Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Duda op Channel Zero. Of hoe een voormalig president op zoek is naar een baan

Gestart door Pieszyce, 13 september 2025, 23:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Duda op Channel Zero. Of hoe een voormalig president op zoek is naar een baan

Cezary Nowak
13 september 2025

Oud-presidenten hebben verschillende ideeën over het leven na hun ambtstermijn. Barack Obama richt een stichting op, Lech Wałęsa reist de wereld rond om lezingen te geven, Nicolas Sarkozy schrijft boeken en treedt op in eliteclubs. Andrzej Duda... maakt zijn debuut op Krzysztof Stanowski's Channel Zero.

Laten we eerlijk zijn: niemand had dit verwacht. De voormalig president van Polen, een man die tien jaar lang wetten tekende, Polen internationaal vertegenwoordigde en – theoretisch – het hoogste ambt van het land bekleedde, wordt nu een van de "auteurs" van een online kanaal. En het gaat niet eens om het feit dat het YouTube is. Het gaat om de omvang. Het is alsof een gepensioneerde generaal plotseling ober in een melkbar is geworden.

Krzysztof Stanowski kondigde het met vreugde aan: "Ik kan met onverholen tevredenheid aankondigen dat Channel Zero een nieuwe regisseur heeft. President Andrzej Duda gaat 16 afleveringen opnemen over 16 actuele onderwerpen." Klinkt trots, toch? Behalve dat heel Polen met gelach en ongeloof op het nieuws reageerde.

"Een hater heeft een baan gegeven aan de voormalige president van Polen, die tien jaar lang het hoogste ambt van het land bekleedde. Een trieste val", aldus Jacek Nizinkiewicz van Rzeczpospolita. En daar is moeilijk tegenin te gaan. Het is een beetje zoals Andrzej Duda, na zijn vertrek uit het presidentieel paleis, bijverdiende met het presenteren van quizzen bij de brandweerkazerne.

Een paar dagen later werd het nog grappiger. De show zou op 15 september in première gaan. Maar Stanowski, Stanowski zijnde, veranderde van gedachten: "Kleingeld. President Andrzej Duda zou maandag debuteren op Channel Zero, maar vandaag neemt hij een extra aflevering op (en zendt hij die uit) over actuele gebeurtenissen."

"Een Kleingeld" – is dat niet een samenvatting van Andrzej Duda's hele carrière? Altijd een stap voor op de gebeurtenissen, altijd reagerend, nooit creërend. Zelfs online lukt het hem niet helemaal om zijn debuut op schema te maken.

Duda zelf kondigt zijn serie pathetisch aan: "Ik zal het hebben over de afgelopen jaren. Over mijn presidentschap, over de emoties en beslissingen die ik heb genomen, over de motieven achter mijn daden."  Het klinkt als een trailer voor een film die niemand wil zien omdat ze hem al tien keer hebben gezien.

Dit stond tenslotte allemaal in het boek "It's Me", dat de voormalige president onlangs probeerde te verkopen. Nu krijgen we een herhaling – een audio-videoversie, een heruitgave van Andrzej Duda's grootste hits. Zelfplagiaat in zijn puurste vorm.

Het grootste probleem is dat niemand op deze stemming zit te wachten. Noch de voormalige PiS-stemmers, die zijn inactiviteit verafschuwen, noch de oppositie, die hem nooit heeft vertrouwd. Sommigen zien hem als een partijfunctionaris, anderen als een president die er gewoon niet was. En nu kijken beide partijen met dezelfde blik naar zijn online optredens: medelijden gemengd met lichte schaamte.

Ja, er waren ook een paar instemmende stemmen. Karolina Korwin-Piotrowska schreef: "De stap, nu de voormalige president een programma heeft, is geweldig." Maar er is meer enthousiasme voor Stanowski's idee dan voor Duda zelf. Want de harde waarheid is: de voormalige president heeft niet langer het sociale kapitaal.

De hele situatie onthult nog iets anders: Andrzej Duda heeft geen idee wat hij hierna wil doen. Na tien jaar aan de macht zou hij moeten weten wat hij hierna wil doen – internationale politiek, academisch werk, misschien een mentorrol voor jongeren. In plaats daarvan hebben we een man die zich wanhopig vastklampt aan willekeurige activiteiten. Het ene moment een boek, het andere het internet, morgen misschien een podcast, overmorgen – een jurylid in een tv-programma.

En dat is het meest wrange van dit alles. Het is niet dat Duda online gaat. Het is dat hij het doet zonder visie, zonder plan, zonder enig besef van de rol die hij wil spelen. Het is alsof hij na tien jaar in het presidentieel paleis met lege handen achterblijft.

"Een trieste neergang" – ik sluit me aan bij Nizinkiewicz, want een betere samenvatting is moeilijk te vinden. De voormalige president, die een symbool van stabiliteit had moeten zijn, is nu het onderwerp van internetmemes en talkshowhost op Channel Zero. Dit is geen nieuw begin. Het is een langzame vervaging, een stille vergetelheid.

Andrzej Duda is op zoek naar zijn rol. Maar het lijkt erop dat niemand – noch voormalige bondgenoten, noch tegenstanders, noch het publiek – hem die rol nog wil gunnen.

Bron:   wiesci24.pl przez  Cezary Nowak     język po Polsku