Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een golf van reacties na Andrzej Duda's bericht over Donald Trump

Gestart door Pieszyce, 22 februari 2025, 22:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Citeer💙💛 Petr Pavel president Tsjechië: Ik heb zojuist gesproken met de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Ik verzekerde hem dat hij onze volledige steun had.

🔵🔴⚪ Andrzej Duda president Polen: Ik heb president Zelensky voorgesteld om zich te blijven inzetten voor een kalme en constructieve samenwerking met Trump.

Wij krijgen een PRESIDENT. #Trzaskowski

Een golf van reacties na Andrzej Duda's bericht over Donald Trump
"Wat een bloedbad"

Journalisten Onet Nieuws
21 februari 2025, 18:26 uur

Andrzej Duda sprak telefonisch met Volodymyr Zelensky. Op platform X (Twitter) schreef de president later onder meer dat hij er geen twijfel over heeft "dat president [Donald] Trump wordt geleid door een diep gevoel van verantwoordelijkheid voor wereldwijde stabiliteit en vrede." De woorden van de president werden met gemengde gevoelens ontvangen door politici en commentatoren.

• Zelensky onthulde dat hij Duda informatie had verstrekt "over de lopende dialoog met de Amerikaanse kant." Poolse president vliegt zaterdag naar de VS om Trump te ontmoeten
  • Duda's post bleef niet onopgemerkt door Thomas Rose, de toekomstige Amerikaanse ambassadeur in Polen.
  • "Wat een bloedbad. Andrzej Duda als Donald Trumps tout. Erg subjectief," beoordeelde de hoofdredacteur van Gazeta.pl

Politici en commentatoren waren woedend over de verklaring van de Poolse president vrijdag na zijn gesprek met de Oekraïense leider. "Ik heb president Volodymyr Zelensky voorgesteld om zich te blijven inzetten voor een kalme en constructieve samenwerking met Donald Trump", schreef Andrzej Duda vrijdag.

"Ik twijfel er niet aan dat president Trump zich laat leiden door een diep verantwoordelijkheidsgevoel voor wereldwijde stabiliteit en vrede", voegde de Poolse president toe op de sociale netwerksite X.

Verklaring van Andrzej Duda na het gesprek met Volodymyr Zelensky. Een golf van opmerkingen

Volodymyr Zelensky schreef op sociale media over zijn gesprek met de Poolse president. "Ik sprak met de president van Polen, Andrzej Duda. We waarderen de steun van het Poolse volk enorm en zullen nooit vergeten hoeveel Polen heeft gedaan voor onze gemeenschappelijke toekomst. We bespraken actuele gebeurtenissen en komende verplichtingen. Ons gemeenschappelijke doel blijft duidelijk: Oekraïne en heel Europa beschermen tegen de Russische agressieoorlog. Ik vertelde hem ook over de voortdurende dialoog met de Amerikaanse kant. Het is belangrijk dat de Verenigde Staten aan onze zijde staan. Een sterke en blijvende vrede kan alleen worden bereikt door eenheid. Dank u voor uw steun," aldus de Oekraïense president.

De woorden in Duda's bericht ontgingen onder andere niet aan de aandacht van: Thomas Rose, door Donald Trump voorgedragen als Amerikaans ambassadeur in Polen.

"Een diepzinnige verklaring en oprechte gevoelens, verwoord door een ware vriend van Amerika en een groot verdediger van Polen, haar volk en de vrede in Europa" - schreef hij.

"Ik heb het gevoel dat deze straf snel zal verouderen", aldus presidentskandidaat en vicevoorzitter van de Senaat Magdalena Biejat, die Duda's bericht deelde.

Senator Anna Górska van links vroeg: "Is dit een waargebeurd verhaal?"

"Andrzej Duda is niet alleen een uitstekende leider, een vriend van Oekraïne, maar ook een persoon die de belangen van democratie, vrijheid, rechtvaardigheid niet alleen voor Polen, maar ook voor Europa en de hele wereld centraal stelt in zijn politieke carrière. Helaas is dit in de huidige tijd een zeldzaam type echte politicus en staatsman. Bedankt dat je Oekraïne steunt en Poetins Rusland volledig afwijst, Andrzej," schrijft de Russische oppositieleider Leonid Nevzlin.

"Een van de vele redenen waarom ik geen premier kon worden, is mijn onvermogen om in het openbaar zo vloeiend te liegen voor een goed doel" - concludeerde Shashank Joshi, redacteur van The Economist.

Rafał Madajczak, hoofdredacteur van Gazeta.pl, reageert op de post van Andrzej Duda met de woorden: "Wat een bloedbad. Andrzej Duda als Donald Trumps tout. Erg subjectief."

Columnist Tomasz Sawczuk stelt op zijn beurt dat "Duda vanwege deze functie zal worden aangevallen, maar in de huidige situatie is dit een zeer redelijk standpunt."

]"Er zijn geen grenzen aan de vernedering en zelfcompromissen die PiS-politici bereid zijn toe te passen voor Donald Trump" - zegt Jakub Wencel, een journalist van "Gazeta Wyborcza".

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

JKM
Journalisten Onet Nieuws

Bron:  onet.pl przez JKM     język po Polsku