Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Paskamers voor apotheken. Een nieuw idee van het ministerie van Volksgezondheid

Gestart door Pieszyce, 21 juli 2023, 23:26

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Paskamers voor apotheken. Een nieuw idee van het ministerie van Volksgezondheid

Natalia Kovacs
21.07.2023 14:30

Het ministerie van Volksgezondheid is van plan om de eisen aan de paskamers van apotheken te veranderen, wat protest kan oproepen bij de eigenaren. Het ministerie van Vo5lksgezondheid wil in apotheken verplichte... paskamers. In deze ruimten moeten onder andere kousen of compressiekousen worden aangemeten.

Een ontwerp van een nieuwe verordening betreffende de vereisten voor bedrijfsruimten van entiteiten die activiteiten verrichten op het gebied van de levering van op verzoek beschikbare goederen, waaronder apotheken, is ter openbare raadpleging voorgelegd.

In de toelichting bij het ontwerp staat dat de verordening tot doel heeft duidelijkheid te scheppen over de toegang van patiënten, in het bijzonder gehandicapten met beperkte mobiliteit, tot de bedrijfsruimten van een entiteit die activiteiten uitoefent op het gebied van de levering van op verzoek beschikbare medische hulpmiddelen.

Volgens het ontwerp moeten dergelijke ruimten:

• één afzonderlijke eenheid vormt en voorzien is van een opslagruimte of uitgiftekasten uitsluitend voor de opslag van medische hulpmiddelen,
  • een paskamer heeft,
  • zijn uitgerust met een expeditietafel,
  • voldoet aan de voorwaarden voor opslag van medische hulpmiddelen in overeenstemming met de aanbevelingen van de fabrikant, in het bijzonder met betrekking tot bescherming tegen vermenging van deze hulpmiddelen met andere hulpmiddelen, mechanische verontreiniging, verlies van massa, vocht, vreemde geuren,
  • gladde en gemakkelijk afwasbare wanden en vloeren heeft,
  • is uitgerust met instrumenten voor het meten van de luchttemperatuur en de luchtvochtigheid in de ruimte.

Voorheen gold de eis om een paskamer te hebben alleen voor entiteiten die medische hulpmiddelen op bestelling vervaardigden. De eis was dus niet van toepassing op apotheken die geen medische hulpmiddelen op bestelling maken. De ontwerpwijzigingen houden echter in dat paskamers verplicht moeten zijn voor alle entiteiten die activiteiten uitvoeren op het gebied van de levering van hulpmiddelen op bestelling, dus ook voor entiteiten die deze hulpmiddelen alleen verkopen.

Dit is geen grapje. Kousen en panty's worden opgemeten in de paskamer.

Het idee van het ministerie van Volksgezondheid is dat apotheken die medische hulpmiddelen leveren die op bestelling verkrijgbaar zijn, paskamers krijgen waar patiënten de bestelde producten kunnen uitproberen.

De categorie vergoede medische hulpmiddelen die apotheken op bestelling verstrekken zijn voornamelijk absorberende producten (anatomische inleggers, luiers, etc.). In hun geval is de optie voor de patiënt om ze te "passen" eerder moeilijk te implementeren. Vanaf januari 2023 wordt de terugbetaling echter uitgebreid naar onder andere seriemouwen en kniekousen die gebruikt worden bij lymfoedeem. En vanaf 2024 wil het ministerie van Volksgezondheid ook seriekousen, panty's en compressiekousen vergoeden die gebruikt worden bij veneuze ulcera. Dit is ook een assortiment dat al verkrijgbaar is in apotheken. Waarschijnlijk zullen dit soort producten beschikbaar zijn om te 'passen'.

Vanaf volgend jaar kunnen patiënten deze producten in theorie met korting op bestelling kopen. Het valt te verwachten dat sommige apotheken ervoor zullen kiezen om dergelijke bestellingen uit te voeren onder contract met de National Health Service. De invoering van een paskamer in de gebouwen van de entiteit die dergelijke verkopen uitvoert, kan echter leiden tot een verkleining van deze markt en het verdwijnen van apotheken die hun gebouwen niet kunnen aanpassen aan de nieuwe regelgeving.

Bron:  zdrowie.radiozet.pl przez Natalia Kovacs    język po Polsku

Pieszyce

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik heb voor mensen die in de flat woonde waar mijn vader zijn appartement had, regelmatig even een klein bedrijf bezocht die dit soort kousen leverde.

Mijn vader was een van de eerste klanten in die regio. Ik reed naar dat bedrijf toe, ging naar binnen, kreeg een van de medewerkers te spreken en vertelde wat er gaande was.

De man noteerde het adres van mijn vader en vertelde mij wanneer hij langs zou komen. Alles werd keurig thuis aangemeten en na een week kreeg mijn vader zijn twee exemplaren..

Daar ik elke week daar was vroegen mensen mij hoe dat ging en van het een kwam het ander en zo zijn er velen thuis geholpen. Alleen zij, die er op stonden, zelf er naar toe te gaan, omdat het bedrijf tegenover een winkelcentrum zat, maakte een afspraak om daar naar toe te gaan.

De meesten kregen echter thuisbezoek, wat mij voor bejaarde mensen het ideaalste lijkt. Kan dat in Polen niet??