Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

In een ontmoeting met Kaczynski zou dit ondenkbaar zijn geweest

Gestart door Pieszyce, 10 november 2022, 00:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

In een ontmoeting met Kaczynski zou dit ondenkbaar zijn geweest
Tusk stond tegenover zijn tegenstander

Tomasz Ławnicki
8 november 2022

Hier worden geen vragen voorgelezen van kaarten, zorgvuldig geselecteerd door parlementsleden van de eigen partij. Niet op geheime lijsten van vertrouwde
mensen worden gezet om de partijleider te ontmoeten. Donald Tusk heeft de inwoners van Piaseczno, nabij Warschau, ontmoet in het plaatselijke Multimedia
Education Centre. Toen een reeks vragen begon, werd de eerste gesteld door de tegenstander van de PO-leider.

Citaatfoto: Tusk's tegenstander stelde hem een scherpe vraag. Hij hekelde "Poolsheid is een afwijking"
Foto: screen capture van Facebook.com/PlatformaObywatelska

• "Als uw belangrijkste credo was dat 'Poolsheid abnormaal is' (...) Is dat waar het houden van Polen om gaat!"
    - Tusks tegenstander stelde hem een vraagtijdens een bijeenkomst in Piaseczno
  • U geeft uw mening op basis van de manipulaties van Jacek Kurski," antwoordde Donald Tusk de man.
  • Half oktober gaf Jarosław Kaczyński toe dat de woorden "Poolsheid is abnormaliteit" oneerlijk waren geciteerd.

Aanvankelijk was er geen aanwijzing dat de eerste vraag deze toon zou hebben. - Mr Donald, als ik mag, u dringt er bij mij op aan om te spreken. Ik heb hier
een paar keer spontaan gesproken. Ik geef u toe: het hangt van ons af wie Polen regeert. En ons lot hangt af van wie Polen regeert," begon een inwoner op een
bijeenkomst met de PO-leider in Piaseczno, alvorens in de tegenaanval te gaan.

De tegenstander van Tusk op de bijeenkomst in Piaseczno

- Je zei dat je van Polen houdt. Ik heb een vraag: wat is die liefde voor Polen? - hij sprak met meer verheven stem, en ging op een gegeven moment over op
 schreeuwen.

Als uw belangrijkste bekentenis was dat "Poolsheid een afwijking is", "Poolsheid mij ziek maakt", "eindelijk kan ik deze Poolse puinhoop verlaten voor
    Europa".... Dit is waar houden van Polen over gaat! Dit is waar houden van Polen over gaat! Dit is waar patriottisme om draait! Je noemde jezelf ooit
    een echte Poolse patriot. Is het blokkeren van fondsen voor Polen patriottisme?! vernietigt het patriottisme van de Poolse industrie! Is het verbreken
    van de eenheid van het Poolse volk patriottisme! Is het verdelen van Polen in "mohairs" en anderen patriottisme! Ik ben het niet met je eens!

Er werd gejoeld en gefloten in de zaal toen de vraag werd gesteld.

Donald Tusk bedankte zijn tegenstander voor wat hij een verklaring van politiek geloof noemde. De PO-leider verwees zijn opponent naar een tekst uit 1987 in
het maandblad Znak. Daarin werden de nu uit hun verband gerukte en verdraaide woorden "Poolsheid is abnormaal" uitgesproken.

Tusk reageert op "Poolsheid is abnormaliteit

- U geeft uw mening op basis van de manipulatie van Jacek Kurski, die zijn haatcampagne tegen mij is begonnen - omdat hij iets te vrezen had en heeft - juist
op basis van een verkeerde interpretatie van deze tekst. Zelfs uw, denk ik, idool Kaczynski heeft onlangs publiekelijk gezegd dat al deze voor mij ongunstige
interpretaties van deze tekst vals zijn, ze hebben geen basis," merkte de voormalige premier op.

En dit is een feit. Half oktober zei Jarosław Kaczyński tijdens een bijeenkomst in Pabianice dat de woorden "Poolsheid is abnormaliteit" oneerlijk waren
geciteerd. Deze woorden ontsnapte de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid als het ware aan de zijlijn van beschuldigingen dat hij een pro-Duitse partij
leidt.

Kaczyński verklaarde dat de liefde voor het vaderland in het geval van Donald Tusk (hij noemde hem niet bij naam, maar sprak van een "leider") niet altijd
dezelfde was. - (...) en ik heb het niet over dat artikel van een jongeman van decennia geleden, dat overigens niet in alle eerlijkheid wordt geciteerd, omdat het
de woorden bevat dat Polen een abnormaliteit is, maar er is ook een conclusie in de vorm dat hij voor Polen kiest," zei de leider van PiS.

Ondanks deze mening van Jarosław Kaczyński, haalde de Poolse Televisie gretig en vaak dit citaat tevoorschijn, en plaatste het in materiaal waarin Donald Tusk
werd aangevallen. Niet alleen dat - ook de naaste medewerkers van de partijvoorzitter van Wet en Rechtvaardigheid grepen naar deze woorden en citeerden
ze "niet helemaal eerlijk".

- "Poolsheid is vrijheid, solidariteit en normaliteit," zei Mateusz Morawiecki in 2019 tijdens zijn campagne in de aanloop naar de verkiezingen voor het
Europees Parlement. - Normaliteit is niet gek zijn," betoogde hij. Een jaar eerder werd Tusk scherp aangevallen door de toenmalige woordvoerster van PiS
Beata Mazurek. "Waarom haat je Polen zo erg? Ja ik weet het, voor jou is Poolsheid abnormaal," schreef ze destijds op Twitter.

Wat Tusk echt schreef in 1987.

Donald Tusk's essay van 35 jaar geleden maakt nog steeds emoties los. In een in het maandblad Znak gepubliceerde tekst vroeg Tusk hoe we "ons kunnen
bevrijden van die stereotypen die ons bijna vanaf onze geboorte hebben vergezeld, versterkt door de literatuur, de geschiedenis, gemeenschappelijke
wrokgevoelens?". "Wat blijft er over van de Poolse identiteit als we al dit verheven-monotone theater van onvervulde dromen en onterechte fantasieën ervan
aftrekken? Poolsheid is abnormaliteit - dat is de associatie die zich met pijnlijke hardnekkigheid aan mij opdringt telkens wanneer ik dit ongewenste onderwerp
aansnijd," schreef de toenmalige jonge historicus, de toekomstig leider van het Burgerplatform.

Poolsheid is abnormaal - deze associatie dringt zich met pijnlijke hardnekkigheid aan mij op telkens wanneer ik dit ongewenste onderwerp aanraak.
    Poolsheid roept bij mij steevast een opstandige reactie op: geschiedenis, geografie, pech en God weet wat nog meer hebben een last op mijn schouders
    geworpen die ik niet graag draag en die ik niet van me af kan (wil) schudden; ze hebben het stigma weggebrand en doen me het met trots dragen.
    Dus word ik abnormaal, tot de nok toe gevuld met Poolsheid, en waar anderen mens zeggen, zeg ik Pool; waar anderen cultuur, beschaving en
    geld zeggen, roep ik God, Eer en Vaderland (allemaal noodzakelijkerwijs in hoofdletters); terwijl anderen bouwen, vrijen en sterven, vechten wij,
    staan wij op en sterven. En alleen in korte momenten van pauze denken we wat kritischer na over ons nationale ethos, lezen we Brzozowski en
    Gombrowicz, en worden we normaler.

Bron:  natemat.pl przez Tomasz Ławnicki    język po Polsku

Pieszyce

Aan de agressieve kop van die man o de foto, kan men zien
met wat voor volk men te maken heeft als een Tusk tegenstander
op zulke open vergaderingen komt.  :)