Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Andrzej Długosz vraagt de kiezers van Grzegorz Braun: Hoe verzinnen jullie dit?

Gestart door Pieszyce, 4 januari 2026, 23:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Andrzej Długosz vraagt de kiezers van Grzegorz Braun: Hoe verzinnen jullie dit?

Karolina Gorczycka
4 januari 2026

Ik heb één vraag voor de kiezers van Grzegorz Braun: als partij steunen jullie een man, Grzegorz Braun, die zegt dat Jezus tot koning van Polen gekroond moet worden. Verschillende gemeenten in Polen hebben dit al gedaan, en Polen is er sindsdien geen cent beter op geworden. Dus, als jullie je er gelukkiger door voelen, probeer het dan nog eens in heel Polen. We zullen zien of het helpt. Ik waarschuw jullie: dat zal het niet. Want er zitten slechte mensen tussen de kandidaten, die Jezus zouden kunnen irriteren – schrijft Andrzej Długosz.

Maar Grzegorz Braun is ook gecharmeerd van "Kamiraty" (Kameraden). Een van de twee mediafiguren, een clown die zich voordoet als een vervloekte soldaat (pet, rijbroek, goedkope uniformblouses en Brave-zwaarden), een zekere Wojciech Olszański, een mislukte acteur, een vulgaire bruut, schreeuwt: "Ik schijt op de Bijbel, klootzak! Omdat het Joodse stront is! F*ck het en, f*ck, ik schijt erop omdat het een nepdocument is! Het is een stuk stront, snap je?! Ik schijt erop, op wat ze ons laten zien! Ik n**k het! Het is Joodse kots!" – dat is een citaat. Ik heb de opname.

Hoe krijgen jullie, zogenaamde christenen, dit allemaal voor elkaar? Ik vraag het omdat ik probeer te begrijpen waarom jullie een man steunen – Grzegorz Braun – die de vijanden van het christendom steunt? Een groot deel van zijn politieke verhaal is een complete ontkenning van de Kerk. Dus wat doen jullie in zijn gezelschap? Maria en Jezus zijn niet in Częstochowa geboren, ze waren geen Ariërs/Slaven/anderen. Ze waren Joden! – voegt Długosz eraan toe.

Bron:   wiesci24.pl przez  Karolina Gorczycka     język po Polsku