Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Andrzej Długosz: Veranderingen op komst, Sikorski wordt premier

Gestart door Pieszyce, 17 juli 2025, 14:00

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Andrzej Długosz: Veranderingen op komst, Sikorski wordt premier

Karolina Gorczycka
17 juli 2025

Onet voerde een interessante enquête uit. Op de vraag: "Welke van de volgende politici ziet u als premier na de parlementsverkiezingen van 2027?" zullen de antwoorden sommige waarnemers misschien verbazen, maar voor mij bevestigen ze alleen maar mijn intuïtie, schrijft Andrzej Długosz.

De eerste plaats van Radosław Sikorski, die de ranglijst aanvoert met 18,6%, bevestigt dat een aanzienlijk deel van de kiezers van de coalitie op 15 oktober niet overtuigd is van de mythe dat Kaczafi's succes onvermijdelijk is. Zo'n sterk resultaat creëert een reëel alternatief voor Tusk en is gunstig voor de Burgercoalitie (KO), vooral gezien Donald Tusks schijnbare "vormdip". Ik waarschuw u: ik pleit niet voor koningsmoord; Ik wijs op het potentieel. Plan B lijkt klaar. Een jaar voor de verkiezingen, een wisseling van premier en... we zullen zien, maar het is een reële kans op succes. Ik weet dat Tusk zei dat macht verdiend wordt, niet als een geschenk gegeven, maar...

Vooral omdat Sławomir Mentzen op de tweede plaats staat met 15,2% van de stemmen. Dit geeft aan dat de jongere generatie kiezers echt op zoek is naar een alternatief voor het duopolie van PO en PiS. Mentzen kan met iedereen praten, hoewel hij duidelijk een vorm van autisme heeft. Maar hoewel hij emoties misschien niet goed voelt of waarneemt, weet hij hoe hij relaties moet beheren. Dat is genoeg.

Andrzej Duda sluit het podium af, die voor 12,6% van de respondenten de beste premier zou zijn. Dit verbaast me enigszins, want onder de PiS-kiezers is hij, hoewel hij een echte aanwezigheid is, altijd in een andere rol gegoten. En hier, zoals u ziet, weet de PiS-aanhang waar ze het over hebben. Duda heeft geen ervaring met het nemen van beslissingen. En dit is de dagelijkse routine van de premier. Want kiezen tussen wijn, een weekendje weg of de juiste gezichtsuitdrukking voor een statement (meestal een gekke, zo'n knappe) is geen ervaring. Maar hij kent de staat en de procedures. Maar hij wordt geen premier, daar ben ik zeker van.

De huidige premier Donald Tusk staat pas op de vierde plaats, gekozen door 12,2% van de deelnemers aan de enquête. Niet slecht gezien de omvang van het negatieve electoraat. Maar hij maakt geen schijn van kans om de macht te behouden na de verkiezingen van 2027. Plus zijn leeftijd. Achter hem staan Przemysław Czarnek (6%) en Jarosław Kaczyński (2,7%).

Zoals het oude gezegde luidt: "Veranderingen, veranderingen, veranderingen!", concludeert Długosz.

Bron:  wiescu24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku