Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Is dit waar ze op uit zijn?

Gestart door Pieszyce, 18 oktober 2023, 23:53

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Is dit waar ze op uit zijn?
We weten waar het circus van het uitstellen van de machtsoverdracht door PiS voor bedoeld is

18 oktober 2023

Kaczyński zal de macht niet vrijwillig overdragen. Integendeel, hij zal alle mogelijke trucs gebruiken om de verkiezingsuitslag terug te draaien.

De begrotingswet kan bijvoorbeeld dit doel dienen. Het ontwerp daarvan zou eind september gepresenteerd moeten worden. Morawiecki heeft dat ook gedaan, maar door de verkiezingsuitslag is de hele zaak in de prullenbak beland.

Volgens de grondwet heeft de nieuwe regering vier maanden de tijd om een begrotingswet op te stellen. Het addertje onder het gras is dat niet is bepaald vanaf wanneer deze vier maanden moeten worden gerekend. - Er is niet geregeld vanaf welk moment de vier maanden moeten worden berekend: vanaf de dag dat de vertrekkende regering het ontwerp indient of vanaf de dag dat de nieuwe regering na de verkiezingen wordt ingediend, schrijft Rzeczpospolita. Simpel gezegd hielden de opstellers van onze grondwet geen rekening met het feit dat de bepalingen van de grondwet verkeerd geïnterpreteerd zouden worden door verantwoordelijke politici van de Wet en Rechtvaardigheid partij. Of botweg gezegd: meedogenloos handelen.

Formeel gezien is het dus mogelijk dat als Andrzej Duda de missie om een regering te vormen aan een PiS-politicus toevertrouwt, dit kostbare tijd zal wegnemen van het werken aan de begroting. En dan heeft de oppositie van vandaag letterlijk een paar dagen om de begrotingswet te presenteren.

En als het te laat is, ligt de weg open om de Sejm te ontbinden en verkiezingen uit te schrijven. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar Lech Kaczyński heeft in een soortgelijke situatie al gedreigd de Sejm te ontbinden.

Bron:    wiesci24.pl      język po Polsku

Nemo.omen

Het gestelde in de laatste alinea van dit bericht dat Duda  vanwege begrotingsperikelen zou besluiten het parlement te ontbinden en nieuwe verkiezingen uit te schrijven verwacht ik niet. In een dergelijke situatie is er geen begroting en het gaat maandenlang duren tot de nieuwe verkiezingen en vervolgens om te komen tot een nieuwe begroting. Deze periode duurt zo lang dat het land Polen en zijn inwoners geconfronteerd worden met de grootst mogelijke problemen zowel economisch als sociaal. Bij de nieuwe verkiezingen zal de partij die dit heeft veroorzaakt een vernietigende nederlaag lijden, PiS dus. Dit durft PiS en dus ook Duda niet aan.

Nog even dit, ik werk aan mijn visie naar aanleiding van de verkiezingsuitslag. Dit vergt wat tijd. Ik beperk mij tot 3 aspecten:
1,   De hechtheid van de mogelijke meerderheid in het nieuwe parlement en het daarvoor   vereiste Regeringsprogramma.
2,    De koerswijzingen ten opzichte van het door PiS gevoerde beleid in de laatst 8 jaar.
3,     De rol van de president ten aanzien van wetgeving.

Pieszyce

Doe rustig aan we lopen niet weg.  ;D  ;D

Maar Dudalini vertrouw ik voor geen micrometer.  >:(

Ik heb strak een leuk artikel over een vergelijking.