Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kwaśniewski heeft gelijk. Polen kan zijn plaats aan de onderhandelingstafel niet aan Poetin afstaan.

Gestart door Pieszyce, 27 september 2026, 20:54

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kwaśniewski heeft gelijk.
Polen kan zijn plaats aan de onderhandelingstafel niet aan Poetin afstaan.

Cezary Nowak
27 september 2026

Karol Nawrocki zal Poetin misschien niet de hand schudden. Hij mag hem mijden, hem publiekelijk eraan herinneren wie verantwoordelijk is voor de Russische agressie in Oekraïne, en hij mag elke gelegenheid aangrijpen om de wereld te vertellen wat Rusland vandaag de dag is. Maar één ding mag hij niet doen: de Poolse zetel aan de G20-tafel aan Poetin afstaan.

Aleksander Kwaśniewski vatte de hele kwestie samen in één zeer zinnige zin: "Als ik Nawrocki was, zou ik naar de G20 gaan. Ik zou Poetin niet de hand schudden." En dat is precies het verschil tussen buitenlands beleid voeren en indrukwekkende gebaren maken ten behoeve van een binnenlands publiek. Het eerste vereist aanwezigheid waar belangrijke beslissingen worden genomen. Het tweede zou ertoe kunnen leiden dat iedereen aanwezig is – behalve Polen.

Dit geldt des te meer omdat Polen geen permanent lid is van de G20. Het land was uitgenodigd als gast voor de top in Miami in december, en het presidentieel paleis bereidde zich al maanden voor op de deelname van Karol Nawrocki, met als doel ervoor te zorgen dat de Poolse aanwezigheid in dit format geen eenmalige gebeurtenis zou zijn. Nawrocki benadrukte onlangs zelf: "De aanwezigheid van Polen in de G20 is een kans om hier verandering in te brengen – niet alleen in het belang van Polen zelf, maar ook in het belang van de hele regio." Omdat dit een kans is, is een vrijwillige terugtrekking moeilijk te begrijpen, alleen omdat de Amerikanen besloten om ook Poetin uit te nodigen.

Kwaśniewski laat er geen twijfel over bestaan wat betreft zijn oordeel over deze beslissing. "Ik geloof dat het uitnodigen van Poetin een fout van Trump is," zegt hij. En juist daarom is zijn standpunt consistent: je kunt het uitnodigen van de Russische leider als een fout beschouwen zonder tegelijkertijd te erkennen dat Polen voor deze fout moet betalen met zijn eigen afwezigheid. Poetin zou hoe dan ook naar Miami zijn gekomen, ongeacht het besluit van Warschau. Een lege Poolse stoel zou geen straf voor het Kremlin zijn, maar eerder een beperking van de mogelijkheid om het Poolse standpunt te presenteren.

Kwaśniewski weet immers met wie we te maken hebben. Hij herinnerde zich dat hij Poetin meer dan twintig keer had ontmoet tijdens diens presidentschap. "Hij vertelde me toen dat het doel van zijn presidentschap was om een groot Rusland te herbouwen," vertelde hij over een gesprek uit het begin van deze eeuw. Volgens Kwaśniewski verwees de Russische president ook naar Polen en Rusland als "twee grote rijken" die om Oekraïne streden. De voormalige president antwoordde dat Polen geen imperialistische ambities had, maar een democratisch en onafhankelijk Oekraïne wilde.

Vandaag de dag is Kwaśniewski's oordeel over Poetin nog harder. "Sinds deze grootschalige agressie tegen Oekraïne in 2022 is het volgens mij geen plan meer, maar een obsessie. Dit is veel erger. Een obsessie," zei hij. Hij merkte ook op: "Toen ik hem kende, was het Poetin 1.0. Nu is het, naar mijn mening, Poetin 5.0. Hij was een andere Poetin." Je zou kunnen discussiëren over deze periodisering van de Russische leider, maar het is moeilijk om deze woorden te interpreteren als een teken van toegeeflijkheid jegens het Kremlin.

Daarom is zijn advies aan Nawrocki rationeel. Poetin geen hand geven is een duidelijk politiek gebaar. Deelname aan de G20 niet opgeven is de mogelijkheid verdedigen om het standpunt van Polen te presenteren. Het een sluit het ander niet uit. Zelfs Marcin Przydacz gaf toe dat het presidentieel paleis niet gecharmeerd is van het idee om Poetin uit te nodigen. Polen bepaalt echter niet de deelnemerslijst, aangezien het noch gastland noch permanent lid van de G20 is.

Nawrocki moet er daarom goed op letten dat zijn resolute houding ten opzichte van het Kremlin niet ontaardt in een diplomatie van gebaren ten koste van zichzelf. Polen dringt al maanden aan op een sterkere aanwezigheid in de G20, om de belangen van Centraal-Europa te behartigen en de wereld ervan te overtuigen dat het economisch belang van het land een permanente plaats daar rechtvaardigt. Nu afzien van deelname zou moeilijk te verenigen zijn met deze ambities.

Kwaśniewski stelt Nawrocki een oplossing voor die veel lastiger is dan ostentatief in Warschau te blijven: ga naar Miami, neem plaats aan dezelfde tafel als de belangrijkste wereldleiders en maak de Poolse standpunten over Rusland duidelijk kenbaar. Het is prima om Poetin geen hand te geven. Je kunt een foto, een gesprek of gebaren die normalisering suggereren weigeren. Maar je hoeft je zetel daarvoor niet op te geven. Want als Nawrocki Poetin wil laten zien dat hij sterk is, moet hij één ding onthouden: de slechtste manier om Poolse macht te demonstreren is ervoor te zorgen dat Polen niet naar de G20-top gaat. Poetin zou zich geen beter cadeau kunnen wensen.

Bron:    wiesci24.pl przez  Cezary Nowak     język po Polsku