Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Paarden boven Morskie Oko blijven

Gestart door Pieszyce, 19 mei 2024, 14:20

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Paarden boven Morskie Oko blijven
Tatra staroste: Melexen passen niet in het landschap

Oprac  Jagoda Różycka
17 mei 2024   

citaatfoto twitter.com

- Paarden zullen niet verdwijnen. Dit is de wettelijke stand van zaken vandaag," zei de Tatra-starosta over de aanwezigheid van dieren op de route naar Morskie Oko. Andrzej Skupień wees erop dat ongelukken met paarden in de bergen een "normaal onderdeel van het leven" zijn en dat het bekendmaken van deze situaties als intimidatie van dieren een "mediacampagne van een bepaalde groep mensen" is.

In het Nationaal Park Tatra zal een rondetafelgesprek worden gehouden over mogelijke oplossingen voor het probleem van de paardenkoetsen op de route naar Morskie Oko. Naast de minister van Klimaat en Milieu zullen vertegenwoordigers van de Viva Foundation en leden van de lokale autoriteiten en gemeenschap, waaronder de paardenkoetsiers die op de genoemde route werken, de bijeenkomst bijwonen. De kwestie van het gebruik van paarden in de toeristische sector werd besproken in een interview met RMF FM radio door Tatra starosta  Andrzej Skupień.

Andrzej Skupień: Ongelukken met paarden op het pad naar Morskie Oko zijn een 'normaal onderdeel van het leven'.

In een interview met het radiostation werd Andrzej Skupień onder andere gevraagd of het mogelijk is dat paarden van het pad naar Morskie Oko zullen verdwijnen. - Paarden zullen niet verdwijnen - antwoordde de Tatra-sterost stellig. - Ze maken deel uit van het hele plan dat al enige tijd is goedgekeurd voor deze weg en wij, als Tatra-County, zullen deze vorm van transport in stand houden," benadrukte hij.

Destijds vestigde journalist Piotr Salak de aandacht op een situatie die in mei plaatsvond op het genoemde pad. Op dat moment viel het dier waaraan de kar was vastgemaakt om. Op de beelden die door de Stichting Viva openbaar zijn gemaakt, is te zien hoe een van de bestuurders van de kar op de snuit van het paard slaat om het dier overeind te krijgen. - Dit is een mediacampagne van een bepaalde groep mensen. Zelfs deze recente gebeurtenis. Het was een strompelend paard dat bergopwaarts ging. Hij was niet moe. Hij struikelde en viel om. Hij werd geklopt met een open hand, zoals mensen soms doen als ze worden geklopt nadat ze zijn flauwgevallen, en toen stond hij op," verklaarde Skupień.

- Veel van dit soort gevallen. Het gebeurt op racebanen of tijdens ander werk. Het is een normaal onderdeel van het leven. Net zoals er ongelukken gebeuren op de weg, net zoals we flauwvallen of een hartaanval krijgen als we aan het werk zijn. Deze dingen kunnen gebeuren," zei Skupień. Hij verzekerde tegelijkertijd dat de paarden onder constante veterinaire zorg staan en dat de regels van het Tatra National Park door de bergbeklimmers worden nageleefd. - Alles is geregeld," benadrukte hij.

Leider bergdistrict Tatra: Melexen passen niet in ons landschap

De starosta werd ook gevraagd naar een mogelijke terugkeer naar het idee om paardenkarren uit te rusten met een hybride aandrijving. Skupień benadrukte dat hij openstaat voor nieuwe oplossingen. - We kunnen het weer gaan proberen. Er is zo'n poging geweest. Het bedrijf dat het ooit ondernam, was niet opgewassen tegen de taak. De hybride ging gewoon kapot. We zullen erover praten. Het heeft voordelen, het vermindert de diepgang. Aan de andere kant geeft het een extra belasting. De batterijen en de hybride maken het voertuig automatisch zwaarder. Er is een probleem met de remmen - zei de Tatra-sterost. Hij verwierp echter resoluut het idee om paardenkoetsen in te voeren, omdat ze, zoals hij zei, door hun hoge prijs alleen beschikbaar zouden zijn voor de rijkste toeristen.

Skupień verwierp ook categorisch de mogelijkheid om Melexen [golfkarren]  op de route te introduceren. - Er zijn proeven en tests geweest. Ze werkten niet in de herfst en winter, omdat de staat van de weg belangrijk is. We willen deze discussie niet te veel aangaan, omdat Melexen niet in het landschap passen," oordeelde de Tatraprefect.

Bron: wiadomosci.gazeta.pl przez Jagoda Różycka  język po Polsku

Pieszyce

Als ik het verhaal van Starosta Skupień lees, en ik zie die foto hier onder, zou ik hem over de tafel willen trekken om hem in het meer te gooien. In WW II waren veel Górale al niet op het rechte pad, nu ook zeker niet.

Het is onzin wat hij zegt, het gaat niet om paarden, maar eerder om WAT voor paarden. Skupień promoot koetspaarden, paarden die geschikt zijn voor lichte hellingen en in de stad, met een lichte koets, NIET GESCHIKT voor die zware bakken van wagens die ze nu omhoog moeten trekken.
Beter zou het gebruik van trekpaarden zijn, paarden die zwaar werk aan kunnen, omdat ze stevige benen hebben een lage korte rug en voeten als klompen.

Ik ben op een boerderij geboren, heb er jaren in mijn vrije tijd gewerkt. Mijn Opa, had samen met een paar collega's trekpaarden, en koetspaarden die werden gebruikt voor de lichte wagens als men op Zondag ter Kerke ging. Maar als er gewerkt moest worden dan alleen deze paarden.

Zo zag letterlijk het spul eruit waar mijn Opa mee werkte

Zulke paarden zouden in Polen ook geen problemen hebben, maar ja, ze zijn duurder en eten meer. Daarnaast staan de Polen er om bekend dat ze veel met paarden doen, maar dat dit meestal niet het beste is.

In Belgie hebben ze op sommige plekken nog de paarden tram voor toeristen, lichte voertuigen, maar met trekpaarden.

citaatfoto: Johan Neven from Borgloon-Gotem, Belgium

Voor hen die interesse hebben . . . . . . . .

- Het verschil tussen koets en trekpaarden -

Voor deze "DAME" heb ik geweldig respect, niet voor de volgevreten passagiers van een te zware kar, die zou je met de zweep eruit moeten jagen.

Dat het ook anders en beter kan zegt onderstaande post. Is het nu zo erg als dat op de weg naar Morskie Oko zou rijden? Traditie? Ja, allemaal mooi en aardig zolang er niets en niemand hoeft te lijden.

Paulina Hennig-Kloska    @hennigkloska

Od słów przechodzimy do czynów! Bus elektryczny, który będzie kursować na trasie do Morskiego Oka, jest już w Tatrach 

Wij gaan van woorden naar daden! De elektrische bus die op de route naar Morskie Oko gaat rijden staat al in het Tatragebergte 

CiteerAndrzej Skupień zegt: Ongelukken met paarden op het pad naar Morskie Oko zijn een 'normaal onderdeel van het leven'.

Als ze deze bussen zouden gaan gebruiken, zou er geen paard meer door overbelasting overlijden.
Ik hoop SkupieŃ nooit te ontmoeten.

Pieszyce

Ukraine   Belarus      @Propeertys

Wstrzymano wydawanie licencji dla fiakrów na trasie do Morskiego Oka
De afgifte van vergunningen voor fiacres op de route naar Morskie Oko is opgeschort

Ik hoop dat het waar is en dat er geen paarden meer gebruikt worden.