Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Romancier Andrej Koerkov is bang dat de Oekraïense literatuur steeds militanter

Gestart door Pieszyce, 29 november 2022, 01:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Interview

Romancier Andrej Koerkov is bang dat de Oekraïense literatuur steeds militanter wordt

Oekraïense literatuur Andrej Koerkov is de bekendste hedendaagse romancier uit Oekraïne. Graag vertelt hij over zijn land. 'Oorlog is kostbare publiciteit.'

•   Eva Peek
24 november 2022

Nee hoor, Andrej Koerkov is de interviews nog niet zat. Een klein wonder, als je de enorme stoet optredens en interviews bekijkt die de Oekraïense schrijver de afgelopen maanden in tal van landen heeft gehouden. En zijn agenda voor de komende weken, met aaneengesloten optredens kriskras door Europa, laat ook nauwelijks ruimte voor een adempauze. Maar dat is nu eenmaal even zo. ,,Het is mijn plicht", zegt Koerkov gelaten, tussen twee snelle happen verlate lunch door. ,,Al sinds 1999 ben ik bezig mijn land uit te leggen aan buitenlandse journalisten. In het begin van mijn carrière nog vooral aan Duitsers."

Andrej Koerkov (Leningrad, 1961) is al twee decennia de bekendste Oekraïense romancier. Zijn werk, vaak gekenmerkt door zwarte, surrealistische humor, is in 36 talen vertaald, en zijn boeken Picknick op het ijs, De laatste liefde van de president en Dagboek Majdan waren ook voor de oorlog in het Nederlands te verkrijgen. Nu komen daar de roman Grijze bijen uit 2018 bij, en zijn nieuwe verzameling essays Dagboek van een invasie. Maar, vertelt hij, sinds zijn doorbraak in de jaren negentig is er maar weinig veranderd in de kennis van buitenlanders over zijn thuisland.

,,Helaas weet ik heel goed hoe weinig Europeanen van Oekraïne afweten. In vredestijd is dat natuurlijk prima, ik weet zelf ook niets van een land als Albanië. Maar Oekraïne is al vaak volop in het nieuws geweest, en nog steeds weten mensen nauw . . . . . . . .

Bron:  Lees hier verder . . . . .