Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Hoofd van de Sejm-kanselarij Agnieszka Kaczmarska heeft ontslag genomen

Gestart door Pieszyce, 17 november 2023, 00:34

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Hoofd van de Sejm-kanselarij Agnieszka Kaczmarska heeft ontslag genomen
Er is een opvolger

TVN24 | Polen
15 november 2023
Auteur: ks/kab

Hoofd van de Sejm Kanselarij Agnieszka Kaczmarska heeft ontslag genomen. De informatie werd bevestigd in 'Kropka nad i' door Sejm voorzitter Szymon Hołownia. Jacek Cichocki wordt het nieuwe hoofd van de kanselarij. - Een man in wie ik vertrouwen heb, en een man van wie ik, samen met Władysław Kosiniak-Kamysz, kan zeggen dat hij een absoluut kristallen man is, uiterst eerlijk en een type staatsman," zei de Sejm-voorzitter op TVN24.

Sejm-voorzitter Szymon Holownia was te gast bij 'Kropka nad i' op TVN24. Hij bevestigde berichten dat het hoofd van de kanselarij van de Sejm, Agnieszka Kaczmarska, ontslag had genomen. - Het is waar. De minister heeft ontslag genomen. Ik moet zeggen dat de minister erg behulpzaam is in deze overgangsperiode. Ze zorgt er ook voor dat dit team van mij in actie komt," zei hij.

- Dit ontslag zal van kracht kunnen worden nadat ik het advies heb gekregen van het reglementencomité. Deze commissie is gisteren samengesteld en heeft een presidium benoemd. De volgende vergadering is waarschijnlijk op maandag of dinsdag rond de tijd van de zitting van de Sejm, voegde hij eraan toe.

Volgens de website van de Sejm is de volgende vergadering van de Commissie Reglement van Orde, Parlementaire Zaken en Immuniteit gepland voor dinsdag 21 november om 10.00 uur.

Opvolger: Jacek Cichocki

Hołownia kondigde ook aan dat Jacek Cichocki het stokje overneemt als hoofd van de Kanselarij van de Sejm. - Een oude medewerker van mij, ook uit de tijd van de presidentiële campagne. Een man in wie ik vertrouwen heb en een man van wie ik, samen met Władysław Kosiniak-Kamysz, kan zeggen dat hij een absoluut kristallen man is, uiterst eerlijk en een type staatsman," zei de voorzitter van de Sejm.

Jacek Cichocki was stafchef van Szymon Holownia bij de presidentsverkiezingen van 2020. Tussen 2008 en 15 werkte hij in de regeringen van Donald Tusk en Ewa Kopacz. Tot 2011 was hij minister in het kabinet van de premier en secretaris van het college voor speciale diensten. Daarna werd hij minister van Binnenlandse Zaken en coördineerde tegelijkertijd de speciale diensten. Vanaf 2013 was hij hoofd van het kabinet van de premier, voorzitter van het Permanent Comité van de Raad van Ministers en hoofd van het regeringsprogrammeringsteam. Voorafgaand aan zijn ministersposten werkte hij vanaf de eerste helft van de jaren '90 bij het Centrum voor Oosterse Studies in Warschau, waar hij in 2001 adjunct-directeur werd en van 2004 tot 2007 directeur van het Centrum.

Kaczmarska als hoofd van de Sejm-kanselarij

Agnieszka Kaczmarska werd in 2016 hoofd van de Sejm-kanselarij. In 2019 kreeg ze kritiek over de ontkenning van het informatiecentrum van de Sejm dat familieleden van de toenmalige Kamervoorzitter Marek Kuchcinski zonder hem aan boord van regeringsvliegtuigen waren gevlogen die voor hem bedoeld waren. In hetzelfde jaar dat Kuchciński ontslag nam in verband met de affaire, stelde Kaczmarska zich ter beschikking van zijn opvolger Elżbieta Witek. Ze behield haar functie.

In januari 2020 legde rechter Paweł Juszczyszyn van de regionale rechtbank van Olsztyn Kaczmarska twee boetes van elk drieduizend zloty op. De eerste was omdat Kaczmarska niet had voldaan aan een gerechtelijk bevel en geen steunlijsten voor de neo-KRS openbaar had gemaakt. De tweede boete kreeg ze omdat ze hem verhinderde deze documenten ter plaatse in te zien op de kanselarij van de Sejm, met het argument dat Juszczyszyn's delegatie voor de reis naar Warschau was ingetrokken.

Rechter Juszczyszyn werd op 4 februari van hetzelfde jaar geschorst als rechter, 10 dagen later onthulde de Sejm de steunbrieven voor de neo-KRS. Het hoofd van de Kanselarij van de Sejm vocht de beslissing om haar beide boetes op te leggen aan. De rechtbank vernietigde vervolgens de beslissing om ze op te leggen.

Autor:  ks/kab

Bron: TVN24 przez ks/kab/url]    język po Polsku