Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kritiek neemt toe na spotten president Duda met 95-jarige rechter

Gestart door Pieszyce, 10 juni 2025, 21:51

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kritiek neemt toe na spotten president Duda met 95-jarige rechter

10 juni 2025

Prof. Adam Strzembosz reageerde op de controverse die in de Poolse publieke opinie ontstond nadat Andrzej Duda, die zijn laatste termijn als president van Polen afrondt, hem belachelijk maakte door zijn stem te imiteren op het rechtse Radio Wnet.

Hoewel Adam Strzembosz – een legendarische voormalige viceminister van Justitie in de regering van Tadeusz Mazowiecki en de eerste president van het Hooggerechtshof – in september 95 wordt, volgt hij de actuele politieke gebeurtenissen nog steeds actief. Hij negeerde de bizarre opmerking van Andrzej Duda, die recentelijk veel ophef in Polen heeft veroorzaakt, niet.

Een paar dagen geleden sprak het staatshoofd zich kritisch uit over de hervorming van de rechterlijke macht tijdens een uitzending op het conservatieve Radio Wnet.

Tijdens de discussie imiteerde Andrzej Duda de stem van prof. Adam Strzembosz en bespotte hij zijn eerdere uitspraken over de zelfreinigende werking van de rechterlijke macht. Dit onwelgevallige gedrag van de huidige president van Polen werd door het publiek breed bekritiseerd.

Poolse rechter reageert op spot van president Duda

Prof. Strzembosz reageerde op Duda's opmerking in een interview met Wirtualna Polska: "Iedereen handelt naar wat zijn hart en opvoeding hem ingeven. De president hoeft mij niet aardig te vinden, en ik begrijp dat hij zijn houding tegenover mij op de een of andere manier wilde uiten. Ik hecht geen waarde aan dit soort gedrag."

De ervaren rechter merkte op dat hij niet verrast is door de houding van de populistische politicus van de partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS).

"Ik was zeer hard tegen de president wat betreft de beschuldigingen die ik heb geuit. Ik geloof echter dat ik dat op een beschaafde en inhoudelijke manier heb gedaan", voegde hij eraan toe, erkennend dat hij begrijpt dat de president mogelijk persoonlijke afkeer wilde tonen.

De professor gaf ook commentaar op de verkiezing van de nieuwe president van Polen en wees erop dat Karol Nawrocki naar zijn mening hervormingen zou kunnen blokkeren die gericht zijn op het herstel van de rechtsstaat in Polen.

(mp)

Bron: Radio Wnet/Wirtualna Polska/X/@PatrykSlowik/@patrykmichalski/ polskieradio.pl przez (mp)  English

Pieszyce

Waarom noemt men in Polen Duda een Debiel??

Prof. Strzembosz heeft in 1 vierkante millimeter hersenen
meer intelligentie dan Duda in zijn hele lijf.

Schande om deze geweldige rechter zo neer te halen.  >:(  >:(

Gelukkig nog 56 dagen.  >:(