Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wie beslist over de geldigheid van de verkiezingen? Standpunt Bodnar

Gestart door Pieszyce, 1 juli 2025, 18:36

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wie beslist over de geldigheid van de verkiezingen? Standpunt Bodnar

30 juni 2025

Adam Bodnar wil alle rechters die rechtspreken in de Kamer voor Buitengewone Controle en Publieke Zaken van het Hooggerechtshof uitsluiten en de kwestie van de geldigheid van de verkiezingen voorleggen aan de Kamer van Arbeid en Sociale Verzekeringen, zo liet de woordvoerster van de procureur-generaal, officier van justitie Anna Adamiak, maandag weten.

Het Hooggerechtshof heeft meer dan 50.000 verkiezingsprotesten zonder verdere actie gelaten, zo meldde de verklaring van het Hooggerechtshof, die in de nacht van zaterdag op zondag werd gepubliceerd. Na alle protesten te hebben behandeld, op basis van het verkiezingsrapport van de Nationale Kiescommissie, zal het Hooggerechtshof, in een samenstelling van de gehele Kamer voor Buitengewone Controle en Publieke Zaken, een beslissing nemen over de geldigheid van de presidentsverkiezingen.

De zitting over het aannemen van een resolutie in deze zaak is gepland voor dinsdag om 13.00 uur.

"Rechters die zitting hebben in de Kamer van Toezicht voldoen niet aan het criterium van een onafhankelijke rechtbank"

Procureur-generaal en minister van Justitie Adam Bodnar wil echter niet dat de rechters van deze Kamer – ondervraagd door rechtbanken en enkele advocaten – hierover een uitspraak doen.

Bodnar heeft maandag, als deelnemer aan de procedure, zijn standpunt over de geldigheid van de verkiezingen ingediend bij het Hooggerechtshof.

Tegelijkertijd – zei zijn woordvoerder, officier van justitie Anna Adamiak, tijdens de conferentie – "verzoekt de procureur-generaal in zijn standpunt om uitsluiting van alle rechters die rechtspreken in deze kamer (Buitengewone Toezicht en Publieke Zaken), die is ingesteld om te beslissen over de geldigheid van de verkiezingen".

Zoals ze eraan toevoegde, is de consequentie hiervan ook een motie om de kwestie van de geldigheid van de verkiezingen voor te leggen aan de Kamer van Arbeid en Sociale Verzekeringen. - Volgens Adam Bodnar voldoen de rechters die zitting hebben in de Kamer van Toezicht niet aan het criterium van een onafhankelijke rechtbank, en voldoet de hele kamer dus niet aan deze normen van onafhankelijkheid - legde ze uit.

De woordvoerster voegde eraan toe dat, indien het Hooggerechtshof het verzoek van de procureur-generaal niet inwilligt, "de procureur-generaal verklaart dat hij zich zal terugtrekken van het indienen van een standpunt over de geldigheid van de verkiezingen bij het Hooggerechtshof".

Ze merkte op dat hij zich in dat geval "later zal terugtrekken, omdat hij dit standpunt vandaag al had ingediend, met inachtneming van procedurele kwesties".

De aankondiging over Bodnars indiening van het standpunt werd ook gepubliceerd op de website van het Landelijk Parket. Er staat ook dat de minister "in zijn inhoudelijke standpunt verzocht om de verkiezingen geldig te verklaren, en tevens een verzoek aan de Nationale Kiescommissie deed om de notulen van de districtskiescommissies en de aankondiging van de Nationale Kiescommissie van 2 juni 2025 te corrigeren door de juiste verkiezingsuitslagen te verstrekken, rekening houdend met de bevindingen van de door de rechtbank uitgevoerde controle van de stembiljetten".

BEKIJK HET VOLLEDIGE STANDPUNT VAN DE PROCUREUR-GENERAAL >>>

Woordvoerder van het Hooggerechtshof: Ik kan alleen maar mijn schaamte over deze situatie uiten

Later die dag reageerde Aleksander Stępkowski, woordvoerder van het Hooggerechtshof, op de verklaring van officier van justitie Adamiak.

- Ik hoop dat de officier van justitie haar kennis heeft gedeeld over de wettelijke basis voor het verzoek om de zaak over te dragen aan de Kamer, die niet bevoegd is om te oordelen over de geldigheid van de verkiezing van de president van de Republiek Polen - zei hij in een interview met een verslaggever van TVN24.

Zoals hij verklaarde, volgt uit de verklaringen van officier van justitie Adamek dat "zij buiten de rechtsorde wil handelen, zonder wettelijke basis". - Ik vraag me af waarop de procureur-generaal zijn verwachtingen baseert - voegde hij eraan toe.

Volgens Stępkowski propageert Adam Bodnar "al weken, zo niet maanden, een buitenwettelijk, zo niet illegaal concept van handelen zonder wettelijke basis." - Ik kan alleen maar mijn schaamte over deze situatie uiten - verklaarde hij.

Tijdens de briefing zei hij dat hij zich nog niet volledig had verdiept in de positie, maar dat deze "niet wezenlijk verschilt van het standpunt" dat de procureur-generaal eerder had ingenomen. Hij herhaalde ook dat het verzoek om de rechters uit te sluiten "volledig zonder wettelijke basis" is.

Auteurs: momo, akr/ads

Bron: PAP,  TVN24 przez momo, akr/ads    język po Polsku