Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Verkiezinegn 2023 - Zal het zijn zoals in Rusland en Wit-Rusland?

Gestart door Pieszyce, 4 februari 2023, 18:32

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Verkiezinegn 2023 - Zal het zijn zoals in Rusland en Wit-Rusland?
De PiS partij speelt een truc met de verkiezingen

3 februari 2023

In een interview met Gazeta Wyborcza spreekt Slawomir Nitras van het Burgerplatform rechtstreeks zijn bezorgdheid uit over de parlementsverkiezingen van dit najaar. Volgens hem zal PiS er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze niet op een eerlijke manier worden gehouden. Anders zal Kaczyński onherroepelijk de macht verliezen.

- Onder PiS verwijdert Polen zich van de wereld van de democratische normen. De doorbraak kwam uit een rapport van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa [OVSE], die al 50 jaar de democratische verkiezingsnormen in Europa en de wereld in de gaten houdt. Ik heb zelf deelgenomen aan hun missies. Toen ik de verkiezingen in Kazachstan of Mongolië waarnam, kwam het nooit bij me op dat ik ooit zo'n kritisch OVSE-rapport over mijn land zou lezen," zegt Nitras.

Het parlementslid van de oppositie laat ook zien waar de wetswijzigingen in de kieswet op neerkomen. Formeel is hun doel - door het aantal stemlokalen te verhogen - de opkomst te beïnvloeden. Het probleem is echter dat het in feite een poging is om de uitslag van de verkiezingen te manipuleren.

- In het extreme geval - als we een opdracht hebben gemaakt in een blok waar iedereen elkaar kent - kan één heer met meer gezag zijn buren manipuleren. Dit is hoe verkiezingen worden gehouden in Rusland, in Wit-Rusland. Iemand loopt met een stembus van flat naar flat, gevolgd door de conciërge: "en je hebt toch al gestemd?", "stem zonder te schrappen", of "stem hier op de onze". - Nitras merkt op.

De presidentsverkiezingen hebben aangetoond dat PiS niet terugdeinst voor "illegale methoden om voor zichzelf ongunstige trends om te buigen". Daarom moeten de najaarsverkiezingen in de gaten worden gehouden. PiS kan hun resultaat niet van ons stelen!

Bron: wiesci24.pl