Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

TVP heeft de woorden van Tusk gemanipuleerd.

Gestart door Pieszyce, 16 januari 2023, 20:59

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

TVP heeft de woorden van Tusk gemanipuleerd.
Online kookt over, PO parlementslid kondigt klacht aan

15 januari 2023

"Nooit is de publieke televisie zo professioneel geweest als nu." - konden we horen in een van de spots die werden uitgezonden op TVP Info. Dit waren verrassend genoeg de woorden van Donald Tusk tijdens de recente ontmoeting van de PO-leider met jongeren in het oude stadhuis van Gdańsk. De verklaring van de voormalige premier was echter gemanipuleerd door het personeel van de publieke televisie en de context ervan verschilde volledig van de versie die op TVP werd gepromoot. De praktijken van de TVP, die al jaren het imago van Donald Tusk bij de Polen probeert te verafschuwen, zijn opnieuw onderwerp geworden van felle discussie op sociale media. Een parlementariër kondigde zelfs aan dat hij hierover een klacht zou indienen bij de Nationale Omroepraad.

De Poolse televisie heeft de woorden van Tusk gemanipuleerd. "Looft hij TVP?"

De hele commotie houdt verband met de ontmoeting van Donald Tusk met jongeren in het oude stadhuis van Gdańsk. De voormalige premier en leider van het Burgerplatform sprak met trots over onder andere de Poolse televisie.

- Naar mijn mening, ik kan deze stelling bewijzen, is dit de meest professionele publieke televisie in de geschiedenis. Nooit is de openbare televisie zo professioneel geweest als nu, alleen het beroep dat zij uitoefent is de vernietiging namens de autoriteiten van de politieke tegenstanders van de autoriteiten. En ze doen het perfect, ze zijn zo professioneel dat je er alleen maar jaloers op kunt zijn," zei Donald Tusk.

Ondanks het feit dat de leider van het Burgerplatform herhaaldelijk het slachtoffer is geweest van aanvallen van TVP-medewerkers, had hij zelf waarschijnlijk niet verwacht dat de woorden die hij heeft gezegd, zouden worden hergebruikt en op een dergelijke manier zouden worden gepresenteerd. De Poolse televisie manipuleerde de toespraak van Tusk door slechts een fragment uit zijn woorden te knippen, zodat ze klonken als een compliment aan de staatstelevisie door het hoofd van Polen's grootste oppositiepartij.

Een opname van een fragment van Tusks verklaring die op TVP Info werd uitgezonden, verscheen onmiddellijk online en leidde opnieuw tot een verhitte discussie onder internetgebruikers over de praktijken van medewerkers van de publieke omroep. Ook journalisten en parlementsleden van de oppositie waren geëmotioneerd.

Woedend is onder meer PO-parlementslid Cezary Tomczyk, die in een reactie op de hele affaire op Twitter ook aankondigde dat hij een klacht zou indienen bij de KRRiT.

"Donald Tusk prijst TVP? Kijk hoe TVP de woorden van het hoofd van Burger Platform heeft gemanipuleerd. Vandaag de dag zou Goebbels ze toejuichen. Ik dien een klacht in bij de Nationale Omroepraad, en u kunt zelf zien hoe leugens en manipulatie op TVP ontstaan." - gaf Tomczyk commentaar.

Dit is een nieuwe aflevering van het echte conflict tussen de Poolse televisie en Donald Tusk. Vergeet niet dat het hoofd van het Platform al een rechtszaak had aangespannen tegen TVP.

Donald Tusk klaagde TVP aan. We weten wat hij eist

In de bovengenoemde rechtszaak tegen TVP beweert Donald Tusk dat de TVP zijn persoonlijke rechten heeft geschonden door ten minste 28 keer in de hoofdeditie van TVP's "Nieuws" zijn beeltenis te publiceren in een rode gloed met een zoeker gericht op zijn borst, meldde Radio Zet, die kennis nam van de inhoud van het document. De rechtszaak werd voor Kerstmis aangespannen bij de rechtbank in Warschau.

In de rechtszaak menen de auteurs dat "uit de inhoud van het TVP-materiaal blijkt dat Donald Tusk wordt gekenmerkt door: gebrek aan geloofwaardigheid, wispelturigheid van opvattingen, hypocrisie, neiging tot liegen, agressie, bovendien dienstbaarheid jegens Duitsers en onderdanigheid jegens Russen, antifeminisme, minachting voor het volk, cynisme".

Tusk beschuldigt TVP er ook van de regel van scheiding van informatie en commentaar te hebben geschonden, en de presentatoren van het Journaal zouden volgens hem bij verschillende gelegenheden het neutraliteitsbeginsel hebben geschonden. Bij de rechtszaak zijn 28 screenshots gevoegd van 28 opnames van de hoofdafleveringen van het TVP-programma "News", waarop Donald Tusk te zien is met een schietschijf op zijn borst en een rode gloed.

Hieronder ziet u voorbeelden van de bovengenoemde manier waarop TVP Donald Tusk laat zien:

Citaatfoto Twitter een van waar op gedoeld wordt. Het vizier.

Donald Tusk eist dat TVP binnen zeven dagen nadat het vonnis onherroepelijk is geworden een verontschuldiging publiceert in de ether van TVP1 en TVP Info in de hoofdeditie van "News" tussen 19.30 en 19.50 uur. De verontschuldiging zou ook verschijnen op de website van TVP Info en op Twitter, waar zij 48 uur lang zou worden getoond.

Tusk vraagt ook een bevel om TVP 30.000 złoty te laten betalen aan de Stichting Dajemy Dzieciom Siłę. [Geven we kinderen kracht.]

Bron: Twitter, Radio ZET, wiadomosci.onet.pl    język po Polsku

Pieszyce

Tomczyk haalt uit naar TVP en noemt Tusk
"Ik zal laten zien hoe de haatfabriek werkt".

Alan Wysocki
13 januari 2023

- Vandaag laat ik je zien hoe TVP's manipulatie- en haatfabriek werkt. Kijk zelf maar," zei Cezary Tomczyk en liet beelden zien van de nieuwsdiensten van de publieke omroep. Het Burgerplatform gaat in de aanval en laat zien hoe Donald Tusk wordt afgeschilderd.

• Dat TVP niet sympathiseert met Donald Tusk is al een tijdje bekend. Maar nu heeft Cezary Tomczyk direct laten zien wat er is
    gedaan met een van de uitspraken van de voormalige premier
  • Ik zal u vandaag laten zien hoe de manipulatie- en hegemoniefabriek van TVP werkt," zei hij, terwijl hij een fragment liet zien
    van een opname waarin het hoofd van het Burgerplatform spreekt over een gesprek met Poetin.
  • Het is een uit zijn verband gerukte zin dat Donald Tusk misschien iets met Poetin heeft afgesproken," oordeelde Tomczyk, waarna
    hij de hele toespraak van de politicus liet zien.

Hij legde de werking van TVP bloot met Tusk als voorbeeld. "Ik zal laten zien hoe de haatfabriek werkt."

In de door een politicus van het Burgerplatform gemaakte beelden zien we na een paar seconden Donald Tusk in het TVP-infoprogramma. Er wordt een fragment getoond uit een toespraak over gesprekken met Vladimir Poetin over raketverdediging.

- We hadden een lang gesprek met president Poetin over het raketschild. President Poetin is niet enthousiast over dit project," zei het hoofd van het Burgerplatform.

- 'Hier hoor je een uit zijn verband gerukte zin dat Donald Tusk mogelijk iets heeft afgesproken met Poetin, die niet enthousiast is over het raketschild', zei Tomczyk, waarna hij de hele verklaring van de oud-premier onthulde.

- We hadden een lang gesprek met president Poetin over het raketschild. President Poetin is niet enthousiast over dit project. U zult de delicaatheid van mijn formulering waarderen. Maar natuurlijk erkende hij het autonome recht van Polen om te bepalen wiens en welke defensie-installaties op het grondgebied van ons land worden geplaatst, zo te horen.

Cezary Tomczyk wees op een eenvoudige procedure. - Hij zegt immers uitdrukkelijk dat Polen bepaalt hoe onze defensie-installaties eruit zien. Dit is een perfide manipulatie," concludeerde hij.

Donald Tusk klaagt TVP aan. Het ging over twee materialen

Donald Tusk schuwt al jaren materiaal dat door de Poolse televisie over hem wordt gepubliceerd. In een interview met Anna Dryjańska voor naTemat legde hij uit dat hij bij zichzelf veerkracht aan het opbouwen was.

- Ik hoef me niet in paniek te verdedigen tegen alle laster die PiS of TVP over mij produceren. Ik moet weerbaarheid in mijzelf opbouwen tegen wat Kurski, Ziobro of Kaczynski over mij verzinnen," zei hij.

Nu is het echter een stap te ver gegaan. Kort na de berichten over de toekenning van SOP-bescherming aan Tusk werden twee rechtszaken aangespannen. De eerste heeft betrekking op Marcin Tulicki's film "Our Man in Warsaw". "Onze man in Warschau", en de tweede betreffende schoten waarbij een op een geweervizier gelijkend symbool op de borst van de voormalige premier werd gericht.

- Zo'n vizier hoort bij het gebruik van een wapen. Door dit tientallen keren te laten zien, willen de auteurs duidelijk Donald Tusk als doelwit van een mogelijke aanval laten zien", aldus Jan Grabiec in een commentaar voor naTemat.

Bron:  natemat.pl Alan Wysocki