Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Rede van Professor Małgorzata Gersdorf tot haar afgestudeerde rechten studenten

Gestart door Pieszyce, 27 december 2022, 12:06

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Rede van Professor Małgorzata Gersdorf tot haar afgestudeerde rechten studenten
04. Jul 2018 at 21:15

Professor Małgorzata Gersdorf: advocaten mogen niet zwijgen in het aangezicht van het kwaad

3 juli 2018

We publiceren de tekst van de rede van prof. Małgorzata Gersdorf aan de universiteit van Warschau "Poolse juridische staat:
of verloren kansen en verwachtingen".
Het werd aangekondigd op 3 juli 2018, de dag voor de pogingen van PiS bij het Supreme Court.

Beste en geliefde studenten, 3 juli 2018 is een datum voor jullie om voor altijd te onthouden. Je bent afgestudeerd aan de beste universiteit en aan de beste rechtenfaculteit, nog steeds werkzaam in de oude goede formule van onafhankelijkheid van wetenschap en onderzoek. Je hebt een volgeladen hoofd met normen, regels en reglementen. Vergeet alsjeblieft niet het  allerbelangrijkste, constitutionele. Laat ze een wegwijzer zijn voor volwassene, niet alleen een professioneel leven. Als jullie leraren willen we trots op jullie zijn en ik ben ervan overtuigd dat we dat zeker zullen zijn.

Voor mij, als Eerste Voorzitter van het Hooggerechtshof, is het een trieste dag.

• Een bepaald tijdperk van de rechterlijke macht en het ooggerechtshof loopt ten einde, haar onafhankelijkheid, organisatie en competentie. Ik vertrouw erop dat het institutionele geheugen, met name op het gebied van de jurisprudentie, bewaard zal blijven.

Ik wil het hebben over een Poolse juridische staat en misschien nog steeds niet te stoppen kansen. Het klinkt provocerend: gaat de Poolse rechtsstaat dood, en is daarom het belangrijkste rechtsbeginsel in de hele westerse wereld niet geactiveerd in Polen, en zonder dit is het onmogelijk om de Europese Unie überhaupt voor te stellen. Ik zeg niet dat de kansen op deelname van mijn vaderland hier en nu in de Europese gemeenschap van naties die de "Unie" wordt genoemd, zijn verbroken. Ik wil echter waarschuwen voor de illusies van garanties die het moderne constitutionalisme en de deelname aan de EU met zich meebrengen. Het hedendaagse fenomeen van het afwijken van de consensus rond democratische en liberale waarden is geen toeval, en in de EU is het niet alleen beperkt tot Polen.

Laten we naar Polen gaan. Volgens art. 2 van de grondwet van de Republiek Polen van 1997. De Republiek Polen is een democratische rechtsstaat die de beginselen van sociale rechtvaardigheid ten uitvoer legt. Dit is een zeer belangrijke norm. Dezelfde clausule uit 1990 was ook in de vorige grondwettelijke bepalingen. De uitspraken van het Poolse Constitutionele Hof en de rechtbanken vulden hen met specifieke inhoud in.

• De zogenaamde soeverein (recentelijk modieuze woord) kan de principes vervat in de grondwet niet vernietigen, omdat het de Grondwet was die de rechten van de natie definieerde. In juridische zin heeft zij het concept van de natie en haar wet vastgelegd, evenals de regel om de grondwet te veranderen.

Gewonnen verkiezingen zijn geen absolute soevereiniteit. Hun acties moeten vallen binnen de kaders van principes, doelen en waarden die voortvloeien uit de Grondwet. Deze constitutionele waarden vloeien voort uit christelijke waarden en humanitaire waarden en zijn opgenomen in de preambule van de grondwet van de Republiek Polen. Deze doelen, principes en waarden zijn essentieel voor een democratische rechtsstaat. Mensen kunnen falen, maar doelen en waarden zijn onveranderlijk. De grondslagen van elke staat liggen in gerechtigheid en recht. Degenen die tegen de grondwet zijn, zijn daarom tegen deze doelen en waarden en principes.

• Laat ons u eraan herinneren dat al in de Grondwet van 3 mei werd gesteld dat iedereen die wantrouwen zou zaaien of de grondwet verkeerd zou interpreteren, hij gestraft zou worden als zijnde de vijand van het vaderland, hij beschouwd zal worden als een verrader en een rebel en zal worden gestraft met de zwaarste straffen. In de grondwet van Noorwegen is het bijvoorbeeld een misdaad om de grondwet te omzeilen.

Dus hoe kwamen we op het punt dat we nu kunnen praten over het niet respecteren van de Grondwet?

Welnu, het historische moment, waarin niet alleen Europa, maar zelfs de hele wereld, naar mijn mening de belangrijkste oorzaak van de situatie in Polen is. Het economische centrum van de wereld verschuift. De naoorlogse democratische consensus wordt ondermijnd. De waarden zijn vergeten, ze zijn ten minste gebagatelliseerd. Economische resultaten worden belangrijker dan zij. Europese samenlevingen zijn geobjectiveerd. Ze voelen zich bedrogen en, op zijn best, bedreigd. Op dat moment komen extreme krachten naar voren. Het is altijd zo geweest en het is vandaag.

Natuurlijk veranderde de geweldige ervaring van Solidariteitsbeweging in de jaren 80 van de vorige eeuw sterk in positieve zin. Het doorspekte het sociaal bewustzijn. Het opende ons voor nieuwe intellectuele trends en bereidde de weg voor vreedzame transformatie naar het democratisch systeem. Echter, de elite van die generatie (van mijn generatie), die vandaag meedogenloos de geschiedenis ingaat, toonde de zonde van trots en verwaarlozing. Het democratiseringsproces van het land ging niet gepaard met voldoende debat of een grootschalige educatieve campagne. Burgers werden niet getoond wat de wet is, hoe het werkt, en waarom het moet worden gevolgd. Integendeel: het werd vaak behandeld als een obstakel voor snellere modernisering van de staat.
    De slachtoffers van meedogenloze politieke strijd zijn altijd de rechtbanken - de zwakste van de autoriteiten die de rechten van individuen
     beschermen. Je moet de rechtbanken respecteren, hun autoriteit niet ondermijnen, zorgen voor de drie afdelingen van de autoriteiten.  Momenteel leven we in Polen in een situatie waarin een van de (gerechtelijke) autoriteiten wordt bestreden door de andere twee. Het is een fenomeen op wereldschaal.
    [/list]De rechterlijke macht waakt over het behoud van burgerrechten. Als we het hebben over de tripartiete autoriteiten, kunnen ze niet met elkaar vechten, maar elkaar in balansbrengen en hun afgescheidenheid behouden.

Aan het einde van mijn toespraak heb ik een boodschap voor jullie. Advocaten mogen niet zwijgen tegenover het kwaad dat het Poolse gerechtssysteem heeft toegebracht door wetten die in de laatste twee en een half jaar zijn aangenomen. Helaas is deze schade zeer ernstig. De onafhankelijkheid van het Poolse constitutionele hof is vernietigd, waarin de composities handmatig worden ingesteld zoals voorgeschreven door de verwachtingen van de regerende partij. De minister van Justitie heeft al alle instrumenten in zijn hand die het verloop van zaken, met name strafzaken, echt kunnen beïnvloeden. Hij is onderworpen geweest aan de voorzitters van de rechtbanken en hij heeft de helft van de Nationale Raad voor de Rechtspraak gevuld met mensen zonder een grondwettelijk mandaat, die alles aan hem te danken hebben. In het Hooggerechtshof vindt morgen een zuivering plaats onder het mom van een wijziging achteraf van de pensioengerechtigde leeftijd. Morgen,

• zullen veel geweldige rechters, geweldige advocaten, met pensioen gestuurd worden. De inhoud van belangrijke wetten over de rechterlijke macht verandert voortdurend, binnen enkele dagen na de impact van de aanvraag, zonder enige raadpleging of reflectie over de meningen van zelfs het hooggerechtshof.

Wat blijft de president van de hoogste rechterlijke instantie, wiens constitutionele termijn op onwettige wijze is verkort? Hij heeft alleen woorden. Zij kan echter niet "apolitiek" blijven, omdat de naleving van de grondwet helaas een kwestie van bij uitstek politieke is geworden. Ook, als rechter, wil ik een beroep doen op meer duidelijkheid voor de rechten van Europese regels en principes. We hebben het over een kwestie van prioriteit, over investeren in je gemeenschappelijke toekomst! Als wij als leden van de Europese Unie "pas!" in een geschil over de rechtsstaat zeggen, dan kan morgen het EU-handelsmerk, dat respect voor mensenrechten en grondrechten is, slechts een trieste herinnering worden voor ons Polen.

Bondskanselier Konrad Adenauer heeft ooit een zin gezegd die ik me vooral herinner: "De geschiedenis van de wereld is ook de optelsom van wat vermeden had kunnen worden" (Die Weltgeschichte ist auch die Summe dessen, was vermeidbar gewesen wäre). Beste studenten! In een moeilijk historisch moment hebben we een speciale verantwoordelijkheid voor ons - Europese advocaten, vooral van de jongere generatie. Laten we het mooie Europese idee niet vernietigen. Als we dat doen, zullen onze kinderen en kleinkinderen ons dit niet vergeven. Laten we daarom pleitbezorgers zijn van de rechtsstaat. Denk aan wat Emanuel Kant zei: "de sterrenhemel boven mij en de morele wet in mij."

Met deze boodschap laat ik jullie achter voor een verder leven

Prof. Małgorzata Gersdorf

Bron: wiadomo.co   język po Polsku

Pieszyce

Re: Rede van Professor Małgorzata Gersdorf tot haar afgestudeerde rechten studenten
    05. Jul 2018 at 08:44

Torun Marcel
    Super Veteraan

CiteerProfessor Małgorzata Gersdorf: advocaten mogen niet zwijgen in het aangezicht van het kwaad

Prachtige rede. Als Polen mensen van dit kaliber tegenwerkt, verliest zij haar kroonjuwelen.

Pieszyce

Re: Rede van Professor Małgorzata Gersdorf tot haar afgestudeerde rechten studenten
    05. Jul 2018 at 12:42

nemo.omen
    Trouw Veteraan

Gerstdorf rede gezien op TVN 24 was zeer indrukwekkend. Maar nog meer indruk maakte het langdurige meer dan ovationele applaus dat zij van de toehoorders kreeg. Het wordt steeds meer duidelijk er is een 2 deling in Polen. Een kleine groep machtswellustigen en de normale bevolking die het gaat om het dagelijks bestaan. De heersers hebben hun eigen ondergang en terecht in gezet.