Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse politici reageren op de inauguratie van Donald Trump

Gestart door Pieszyce, 21 januari 2025, 22:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Blauwe tekst is vertaalde tekst.

Poolse politici reageren op de inauguratie van Donald Trump

21 januari 2025

Poolse functionarissen, waaronder premier Tusk, reageerden op uiteenlopende manieren op de inauguratie van Donald Trump, met felicitaties en hoop op sterkere Pools-Amerikaanse banden van president Duda, vicepremier Kosiniak-Kamysz en anderen, terwijl sommigen, zoals Magdalena Biejat, Trump bekritiseerden vanwege zijn onvoorspelbaarheid en steun aan miljardairs.

"Gefeliciteerd Donald Trump met zijn beëdiging als 47e president van de Verenigde Staten. Alle goeds vanuit Polen en het EU-voorzitterschap", aldus Donald Tusk namens de Poolse regering.

Citeer

In een vergelijkbare toon deelde Szymon Hołownia, de voorzitter van de Poolse Sejm (lagerhuis van het parlement), ook zijn boodschap.

,,We zijn bereid om samen te werken, te discussiëren en zaken te doen," zei Hołownia, die dit jaar meedoet aan de presidentsverkiezingen in Polen. "En moge God ons in Zijn zorg houden," voegde hij toe.
Citeer

Welkom president Trump @POTUS
. Wij staan klaar om samen te werken, te overleggen en zaken te doen.
En moge God ons beschermen.

Namens de hele Poolse natie feliciteerde president Andrzej Duda president Trump met zijn inauguratie in Washington.

,,Ik ben ervan overtuigd dat uw presidentschap de versterking van deze banden op politiek, veiligheids- en economisch vlak zal blijven bevorderen.

Ik kijk uit naar onze verdere vruchtbare samenwerking, die ongetwijfeld zal bijdragen aan het versterken van de Pools-Amerikaanse alliantie.

Ik wens u en uw familie gezondheid, welvaart en succes in de komende jaren," verzekerde het hoofd van de Poolse staat.

Citeer

Meneer de president @realDonaldTrump!

Op de dag van uw beëdiging als 47e president van de Verenigde Staten van Amerika, aanvaardt u alstublieft de hartelijke felicitaties van het Poolse volk.

Onze landen zijn verbonden door jarenlange vriendschap en geloof in dezelfde waarden: vrijheid en democratie.

Ik ben ervan overtuigd dat uw presidentschap de versterking van deze banden op politiek, veiligheids- en economisch vlak zal blijven bevorderen.

Ik kijk uit naar onze verdere vruchtbare samenwerking, die ongetwijfeld zal bijdragen aan het versterken van de Pools-Amerikaanse alliantie.

Ik wens u en uw familie gezondheid, welvaart en succes in de komende jaren.

God zegene Amerika!

God zegene Polen!

"Ik ben er zeker van dat we op weg zijn naar een nieuw goed hoofdstuk in de samenwerking tussen onze landen", voegde Władysław Kosiniak-Kamysz, vicepremier en minister van Defensie, toe.

Citeer

Oud-premier Mateusz Morawiecki, die was uitgenodigd in Washington en moeite had om de ceremonie bij te wonen, benadrukte dat we een "revolutie van gezond verstand" nodig hebben.

Citeer

@MorawieckiM
"We hebben een revolutie van gezond verstand nodig."
- zei de 45e en 47e president van de Verenigde Staten @realDonaldTrump

Niets aan toe te voegen, niets aan af te doen! Gefeliciteerd
#MAGA & #MEGA

Magdalena Biejat, een presidentskandidaat van de Linkse partij, uitte sterke kritiek op de Republikeinse vertegenwoordiger onder Poolse politici.

"Trump is onvoorspelbaar. Wanneer hij de betekenis en rol van de NAVO ondermijnt, moeten we investeren in een gemeenschappelijk Europees leger. Het is tijd dat we ons richten op Europa als onze primaire alliantie. We hebben een verenigd en geïntegreerd Europa nodig," riep ze op via sociale media.

Citeer

Trump is onvoorspelbaar. Wanneer hij het belang en de rol van de NAVO ondermijnt, moeten we investeren in een gemeenschappelijk Europees leger. Het is tijd dat we op Europa vertrouwen als ons fundamentele bondgenootschap. We moeten een verenigd en geïntegreerd Europa hebben.

In latere berichten stelde de politicus dat "Trump de kant van miljardairs kiest tegen gewone mensen" en dat "verhalen over de verovering van Mars knipogen naar een miljardair die Trumps campagne genereus financierde". Ze beweerde ook dat Elon Musk al probeert de politiek in Duitsland te beïnvloeden door duidelijk de extreemrechtse partij AfD te steunen.

(m p)

Bron: PAP/X/@donaldtusk,@szymon_holownia,@AndrzejDuda,@KosiniakKamysz,@MorawieckiM,@MagdaBiejat, polskieradio.pl  by (m p)

Pieszyce

ZUM KOTZEN

De neige die zich aan de rgeels houden van een het benoemen van een veroordeelde misdadiger Zijn Donald Tusk en Magdalena Biejat.

Een crimineel spreek je volgens de Amerikanen niet aan met president maar met voor en achternaam.

Holownia en Duda maken er helemaal een feest van. Ik weet niet of God, verkrachters, pedofielen, en misbruikers van vrouwenrechten zal steunen.

Wat zouden ze graag bevriend met Orange Boy zijn.  >:(   >:(