Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De laatste peiling: Trzaskowski wint in de tweede ronde

Gestart door Pieszyce, 25 mei 2025, 23:27

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De laatste peiling: Trzaskowski wint in de tweede ronde
PiS-kandidaat stort zich in peilingnachtmerrie

Karolina Gorczycka
25 mei 2025

Rafał Trzaskowski wint de presidentsverkiezingen – in de eerste ronde. Volgens de laatste peiling van IDD Research krijgt de kandidaat van de Burger Coalitie 51,2% van de steun. Ondertussen heeft Karol Nawrocki, de kandidaat van PiS, slechts 46,4%. Dit is een uitslag die klinkt als een vonnis in het voordeel van de regeringspartij.

De peiling geeft duidelijk aan dat Nawrocki's kandidatuur de kiezers niet alleen niet weet te overtuigen, maar hen zelfs vervreemdt. In plaats van een campagne van hoop, zien we een schouwspel van mislukking. In tegenstelling tot de verwachtingen van de PiS-leiding slaagde Nawrocki er niet in het narratief van de partij te herstellen na de schandalen en compromitterende toespraken. Nog maar een paar weken geleden probeerde PiS de indruk te wekken dat Nawrocki een "nieuw gezicht" was en een "man van buiten het systeem". Maar de Polen lieten zich niet misleiden. Schandalen, ongemakkelijke uitspraken, beschuldigingen van illegale middelen en steeds nerveuzer reacties – dit alles heeft de PiS-kandidaat in de ogen van het publiek doen kelderen.

In plaats van groei is er sprake van achteruitgang. Nawrocki wint niet alleen het electoraat dat voorheen als "ijzersterk" werd beschouwd, maar verliest het zelfs. Maar het verraad, de fraude en de drugs zijn gewoon te veel.

Rafał Trzaskowski profiteert op zijn beurt van de chaos aan de andere kant van het politieke toneel. Zijn campagne is kalm, zakelijk en gericht op details. Er is geen ruimte voor excessen – en dat is waar kiezers nu waarde aan hechten. De burgemeester van Warschau blijft het imago van een verantwoordelijke Europese leider die openstaat voor verandering, hoog in het vaandel dragen.

Het resultaat van 51,2% betekent niet alleen een overwinning, maar ook het feit dat Trzaskowski steun begint te verwerven buiten de traditionele kiezerskring van de Burgercoalitie. Het is een teken dat zijn campagne werkt – in tegenstelling tot de ineenstortende propagandamachine van PiS.

De tijd tot de verkiezingen is steeds korter, maar de paniek is duidelijk zichtbaar in het hoofdkwartier van de PiS. Een lawine aan negatief materiaal, pogingen om Trzaskowski in diskrediet te brengen, hysterische berichten en wanhopige persconferenties – dit is geen belediging meer. Dit is een capitulatie die door de media wordt verdoezeld.

Er is geen redding voor Karol Nawrocki. Zelfs kunstmatig opgeblazen PR zal een kandidaat die zijn eigen vleugels heeft gekortwiekt, niet opkrikken. PiS verloor de verkiezingen nog voordat ze begonnen.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka   język po Polsku

Ruud

Het zal nog moeten blijken wat de peilingen waard zijn, maar vind het woordje slechts bij het percentage van Nawrocki wel misplaatst. Bijna de helft van de ge-enqueteerden is dus voor PiS. Een erg verdeelde natie dus, veel polarisatie.

Ga er toch nog even vanuit dat Tusk zijn gehoopte president krijgt, maar hoe hou je dan het land bij elkaar, met zo een grote groep PiS stemmers.

Nog een kleine week en we weten wat de uitslag zal zijn, wij zullen, nadat Lidia gestemd heeft, op weg zijn naar Nederland, maar ik denk dat thuis de Poolse media opgezocht zal gaan worden om de uitkomst te volgen.

Pieszyce

Hai Ruud bedankt voor je reactie. :)

Ik plaats normaal expres geen peilingen want zoals eerder gezegd, PiS heeft een aantal van deze bureaus bewezen op hun loonlijst staan.

Op de situatie van, "Wij van WC eend . . . . . . . . . . . . " zit ook niemand te wachten.

Het woordje "slechts", is naar mijn mening niet expres gebruikt maar meer teksttechnisch als "zo dat is ook nog een flink aantal". Karolina Gorczycka is een fanatiek dame, maar ben het niet altijd met haar eens.

Ik weet niet wat de leden van het forum allemaal volgen. In een eerder onderzoek bleek dat ruim 80 geen sociale Media volgt. Daar zijn cijfers [ook weer peilingen] geplaatst van 54,3% voor Trzaskowski en 45,7% voor Nawrocki, maar . . . . . . . . . . . . met een geschatte opkomst van 56,7% maar is dat zo? Ik weet het niet. Zelfs Mentzen ziet Nawrocki niet zitten.

Even rekenen.

Bij de volle opkomst:

Inwoners  38.282.325 (2020)[4]
Ttrzaskowski 51,2%
Nawrocki     46,4 %
In stemmen:
Ttrzaskowski
    19.600.550
Nawrocki     17.762.998

Inwoners  38.282.325 (2020)[4]
Opkomst:  56,7% = 21.706.078 stemmen

Ttrzaskowski 51,2%
Nawrocki  46,4 %
In stemmen:
Ttrzaskowski:
  11.113.511
Nawrocki:    10.071.620

Onbeslist wegens geen deelname: 16.576.247
Alle getallen afgerond

16.576.247  schijnen dus geen interesse in een democratisch Polen, of liever gezegd helemaal geen interesse in Polen te hebben. En DAT in een land dat zich aan het herstellen is van een lange onderdrukking.

Hoe je het land bij elkaar houdt?

Dat is aan KO, door te laten zien dat PiS criminelen die miljoenen gestolen hebben gestraft worden, dat zij die naar het buitenland vluchten alsnog opgepakt en uitgeleverd worden.
Door wetten te maken waardoor het Openbaar Ministerie Onaantastbaar wordt voor één politieke partij.
Door de rechten van haar burgers, dus ook vrouwenrechten te respecteren en die te beschermen.
Door elke persoon die het voorgaande ondermijnd te straffen.
Dit allemaal aangevuld met zaken die goed voor de inwoners is.

Ik heb de afgelopen week op Bluesky het e.e.a. aan video's voorbij zien komen waar de PiS aanhang op de KO reageerde. 100% agressie, brutaliteit en redeloosheid, vooral de oudere "Dames" kunnen er wat van. Zij die met agressie hun gelijk willen krijgen zijn niet goed bezig. >:(

Maar wat bedoel je Ruud met "Gehoopte president voor Tusk" is Nawrocki voor PiS niet gehoopt?
Toch is Tusk naast Sikorski [eerst ook P. kandidaat] een van de beste politici in Polen en daarom door veel PiSsers gehaat. ;)

We zullen het zien. We zullen het zien als Nawrocki wint. Oktober stop Windows 10 met systeem ondersteuning en wordt ik gedwongen een nieuwe PC te kopen. Of er geld is zullen we moeten zien, maar of ik doorga als Nawrocki prsident wordt zal dan zwaar besproken gaan worden in het team.
Ik beheer nu 21 jaar het forum met veel negatieve jaren die ook voor mij niet altijd gemakkelijk waren, nog eens 21 erbij?? We zullen het zien.

In ieder geval goede reis naar Nederland.  :)

Pieszyce

Voor iemand in de aanval gaat . . . . . . . .  de getallen zijn ALLE Polen,  :D  :)
ik kon zo snel niet het aantal stemgerechtigde vinden.

Maar dan nog.

Het is ONVOORSTELBAAR, dat er Polen zijn [ja ook in de familie] die op Nawrocki stemmen.

Sterke man, sportief, lacht leuk etc . . . . . .  >:(

Moet dat niet zijn . . . . . .Hooligan, verslaafde aan middeltjes, crimineel die oudere mensen het leven zuur maakt.
Bewezen leugenaar, met maffia contacten.. . . . . etc,etc??  >:(  :)

We zullen het zien wat het wordt, maar zij die op Nawrocki stemmen vragen om problemen dat zei zelfs de leider van de Konfederatie.

Bobal

Citaat van: Pieszyce op 26 mei 2025, 11:57 ik kon zo snel niet het aantal stemgerechtigde vinden.

:D Om je een handje te helpen en voor de belangstellenden: zie https://wybory.gov.pl/prezydent2025/en/wynik/pl
Hier zijn alle uitslagen per regio te vinden plus de totalen van het hele land. Je kunt zien dat er 29,2 miljoen stemgerechtigden zijn en dat er 19,6 miljoen geldige stemmen zijn uitgebracht. Er zitten nog wat ongeldige tussen en de opkomst was 67,31%. Die 29,2 miljoen stemgerechtigden klopt wel zo'n beetje want circa 20% van de bevolking is jonger dan 18 jaar.

Ik ben het volledig met Pieszyce eens, dat een zorgwekkend aantal mensen niet heeft gestemd in de eerste ronde. Dan wel geen 16,6 miljoen maar een kleine 9 miljoen is ook veels te veel. Het argument "geen interesse in politiek" is het zwakste wat er is. Politiek heeft namelijk wel interesse in jou. Denk aan de Russische jongeman die ik op TV heb gezien, het boeide hem allemaal niets, totdat hij een niet vrijblijvende uitnodiging kreeg, om zich te melden bij het wervingskantoor. Of de jongeren in UK die het Brexitreferendum niet belangrijk vonden.....
Maar goed, nog een laatste nuance. Ik ken mensen in Nederland die een hele reis naar de ambassade in Den Haag moeten maken en de eerste ronde hebben laten passeren maar voor de tweede wel gaan (en Trzawskowski stemmen). En zo zullen er in andere landen wel meer zijn, als het daar uberhaupt al lukt om te stemmen. Maar in Polen zelf zijn er weinig redenen om niet te gaan stemmen, dus: actie!

Pieszyce

Hai Bobal,

Dank voor de link en de reactie  ;) . . . . .  dus:

29,2 miljoen stemgerechtigden
-  19,6 miljoen geldige stemmen
- - - - - - - - - - - - - - - - -
    9,6 miljoen die het verrotten om te vechten voor de democratie in hun land.  >:(

Ik kan hier echt kwaad om worden want net als in onze familie in Polen drammen dreinen ze wel dat het niet gaat zoals ze willen. "Ben je wezen stemmen" "Nee, vergeten" "Goed Bachor, tot 31 december 2027 kun je ook vergeten dat je hier welkom bent." De man werd nog boos ook, maar gelukkig heeft elke hoorn een haakknop. :D

De percentages 54,3% voor Trzaskowski en 45,7% voor Nawrocki, geschatte opkomst van 56,7% hebben echter te maken met de tweede ronde. Laten we hopen dat men het mis heeft anders zie ik het duister in.

De situatie om te stemmen in Nederland is van de zotte.  Veel te omslachtig.
Ik ken iemand die in de provincie Groningen werkt, kun je je de reis naar Den Haag voorstellen??

Zorg dat elke Pool in het buitenland een soort DigitD krijgt, inloggen op de website van de Ambassade met je DigiD, kies je kandidaat uitloggen en klaar. Totaal 10 minuten als je traag bent.

Ik woon in de regio Drechtsteden, we hebben geen auto meer, maar zijn afhankelijk van Valys. Even meldden dat je wilt stemmen kostte ons inclusief heen en terugreis, 4 uur en 11 minuten.

De meesten proberen het nog steeds, maar het WIEL is al eeuwen geleden uitgevonden. Toch blijven de Polen ergens haken. :o  ::)

Naast al deze technische zaken, is er ook een Morele kwestie wanneer je op een souteneur /crimineel wilt stemmen. Vriend Dudlino, is al met een wet bezig, om NA Trzaskowski en na een nieuwe overwinning van PiS, alle ondertekende wetten van Trzaskowski terug te draaien.  >:(

Waar is die vent geboren? De Russische Federatie??