Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Voor mij zijn het moderne martelaren". Rydzyk over bisschop die pedofilie in de

Gestart door Pieszyce, 7 december 2022, 00:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Voor mij zijn het moderne martelaren". Rydzyk over bisschop die pedofilie in de doofpot stopte

Klaudia Łyszkowska
5 december 2022

Pater Tadeusz Rydzyk sprak op een evenement ter gelegenheid van de 31e verjaardag van Radio Maryja. Het evenement werd ook bijgewoond door vele persoonlijkheden van de regeringspartij. De geestelijke bedankte zijn collega-bisschoppen en betreurde dat bisschop Stanislaw Napierała, die "verbannen is wegens onopzettelijke verwaarlozing", de viering niet kon bijwonen. "Zo worden heiligen gemaakt". - zei hij over de door het Vaticaan gesanctioneerde hiërarchieën.

• Op 3 december zat pater Tadeusz Rydzyk in Toruń de viering van de 31e verjaardag van Radio Maryja voor.
  • Tijdens zijn plechtige toespraak richtte hij zich onder meer tot Stanisław Napierała, hoge bisschop, die de pedofiliezaak in de doofpot zou hebben gestopt.
  • De geestelijke was een van de belangrijkste kerkfunctionarissen in het bisdom Kalisz, waar de priester Arkadiusz H. werkte die beschuldigd werd van
    het molesteren van misdienaars.

De viering van de 31e verjaardag van Radio Maryja begon op zaterdag 3 december in Toruń. Het evenement werd bijgewoond door enkele duizenden gelovigen uit het hele land. Het hoogtepunt van de viering was de zaterdagse mis, die werd geopend door de oprichter van het radiostation, Tadeusz Rydzyk.

De bijeenkomst in Toruń werd bijgewoond door meer dan een dozijn Poolse bisschoppen en belangrijke politici van de regeringspartij. Zoals gebruikelijk verschenen ook vertegenwoordigers van de regering en politici van Verenigd Rechts, waaronder Mariusz Blaszczak, Jacek Sasin en de minister van Justitie Zbigniew Ziobro.

Rydzyk over bisschop S. Napierała's doofpotaffaire van pedofilie. "Onopzettelijke nalatigheid".

Tijdens zijn feestrede noemde pater Rydzyk vele weldoeners en medewerkers en richtte hij zich tot de opeenvolgende bisschoppen die het verjaardagsfeest van het radiostation bijwoonden. Een van hen was Stanislaw Napierała, de bisschop van Kalisz, die de pedofiliezaak in de doofpot zou hebben gestopt.

- De mis werd voorgegaan door aartsbisschop Tadeusz Wojda, metropolitaan aartsbisschop van Gdańsk. De mis zal ook worden gecelebreerd door de metropoliet van Częstochowa, Wacław Depo, Mgr. Wiesław Śmigiel, Ordinaris van het bisdom Toruń, Mgr. Janusz Stepnowski, Ordinaris van het bisdom Łomża, Łukasz Buzun, hulpbisschop van het bisdom Kalisz - Rydzyk sprak en bedankte hen voor hun medewerking.

Hij richtte zich ook tot een andere hiërarch. - Bisschop Stanislaw Napierała houdt ons zeker in de gaten, maar hij is verbannen. Verbod voor onopzettelijke nalatigheid. Ja. Ik laat het achter en zegen jullie," besloot hij. Maar na een moment voegde hij eraan toe dat "zo worden heiligen gemaakt". Dit is jezelf naar de altaren duwen, ja. Voor mij zijn het moderne martelaren".

Na deze woorden gaf hij toe dat hij zeker "veroordeeld" zou worden, maar zoals hij opmerkte "wat TVN of Gazeta Wyborcza mij vertellen, daar luister ik niet naar".

Bisschop Stanislaw Napierała zou pedofilie in de doofpot hebben gestopt...

Stanisław Napierała is sinds de jaren tachtig verbonden aan de kerk in Kalisz en was van 1992 tot 2012 diocesaan bisschop. Hij ging in 2012 met pensioen en is nu senior bisschop. De geestelijke was een van de belangrijkste kerkelijke functionarissen in het bisdom Kalisz. De priester Arkadiusz H., die beschuldigd werd van het molesteren van misdienaars, werkte er ook.

Bisschop Napierała wordt ervan verdacht pedofilie in de katholieke kerk in de doofpot te hebben gestopt. De geestelijke zou op de hoogte zijn geweest van de activiteiten van priester Arkadiusz H., die beschuldigd wordt van het molesteren van minderjarige jongens. De misdaden van de geestelijke vormen een van de complotten in de film "Zabawa w chowanego" van de gebroeders Sekielski.

Bron:  natemat.pl  przez Klaudia Łyszkowska      język po Polsku