Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De president heeft de lijn overschreden die hij tot nu toe heeft gevolgd

Gestart door Pieszyce, 3 januari 2023, 16:46

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Promotor van het doctoraat van Andrzej Duda, de president heeft de lijn overschreden die hij tot nu toe heeft gevolgd
21. Jan 2020 at 10:29

Promotor van het doctoraat van Andrzej Duda, de president
heeft de lijn overschreden die hij tot nu toe heeft gevolgd

20 januari 2020

De president beledigt het gezag van deze beroepsgroep, het gezag van de wetsprofessoren, dit mag zelfs in de verkiezingscampagne niet gebeuren
 - beoordeeld in een interview met TVN24 professor Jan Zimmermann, voormalig hoofd van de afdeling bestuursrecht van de Jagiellonische
 Universiteit en promotor van Andrzej Duda's doctoraalscriptie. Hij verwijst naar de verklaringen van de president met betrekking tot veranderingen
 in het rechtssysteem.

Tijdens het bezoek aan Zwoleń (Mazowieckie provincie) op vrijdag sprak president Andrzej Duda over de situatie met betrekking tot de veranderingen
 in de rechterlijke macht die door Wet en Rechtvaardigheid zijn ingevoerd.

- Ze proberen ons het recht op een eerlijke, goede rechtsgang te ontnemen, om het te repareren, op alle mogelijke manieren. Laten we niet toestaan
 dat anderen voor ons beslissen. Wij, Polen, hebben het recht om voor onszelf en over onze zaken te beslissen. Daarom vochten we voor de democratie,
zei hij.

Op zaterdag in Katowice betoogde de president op zijn beurt dat sommige mensen in Polen niet willen dat de Poolse rechterlijke macht wordt gerepareerd,
 en hij besloot dat dit komt omdat "ze zijn comfortabel en hebben immuniteit ". Hij sprak ook over "het opruimen van het Poolse huis".

Professor Zimmermann: president beledigt het gezag van de hoogleraren in het recht

De verklaring van de president werd maandag becommentarieerd in een interview met TVN24 door professor Jan Zimmermann, voormalig hoofd van
 de afdeling Administratief Recht van de Jagiellonische Universiteit en tegelijkertijd promotor van Andrzej Duda's doctoraalscriptie.

Hij verwees onder andere naar deze woorden over het feit dat "rechters moeten begrijpen wat hun rol in de Poolse staat werkelijk is. - Het is jammer
dat veel hoogleraren aan de rechtsfaculteiten van de Poolse universiteiten dit niet willen begrijpen. Het spijt me vreselijk, maar het is moeilijk"

- zei president Andrzej Duda.

- Ik ben volledig geschokt door die verklaring, en die van een paar dagen geleden. Als de president zich hierover zorgen maakt, maak ik me veel
meer zorgen over de toon en de inhoud van deze verklaringen - zei professor Zimmermann.

Op de vraag of hij zich identificeerde met de wetsprofessoren waar de president het over had, antwoordde Zimmermann: - Natuurlijk identificeer ik
 mijzelf omdat ik al bijna vijftig jaar in dienst ben van de Jagiellonische Universiteit, waarvan bijna dertig jaar als hoogleraar in de rechten.

- Ik ben ook een professor die voor de heer Duda zorgde en zijn doctoraat bevorderde -vervolgde hij. - Hij studeerde aan de universiteit en leerde
van vele uitstekende hoogleraren (...) en hij moet dit beroep van hoogleraar in de rechten respecteren, en in deze verklaring beledigt hij
eenvoudigweg het gezag van dit beroep, het gezag van de hoogleraren in de rechten - zei Zimmermann. Hij voegde eraan toe dat "dit zelfs in een
verkiezingscampagne niet moet gebeuren".

- Ik begrijp dat dit een gebaar moet zijn dat zal helpen in de verkiezingscampagne, maar het effect is volledig het tegenovergestelde en mijn houding
 ten opzichte van het is volledig negatief - benadrukte hij.

"De president heeft een lijn overschreden die hij heeft aangehouden."

- De president heeft een lijn overschreden, die hij tot nu toe heeft gevolgd – beoordeeld de promotor van Andrzej Duda's doctoraat. - Hij heeft
verschillende fouten gemaakt, hij heeft verschillende dingen gedaan die tegen de wet waren, die politiek verwerpelijk waren, die misschien zelfs
 gênant of beschamend waren voor de burger, maar nu heeft hij die grens overschreden. Hij begon mensen aan te vallen en een gebied te betreden
dat aan ethische normen was overgelaten, niet alleen legaal. Hij begon deze ethische normen te schenden. Hij beledigt de rechters, hij beledigt
de professoren, hij beledigt de vertegenwoordigers van de Europese Unie die met goede wil naar Polen komen - zo noemde professor Zimmermann
het bezoek van de Venetië Commissie aan Polen. Dit bezoek had betrekking op het zogenaamde Tuchtrecht voor rechters.

- [Andrzej Duda - redactionele notitie] gebruikt zulke woorden die naar mijn mening onaanvaardbaar zijn in de mond van de president van de Republiek
 Polen, die zegt dat de rechters zichzelf als goden beschouwen, dat de rechters een zwarte sekte zijn en zo verder - vervolgde hij.

"Deze houding ten opzichte van talen is hier bijzonder drastisch onjuist."

Professor Jan Zimmermann verwees ook naar een andere verklaring van de president dat "ze ons hier in vreemde talen niet zullen opleggen welk
systeem we moeten hebben in Polen en hoe Poolse zaken moeten worden gevoerd".

- Deze houding ten opzichte van talen is hier bijzonder drastisch onjuist, omdat de president, die immers een echtgenote heeft die een vreemde taal
onderwijst en die een dochter heeft die tijdens haar studie in een vreemde taal heeft gezegevierd en internationale juridische wedstrijden heeft gewonnen,
(...) zou moeten weten wat het betekent om in verschillende talen te spreken - merkte de professor op. Hij voegde eraan toe dat "vastzitten in de Poolse
 taal en denken dat iedereen, wat ze ook zeggen in een vreemde taal, een aanval is op Polen is een compleet misverstand".

"Dit is een schokkende en totaal onbegrijpelijke formulering voor mij."

Zimmermann verwees ook naar de woorden van premier Mateusz Morawiecki, die in een interview voor "Die Welt" zei dat "communistische rechters in
de jaren negentig hun opvolgers hebben opgeleid en zo hun stempel op hen hebben gedrukt".

- Dit is een schokkende en volstrekt onbegrijpelijke formulering voor mij - zei de advocaat. - Bijna de helft van de Poolse bevolking begon haar
beroepsactiviteit nog steeds in de Volksrepubliek Polen, ongeacht het beroep - of het nu gaat om een professor in de rechten, een mijnwerker, een arts
of een boer - wees hij erop. - Dus wat, ze zijn allemaal achtergelaten door hun ouders, die zijn opgegroeid in de Volksrepubliek Polen, die leefden in
de Volksrepubliek Polen, die negatieve houding ten opzichte van de nieuwe realiteit dat zij dit stigma van de Volksrepubliek Polen dragen? - vroeg hij.

Professor Zimmermann zei dat "dit een volkomen ongehoorde insinuatie is".

Bron:  TVN24 przez mjz//now//kwoj   język po Polsku