Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Waarom weigert het Westen Poetins Rusland fascistisch te noemen

Gestart door Pieszyce, 15 december 2022, 16:42

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Geantidateerd van 3 juni 2022

Interview

Waarom weigert het Westen Poetins Rusland fascistisch te noemen?

3 juni 2022
Vasyl Cherepanyn

Niet extreem-rechts of extreem-links in het Westen, maar de politieke hoofdstroming en de financiële elites hebben het regime
 van de Russische president helpen versterken. Zij pompten hun vermogen in het maffiakapitalistische systeem van het Kremlin
en werden in ruil daarvoor gecorrumpeerd.

KYIV - Een paar jaar geleden noemde ik de Russische president Vladimir Poetin tijdens een paneldiscussie over de politiek van
het geheugen aan een universiteit in een Duitstalig land "de machtigste fascistische politicus ter wereld". Na afloop vertelden de
organisatoren me verlegen dat het evenement weliswaar goed was verlopen, maar dat het etiket dat ik op de leider van het
Kremlin had geplakt "te veel" was - ook al had Rusland op dat moment de Krim al bezet en was het een oorlog begonnen in de
oostelijke Donbas-regio van Oekraïne. Ik was niet zozeer verbaasd over het commentaar van de organisatoren als wel over de
manier waarop ze het maakten. Ze leken echt in verlegenheid gebracht, alsof ik iets obsceens had gezegd.

De eerste Russische bommen die op 24 februari op Oekraïne vielen, rechtvaardigden mijn ogenschijnlijke vulgariteit. Helaas was
het fascisme van Poetin zo geaccepteerd door de Westerse financiële en politieke elites dat ze het ongemakkelijk vonden om het
eerder publiekelijk aan de kaak te stellen: Het was "te veel" tot het "te laat" was. Zelfs nu het overduidelijke en onweerlegbare
bewijs zich opstapelt, hebben velen nog steeds hun aarzeling om de dingen bij hun naam te noemen, niet laten varen.

Poetin ontkent niet alleen het bestaansrecht van de Oekraïners, maar heeft ook een propagandamachine in handen die een
manifest heeft uitgegeven waarin hij zijn genocidale doel verkondigt om de Oekraïners als zodanig te elimineren. Bovendien
beschikt hij over een staat die klaar staat om zijn genocidale fantasieën uit te voeren en de Oekraïners uit te roeien omdat hij
vindt dat zij niet mogen bestaan.

Betaalmuur:

Bron:  project-syndicate.org by Vasyl Cherepanyn     English