Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Minister Wojciech Balczun over zijn eerste dagen in functie

Gestart door Pieszyce, 30 december 2025, 22:48

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Minister Wojciech Balczun over zijn eerste dagen in functie

Karolina Gorczycka
30 december 2025

Dit jaar was een jaar van de grootste professionele veranderingen in mijn leven. De afgelopen jaren heb ik aanzienlijke stabiliteit gekend, vooral in mijn privéleven. Na jaren van intensief werken kon ik eindelijk meer tijd aan mijn vrouw besteden. Mijn volwassen kinderen hebben een goede opleiding genoten of volgen die nog, en er waren geen grote drama's. Rust. In het bedrijfsleven wisselden succesvolle projecten zich – zoals gebruikelijk – af met minder succesvolle, maar de balans was positief. Vanuit het perspectief van de meest intense professionele jaren was het een tijd van rust. Meer ruimte voor mijn gezin en mezelf. Ook muzikaal gezien nam het tempo af – het beëindigen van Chemistry was een natuurlijke afsluiting van een bepaalde fase – schrijft Wojciech Balczun.

Op uitnodiging van redacteur Roman Rogowiecki presenteerde ik ruim twee jaar mijn eigen radioprogramma op RDC. Ook dat was een interessante ervaring. Ondanks de voordelen van een rustiger leven, voelde ik steeds meer een gebrek aan adrenaline. Een oudere vriend moedigde me aan door te herhalen dat het nog steeds een goed moment was om een paar dingen "serieus" aan te pakken. Het jaar 2024 bracht de eerste tekenen van verandering, hoewel de weerstand van de materie me lange tijd in een soort niemandsland hield. En toen kwam 2025. Alles versnelde plotseling. In het vroege voorjaar deed ik mee aan de selectieprocedure voor de functie van president van het Agentschap voor Industriële Ontwikkeling (ARP). De uitslag was positief en ik ging meteen intensief aan de slag. Het ARP is een complexe organisatie die beheersing en de toepassing van basisprincipes van management vereiste.

Toen de situatie gestabiliseerd was, kwam er een nieuwe uitnodiging – van een plek die ik voorheen vooral op televisie had gezien. Het aanbod van de premier van de Republiek Polen was een schok en een eer. Het ministerie dat mij was toevertrouwd is een sleutelpositie in het Poolse economische systeem, dus voor mijn managementaard was het een uitdaging die ik niet kon negeren. Mijn familie was sceptisch – de Rubicon oversteken betekende mijn privacy verliezen en mezelf blootstellen aan aanvallen. Al snel werd alles bevestigd. Media-aanvallen, pogingen om een bepaald verhaal op te dringen en een zoektocht naar informatie over mijn privéleven volgden. Ik heb aan den lijve ondervonden wat onbaatzuchtige haat is en hoe gemakkelijk die in de openbare ruimte kan worden losgelaten. Ik heb ook ingezien dat het vaak zinloos is om dingen uit te leggen – het kan juist verdere aanvallen aanwakkeren.

Gelukkig heb ik familie, vrienden, een dikke huid en ervaring die me in staat stellen situaties nuchter te beoordelen en moeilijke beslissingen te nemen. Het is duidelijk dat ik fouten zal maken en dat er een tijd zal komen dat deze 'staatsmissie' eindigt. Ik ben vastbesloten mijn taak zo goed mogelijk uit te voeren," voegt Balczun eraan toe.

Bron:   wiesci24.pl przez  Karolina Gorczycka     język po Polsku