Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kaczynski gegijzeld door klokkenluider

Gestart door Pieszyce, 2 februari 2025, 00:25

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kaczynski gegijzeld door klokkenluider
Kujda's inkomen kan PiS doen kelderen

Nee, dit is gewoon onmogelijk. Kaczynski kan immers niet toegeven dat zijn accountant, die alles weet over de financiële steun van PiS, slechts een communistische agent is.

Andrzej Stankiewicz
1 februari 2025, 08:00

Heb je nog documenten van je studies, sollicitaties en voorstellen thuis? Of in ieder geval documenten van al je banen? Of misschien de ansichtkaarten die je naar je familie hebt gestuurd van een reis naar het buitenland? Heb je ze niet in beslag genomen van je neven en nichten toen je terugkwam om ze in je eigen archief te bewaren? Dat is precies wat Kazimierz Kujda, de informele boekhouder van de Wet en Rechtvaardigheid Partij, deed.

Ik heb kopieën gezien van de documenten die hij naar de rechtbank stuurde toen hij werd beschuldigd van liegen tijdens de zuivering – dat wil zeggen het verbergen van zijn samenwerking met de communistische veiligheidsdienst. Het privéarchief van de heer Kazimierz maakte een verbijsterende indruk op mij.

Toen ik dit kleine fragment zag, wist ik dat Kujda geen agent kon zijn. Dat de rechtbank hem misschien als een communistische informant zal beschouwen, maar – zoals we weten – de rechtbank is de rechtbank, en alleen voorzitter Kaczyński beslist wie de echte agent is. Mijn gedachten dwaalden nog verder af – naar de affaire rond de 'Twin Towers'. Weet je nog? Tijdens de regering van PiS bedacht Kaczyński hoe hij met een lening van een staatsbank gigantische wolkenkrabbers kon bouwen op een stuk land dat onder controle stond van het partijbedrijf Srebrna. Als hij daarin slaagt, gaat het huurgeld naar organisaties die PiS steunen. Dat zou Kaczyński een enorm financieel voordeel geven ten opzichte van het Platform.

En wie bestuurde Srebrna namens Kaczyński? Ja, ja, meneer de Grote Verzamelaar. Hij heeft in ieder geval een map met bonnetjes verzameld die nuttig zou kunnen zijn voor het Openbaar Ministerie, dat nu opnieuw in deze investering wil investeren. Hij kan dus geen agent zijn, toch?

Laten we deze gedachte verder uitdiepen. Er waren tijden dat de heer Kazimierz niet de leiding had over Srebrenica. Dat was onder meer het geval toen hij tijdens de regering van PiS voorzitter was van het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer. Ik haast mij u gerust te stellen: in het privéarchief van de heer Kazimierz zijn er geen hiaten met betrekking tot Srebrenica. Het zo gebeurde dat terwijl de heer Kazimierz de nationale gemeenschap beschermde, Srebrna werd beschermd door zijn wederhelft, Małgorzata – ze wisselden eenvoudigweg het voorzitterschap van Kaczyński's bedrijf uit.

Laten we teruggaan naar de groene mappen. Tijdens de eerste PiS-regering in 2007 doneerde de heer Kazimierz miljoenen uit het Nationaal Fonds voor Milieubescherming en Waterbeheer aan pater Tadeusz Rydzyk voor de exploratie van geothermische energie. Hij heeft zelf de verplichting om bepaalde documenten te overleggen uit de contracten geschrapt. Er staat hierover zeker iets in het dossier van Kujdowy.

Wat betekent de laatste uitspraak? Het Hof van Beroep in Warschau bevestigde het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg, waarin Kujda werd erkend als zuiveringsleugenaar. Na het eerste vonnis sprak Kaczyński zich uit: "Ik bekritiseer al jaren ondubbelzinnig de jurisprudentie in Polen. Ik heb de gelegenheid gehad om mezelf vertrouwd te maken met de materialen met betrekking tot Kazimierz Kujda. Ik heb hier een andere mening over."

Wat kan het de voorzitter schelen dat zijn Kujda in 1979 werd geregistreerd en tot 1981 regelmatig contact onderhield met zijn case officer? Het is voor de voorzitter immers niet van belang dat de veiligheidsdienst Kujda heeft geselecteerd voor rekrutering, omdat hij naar het Westen is gereisd en er geen moeite mee had om met SB-officieren te praten en aan hen verslag uit te brengen. In een van de schriftelijke verslagen van zijn reis naar Engeland somde hij alle Polen op die hij onderweg tegenkwam. Hij typeerde hen op basis van de verwachtingen van de Veiligheidsdienst.

Wat kan het de voorzitter schelen dat Kujda de acties van zijn landgenoten in het buitenland, die vijandig stonden tegenover de communisten, veroordeelde? ("De kandidaat uitte diepe verontwaardiging en kritiek op mensen die, ongeacht wat ze verschuldigd zijn aan hun vaderland en de mensen die daar wonen, gruwelijke en soms criminele daden begaan.")

Het is zeker niet waar dat Kujda tegen de officieren van de geheime dienst zei: "Het verlenen van hulp aan uw autoriteiten is de burgerplicht van elke Pool."

Hij heeft persoonlijk een 'verklaring ondertekend waarin hij zich ertoe verbindt samen te werken met de Veiligheidsdienst'? Hij koos het pseudoniem "Ryszard", omdat hij "de noodzaak van zijn eigen samenzwering" begreep. Het was tenslotte een masker, hij leidde de geheime dienst als een echte Poolse patriot bij de neus. En nog erger, hij maakte haar belachelijk. Bewijs – een grappige manier om contact op te nemen met de veiligheidsdienst. "Broeder Zbyszek belt. Ik zal in Warschau zijn - als Kazik mij in het Forum hotel kan onderbrengen, zien we elkaar." Scheur normaal gesproken de zijkanten eraf.

Het verhaal van Kujda laat zien hoe cynisch Kaczyński omgaat met zuivering en het communistische verleden. De lijst van zijn medewerkers met geheime dienst-bezoedeling of communistische identiteitskaarten op hun cv is lang. Waarschijnlijk langer dan welke andere batch dan ook.

Daarom vertel ik je dit: verzamel het alsjeblieft.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen

Andrzej Stankiewicz

Bron:  Newsweek,  onet.pl przez Andrzej Stankiewicz     język po Polsku