Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Trump haalt uit naar NAVO-bondgenoten en noemt ze 'laf' vanwege oorlog met Iran

Gestart door Pieszyce, 20 maart 2026, 18:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Trump haalt uit naar NAVO-bondgenoten en noemt ze 'laf' vanwege oorlog met Iran

20 maart 2026 

President Donald Trump haalde vrijdag uit naar NAVO-bondgenoten omdat ze de Amerikaans-Israëlische oorlog tegen Iran niet steunen. Hij noemde ze 'laf' in een bericht op sociale media.

Trump schreef dat de NAVO zonder de Verenigde Staten 'een papieren tijger' is en klaagde dat bondgenoten hadden geweigerd mee te werken aan het beveiligen van de scheepvaart door de Straat van Hormuz.

'LAF'ERS, en we zullen het ons herinneren!', schreef hij, met hoofdletters voor de nadruk.

Trump heeft bondgenoten opgeroepen te helpen bij het garanderen van een veilige doorgang door de strategische waterweg, die door Iran is geblokkeerd. Ongeveer 20 procent van de wereldwijde olievoorraad passeert door de straat.

Volgens persbureau Reuters werden de meeste Amerikaanse bondgenoten niet geraadpleegd voorafgaand aan de militaire operatie.

Het conflict, dat begon met Amerikaanse en Israëlische aanvallen op Iran op 28 februari, heeft de wereldmarkten ontwricht, duizenden doden geëist en miljoenen mensen ontheemd, zo meldde het bericht.

Trump zei dat NAVO-landen niet bereid waren deel te nemen aan de strijd tegen Iran, maar wel bleven klagen over de stijgende olieprijzen.

"Nu die strijd militair gewonnen is, met zeer weinig gevaar voor hen, klagen ze over de hoge olieprijzen die ze gedwongen worden te betalen, maar willen ze niet helpen de Straat van Hormuz te openen," schreef hij.

Eerder deze week zei Trump dat de meeste NAVO-bondgenoten Washington hadden laten weten dat ze niet betrokken wilden raken bij de militaire operatie, en noemde hun standpunt een "zeer domme fout".

In een reactie aan de Financial Times op zondag waarschuwde Trump dat de NAVO een "zeer slechte toekomst" tegemoet zou kunnen gaan als bondgenoten niet zouden reageren op zijn oproep om de Straat van Hormuz te helpen beveiligen.

De Straat van Hormuz is een vitale wereldwijde scheepvaartroute die de Perzische Golf verbindt met internationale markten.

(gs)

Bron: Reuters, IAR, PAP, polskieradio.pl by (gs)   English

Pieszyce

Oh . . . . . . ?? Maar goed . . . . . . .
Eerder is het voor mij laf een school met kinderen te bombarderen en dan dat ook nog eens een tijdje te ontkennen.

Trump is niets anders als een Amerikaanse Oligarch van Duitse afkomst, die denkt dat hij de wereld wel even zal ordenen.

Samen met Netanyahu hebben we geen andere vijanden nodig, want vrienden zullen ze nooit meer zijn na de door hen gestarte acties. Nu klagen dat wij niet helpen??  Is Iran NAVO gebied? Ik dacht van Niet.

We waren zo dom om de VS te helpen in Irak en Afghanistan, maar toen kwam dat nog eens omdat ze de VS en het NAVO gebied aangevallen hadden. Goed Iran was een bedreiging, maar de vraag is, zou de VS daar begonnen zijn als Israel niets had gedaan?? Ik denk van niet, maar de Joodse lobby in de VS is Groot.

Verder zal ik me inhouden, maar ik ben nog steeds verbaast, dat men hem wegens allerlei misdrijven niet heeft afgezet. Zijn dat de stoere mannen die destijds Snorremans hebben verslagen??  >:(  >:(