Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zal Polska 2050 premier Tusk een voorwaarde stellen? “Er is sprake van een dergelijke ontwikkeling.”

Gestart door Pieszyce, 27 september 2025, 23:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zal Polska 2050 premier Tusk een voorwaarde stellen?
"Er is sprake van een dergelijke ontwikkeling."

Half november zal Szymon Hołownia aftreden als voorzitter van de Sejm, maar het is nog niet zeker of Polska 2050 in ruil daarvoor de functie van vicepremier krijgt. Binnen de partij zijn zelfs stemmen opgegaan dat het misschien nodig zal zijn om Donald Tusk politiek te chanteren. Maar ook de politici van Polska 2050 zijn er zelf niet van overtuigd dat minister Katarzyna Pełczyńska Nałęcz vicepremier moet worden. "Misschien zou het nu niet nodig zijn om voor deze functie te vechten als minister Pełczyńska-Nałęcz tijdens de onderhandelingen over het coalitieakkoord voor een dergelijke bepaling had gezorgd", horen we binnen de partij.

Monika Waluś
26 september  2025

- Er is een discussie ontstaan die ik verkeerd en onverantwoord vind. Zulke zaken moeten niet op het scherp van de snede worden besproken en ik ben geschokt door dergelijke ideeën", zegt Ryszard Petru, parlementslid van Polska 2050, tegen Onet.

De politicus verwijst naar geruchten binnen de partij over welke argumenten Polska 2050 zou moeten gebruiken in de strijd om de functie van vicepremier. En dat argument zou, om het duidelijk te zeggen, politieke chantage zijn: als premier Donald Tusk in de tweede helft van november niet bereid is een vicepremier van Polska 2050 te benoemen, zou de partij moeten dreigen de coalitie te verlaten. Dan zouden we een minderheidsregering krijgen, wat de weg zou vrijmaken voor vervroegde verkiezingen. Petru wil echter niet onthullen van wie deze geluiden afkomstig zijn.

— Ik zie geen perspectief om buiten de coalitie te blijven, maar we moeten hard vechten voor onze zaken, zodat de programmatische kwesties waarmee we naar de Sejm zijn gekomen, worden gerealiseerd. Ik kan me niet voorstellen dat we uit de coalitie stappen, want toen de Unia Wolności uit de coalitie stapte, verloren zowel zij als de AWS. De Polen verwachten dat we aan het werk gaan en niet dat we de coalitie verbreken", benadrukt het parlementslid.

Ik spreek echter ook met een politicus van Polska 2050, die voorstander is van een dergelijke strategie.

"We zullen ons niet opdringen"

"Onze fractie telt 30 parlementsleden en verdient een vicepremier wanneer Szymon geen voorzitter meer is", begint hij. - Als iemand ons niet in deze coalitie wil, zullen we ons niet opdringen - , benadrukt hij.

-  Wat betekent dat?

- We hebben 30 parlementsleden", herhaalt hij. "Je hoeft alleen maar de puntjes met elkaar te verbinden. –

Dergelijke geluiden binnen de partij zijn, naar we horen, in de minderheid, maar hoe dichter de rotatie van de voorzitterstoel nadert, hoe vaker de vraag terugkomt of Polska 2050 "iets terugkrijgt".

De vraag komt terug omdat Polska 2050 al tijdens de voorbereidingen voor de herschikking van de regering aan het begin van deze zomer een vicepremierpost voor zichzelf eiste. Toen werd de discussie over dit onderwerp snel afgebroken door premier Donald Tusk, die zei dat het onderwerp in het najaar, wanneer de voorzitter wordt vervangen, opnieuw aan de orde kan komen. De functie van vicepremier werd toen bij de herschikking toegekend aan Radosław Sikorski, een politicus van de Partij van de Democratische Verandering (PO). Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, vicevoorzitter van Polska 2050, deelde in juli mee dat "Polska 2050 vanaf november een vicepremier zal hebben".

Vandaag, worden in Polska 2050, de woorden van premier Tusk over een terugkeer naar het onderwerp in het najaar meer als een belofte opgevat. Politici van deze partij benadrukken dat ze geloven dat "de premier zijn woord zal houden".

-  Ik snap niet waarom sommige politici en journalisten de geloofwaardigheid van de premier in twijfel trekken. Als hij heeft gezegd dat Polen 2050 een vicepremier zal hebben, verwacht ik dat hij zijn woord zal houden. Als de sterkste pijler van deze coalitie houden we ons woord, en op 13 november zal Szymon Hołownia niet langer voorzitter zijn", vertelde Rafał Kasprzyk, lid van de parlementaire fractie van Polen 2050, aan Onet.

"Het gaat niet om wraak te nemen op de goeden."

De politicus wijst er ook op dat de Linkse Partij (Lewica) degene was die haar woord binnen de coalitie brak toen ze besloot de zorgverzekeringswet aan te nemen. Poland 2050 was zeer te spreken over deze bepalingen, omdat ze een van de belangrijkste beloftes van de groep aan het bedrijfsleven vormden. - Links stemde er eerst tegen en vroeg president Duda vervolgens om het niet te ondertekenen -, verwijt parlementslid Kasprzyk.

Ook parlementslid Ewa Szymanowska herinnert zich deze situatie, maar beide parlementsleden zweren dat het niets te maken heeft met wraak nemen op hun linkse coalitiepartners. B]"Het gaat niet om wraak te nemen op de goeden, en voor zover ik weet zullen we, wanneer de nieuwe voorzitter van de Sejm is gekozen, op Włodzimierz Czarzasty stemmen", zeggen de parlementariërs en de parlementariër in koor.

Hoewel de rotatie van de voorzitter van de Sejm voorlopig zeker lijkt, klinken er ook stemmen van ontevredenheid in de lobby van de Sejm. Sommigen beweren dat in de huidige geopolitieke situatie een politicus met een achtergrond binnen de PZPR (Poolse Verenigde Arbeiderspartij) niet de tweede man in het land zou moeten zijn.

"Ongeacht wat er op 13 november gebeurt, de zon komt op 14 november op. Ik denk dat heel Polen en het hele land niet op deze gebeurtenis zit te wachten als een groep politici", zei Włodzimierz Czarzasty over deze twijfels in "Onet Rano".

Twijfels over de kandidatuur van Pełczyńska-Nałęcz 

Maar ook wat betreft de functie van vicepremier voor Polska 2050 zijn er genoeg stemmen die zich strikt op persoonlijke kwaliteiten richten. In de zomer werd gezegd dat minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz de "natuurlijke kandidaat" van Polska 2050 was. Zijzelf benadrukte dat ze geen enkel werk schuwt, maar wees er ook op dat haar partij over haar benoeming voor deze functie zou beslissen. Het is bekend dat er tot op heden nog geen definitieve beslissing over deze kwestie is genomen, maar de naam Pełczyńska-Nałęcz roept gemengde gevoelens op.

"Er is geen overtuiging dat zij door Polska 2050 moet worden aanbevolen voor de functie van vicepremier, maar Szymon Hołownia wijst naar haar", hoor ik van iemand van de leiding van Polska 2050. Volgens mijn gesprekspartner doen er binnen de partij al namen van andere kandidaten voor deze aanbeveling de ronde.

De twijfels over de vraag of minister Pełczyńska-Nałęcz vicepremier moest worden, kwamen al in de zomer naar voren. De politica nam vaak geen blad voor de mond en bekritiseerde haar coalitiepartners of het optreden van de hele regering. Maar de echt donkere wolken pakten zich boven haar hoofd samen naar aanleiding van het schandaal rond de besteding van middelen uit het KPO (de minister houdt toezicht op dit programma). De premier eiste van haar uitleg en een volledig verslag over hoe de middelen voor de hotel- en horecasector waren verdeeld.

Zoals we in de partij horen, zijn de relaties tussen de politica en de premier nog steeds gespannen. Dit bleek tijdens de laatste regeringsvergadering, waar – zoals eerst door journalisten van TVN24 werd onthuld – een verhitte discussie plaatsvond tussen Donald Tusk en minister Pełczyńska-Nałęcz.

Volgens de deelnemers aan de vergadering liepen de gemoederen hoog op bij de bespreking van de belasting op verbrandingsmotoren, waartoe de regering van Mateusz Morawiecki zich tijdens de onderhandelingen over het Nationaal Herstelplan had verbonden. In het kader van de herziening schrapte de regering van Donald Tusk de bepaling over de belasting voor burgers. De minister zou voor de regeringsvergadering een uitgebreid hervormingsplan moeten opstellen, maar bleek niet voorbereid te zijn.

Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz reageerde op de informatie die door journalisten op het portaal X werd gegeven. "Het is zeer betreurenswaardig dat de ministerraad zo lek is als een mandje, in strijd met het principe dat de vergaderingen van de raad niet openbaar zijn. Aangezien iemand deze verplichting heeft geschonden, zal ik de gemanipuleerde lekken rechtzetten. Het publiek heeft recht op de waarheid", , schreef ze. Ze heeft echter niet verteld wat er precies tijdens de regeringsvergadering is gebeurd, omdat de vergaderingen niet openbaar zijn.

"Szymon houdt voet bij stuk"

In Polska 2050 hoor ik ook: "Szymon houdt voet bij stuk wat betreft Pełczyńska-Nałęcz, terwijl zij toch ook de bepalingen van het coalitieakkoord heeft onderhandeld. Waarom heeft ze er niet in opgenomen dat we na de roulatie van de marshal de portefeuille van vicepremier krijgen? Dan zou er vandaag geen probleem zijn.

Er zijn ook stemmen in de partij die zeggen dat "niemand zal sterven voor de functie van vicepremier". "Ik heb liever 7 procent in de peilingen dan de functie van vicepremier. De kiezers willen dat de regering onze eisen uitvoert, en het interesseert hen niet wie welke functie bekleedt", benadrukt een van de parlementsleden.

Dit "probleem" van het veiligstellen van de positie van vicepremier is echter niet het enige dat de partij van Szymon Hołownia in de nabije toekomst moet oplossen. Zoals we horen, hangt het ook nauw samen met de veranderingen die Polska 2050 tegen het einde van dit jaar te wachten staan.

De Nationale Raad van Polska 2050 komt zaterdag bijeen. De bijeenkomst is bedoeld als gelegenheid om programmatische voorstellen te bespreken, waarmee de partij hoopt weer aan kracht te winnen na de recente dalingen in de peilingen. In de laatste peiling, uitgevoerd door United Surveys in opdracht van Wirtualna Polska, kon de partij rekenen op 1% van de kiezers.

Dit jaar staan er ook verkiezingen op de agenda voor de lokale overheden en het nationale bestuur. Het is duidelijk dat er een flinke opschudding kan optreden, maar veel zal ook afhangen van de activiteiten van Szymon Hołownia zelf. Volgens parlementsleden van Polska 2050 heeft hij zijn politieke plannen voor na 13 november nog niet bekendgemaakt.

Monika Waluś
Journalist, Onet News

Bron:    Onet przez Monika Waluś   język po Polsku