Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Zaak Brejza vs TVP voor de rechter

Gestart door Pieszyce, 13 januari 2023, 00:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zaak Brejza vs TVP voor de rechter
"Het is Watergate, zonder enige twijfel".

Pawel Pawlik
10 januari 2023

- Ik stond een aantal maanden onder toezicht. Het verraderlijke was dat toen duidelijk werd dat ik niet betrokken was bij criminele handelingen, de diensten besloten mij tijdens de verkiezingscampagne in de overheidsmedia zwart te maken", aldus senator Krzysztof Brejza in een interview met Onet. Voor een rechtbank in Bydgoszcz is een tweede zitting gehouden over een vordering wegens schending van persoonlijke rechten die de KO-politicus tegen TVP heeft ingesteld.

• Volgens een analyse van het Citizen Lab instituut van de Universiteit van Toronto in Canada
    en AmnestyTech zijn de telefoons van Krzysztof Brejza gehackt met het Pegasus programma.
  • Brejza beweert dat als gevolg van een gecontroleerd lek materiaal van zijn telefoon bij TVP terecht
    is gekomen, waar het in gemanipuleerde vorm openbaar is gemaakt.
  • Het uitlekken en publiceren van deze gemanipuleerde inhoud is duidelijk een misdaad. Het is
    Watergate, zonder twijfel," vertelt Dorota Brejza, de advocaat van de politicus, aan Onet.

De rechtszaak in deze zaak werd in augustus 2021 aangespannen. Het betreft publicaties bij de publieke omroep. In september vorig jaar gaven het hoofd van het tvp.info portaal Samuel Pereira en de voormalige vicevoorzitter van Inowrocław en nu Solidarna Polska activist Ireneusz Stachowiak hun getuigenis. Krzysztof Brejza wordt begin juni nog ondervraagd.

- Vandaag hebben we getuigen gehoord die de authenticiteit van de context van de oorspronkelijke berichten, die door Pegasus zijn verkregen en later hun weg naar TVP hebben gevonden, hebben bevestigd. Het lekken en publiceren van deze gemanipuleerde inhoud is duidelijk een misdaad," zegt Dorota Brejza, de vrouw van de politicus en advocaat in de rechtbank, in een interview met Onet.

- Ik weet niet wat ontstellender is, het feit dat de regeringstelevisie de privé-correspondentie van de stafchef van de oppositiepartij publiceert of het feit dat het illegaal verkregen materiaal naar de regeringstelevisie lekt. Dit is Watergate, zonder twijfel. Ik ben blij dat we de kans krijgen om dit verhaal stap voor stap te recht te zetten.

Brejza beweerde dat de openbaar gemaakte berichten vervalst waren...

Het gaat om een zaak uit 2019, toen TVP tekstberichten publiceerde die Krzysztof Brejza aan zijn collega's zou hebben geschreven. Daarin zou hij instrueren hoe je politieke tegenstanders online kunt lastigvallen, zonder online geïdentificeerd te worden.

De KO-politicus beweerde later dat de openbaar gemaakte berichten vervalst waren en dat hij van sommige ervan niet de auteur was. Een deel daarentegen is, zoals hij opmerkte, samengesteld uit verschillende delen. Hij voerde ook aan dat het destijds door TVP beschikbaar gestelde materiaal door de geheime dienst met behulp van Pegasus-software van zijn telefoon was gestolen.

In de pagina's van Onet zei de politicus dat het in de zomer van 2019 gepubliceerde materiaal betrekking had op nieuws uit 2014, en daarom is er volgens hem "geen andere manier om de inhoud operationeel te verkrijgen dan door het illegaal hacken van de telefoon met behulp van Pegasus", zei Brejza in oktober 2021 in een artikel van Kamil Dziubka.

Om zijn woorden kracht bij te zetten, legde hij uit dat hij zijn telefoon nooit met iemand had gedeeld, noch was het toestel beveiligd, bijvoorbeeld voor een onderzoek. Hij voegde eraan toe dat de telefoons van zijn assistent en de andere mensen met wie hij correspondentie had gepubliceerd ook nooit waren beveiligd.

Brejza's telefoons werden in 2019 33 keer besmet met Pegasus

Eind december 2021 onthulde het Amerikaanse persbureau Associated Press dat twee telefoons van Christopher Brejza tussen april en oktober 2019 in totaal 33 keer met de Pegasus-spionagesoftware waren geïnfecteerd. De analyse werd uitgevoerd door het Citizen Lab instituut van de Universiteit van Toronto in Canada.

Op 6 januari meldde hetzelfde bureau dat twee telefoons van het parlementslid opnieuw zijn onderzocht in een ander onafhankelijk centrum van Amnesty International. Het resultaat van de analyse was hetzelfde - Brejza was onder toezicht gesteld. De diensten zouden hem hebben bespioneerd in de periode dat hij hoofd was van de verkiezingsstaf van de Burgercoalitie.

- Ik stond een aantal maanden onder toezicht. Het bedrog bestond erin dat toen duidelijk werd dat ik niet betrokken was bij criminele handelingen, de diensten besloten mij tijdens de verkiezingscampagne in de overheidsmedia zwart te maken," vertelt Krzysztof Brejza, die beweert dat als gevolg van een gecontroleerd lek materiaal van zijn telefoon zijn weg vond naar TVP.

De KO politicus toonde de rechtbank zijn telefoon met de originele inhoud ervan

Vandaag bevestigden zijn collega's van de verkiezingscampagne van 2019 in de rechtbank dat het nieuws dat op de openbare televisie werd gemeld, in een valse context werd geplaatst en werd gemanipuleerd. Op zijn beurt liet de KO-politicus de rechtbank zijn telefoon met de originele inhoud zien.

- In geen enkel land ter wereld is de overheidstelevisie zo ver gegaan dat zij inhoud publiceert die via Pegasus surveillance is verkregen. Volgens het dagblad Rzeczpospolita werd 20 miljoen PLN uitgegeven om mij en mijn entourage op te sporen toen ik aan het hoofd stond van de campagne van de Burgercoalitie voor 2019. Dit toont helaas de vastberadenheid van dit milieu", aldus de KO senator.

Zoals we in OneT schreven, is Pegasus een in Israël gemaakte software die het mogelijk maakt om op afstand te spioneren op bijvoorbeeld een smartphone of een computer. Het kan de inhoud van het gecontroleerde apparaat onderscheppen: foto's, opnames, berichten, mail. In een interview met het weekblad Sieci, bevestigde Jarosław Kaczyński dat Polen de Pegasus software had gekocht. Hij ontkende echter dat de apparatuur werd gebruikt voor politieke gevechten.

Bron:    Onet  przez Paweł Pawlik   język po Polsku