Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Radosław Sikorski citeert de paus: "Laten we niet onverschillig worden ten opzichte van de oorlog in Oekraïne."

Gestart door Pieszyce, 1 september 2025, 20:45

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Radosław Sikorski citeert de paus: "Laten we niet onverschillig worden ten opzichte van de oorlog in Oekraïne."

Karolina Gorczycka
1 september 2025

Radosław Sikorski, de Poolse minister van Buitenlandse Zaken, reageerde op de woorden van paus Leo XIV over de dramatische situatie in Oekraïne. "Laten we de woorden van paus Leo ter harte nemen", schreef Sikorski.

In zijn boodschap benadrukte paus Leo XIV de enorme omvang van het lijden dat door de aanhoudende oorlog wordt veroorzaakt.

"De oorlog in Oekraïne blijft dood en verderf zaaien. Ik herhaal mijn verbondenheid met het Oekraïense volk en alle getroffen families. Ik moedig iedereen aan om niet onverschillig te worden, maar hun verbondenheid te tonen door gebed en concrete gebaren van barmhartigheid", schreef de Heilige Vader.

Sikorski heeft Oekraïne sinds het begin van de oorlog consequent gesteund op Europese en wereldwijde fora. Zijn reactie op de woorden van de paus laat zien dat Polen ernaar streeft de politieke en spirituele dimensies te combineren in zijn strijd om hulp voor Kiev.

De oproep van de paus, en de echo ervan in Sikorski's woorden, herinneren ons eraan dat de oorlog – ook al duurt die al meer dan twee jaar – niet naar de marge van de publieke aandacht mag worden verdrongen. Onverschilligheid, benadrukt de paus, is een van de grootste bedreigingen voor de internationale solidariteit.

Bron:  wiesci24.pl przez  Karolina Gorczycka     język po Polsku