnbrug gejaagd werden. Ik ben een kind wat niet geboren werd in de homestad van zijn ouders maar op een evacuatieadres. Eeuwig dankbaar ben ik hen die ons destijds opgevangen hebben.

Hedendaagse vluchtelingen zijn andere vluchtelingen.  >:(  Ik ga ze niet omschrijven, maar het zijn . .
Vluchtelingen die verblijf in een ander land AFDWINGEN, niet zoals in het verleden, Vluchtelingen smekend om hulp, Nee, nu maar gewoon een grens forceren of men je op wil nemen of niet.   >:(

Ik ben zeker niet rechts, maar dankzij links in Polen ook niet meer links, HAAT verraders.

Wat men doet maakt mij woedend, maar ook daar zal niemand interesse in hebben, tot ik de video "Gute nacht Freunde  Es ist Zeit für mich zu gehen, was ich noch zu sagen hette, dauert eine Zigarette und ein gutes Glas im stehen" start, maar dan is het te laat.  >:(  >:(  >:(  >:(