Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Sikorski "bereid verontschuldigingseis in te trekken" van Kaczynski.

Gestart door Pieszyce, 23 december 2022, 22:32

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Sikorski "bereid verontschuldigingseis in te trekken" van Kaczynski.
Er is één voorwaarde

21 december 2022   
adm

"Ik vind dat de straffen voor smaad streng moeten zijn, maar niet ruïneus. Als Kaczynski 50.000 złoty  betaalt aan de strijdkrachten van Oekraïne, dan laat ik mijn eis voor een verontschuldiging voor het feit dat hij mij een diplomatieke verrader noemde vallen," schreef Radosław Sikorski op Twitter, verwijzend naar de woorden van de president van Wet en Rechtvaardigheid dat hij "zijn huis zou moeten verkopen" omdat hij het zich niet kon veroorloven meer dan 700.000 złoty te doneren aan de verontschuldiging van de politicus.

Begin december kondigde advocaat Jacek Dubois aan dat de rechtbank Radosław Sikorski het bedrag van 708.480 złoty van Jarosław Kaczyński onherroepelijk had toegekend ter dekking van de kosten van de publicatie van een verontschuldiging op Onet. De PiS-voorzitter zou zijn excuses aanbieden aan Radosław Sikorski omdat hij hem publiekelijk heeft beschuldigd van "diplomatiek verraad". Volgens de PiS voorzitter, in 2010. Sikorski, als hoofd van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, trok een diplomatieke nota in die was uitgegeven door de Poolse ambassade in Moskou en waarin werd geëist dat de Russische autoriteiten de extraterritorialiteit van de Smoleńsk crash site zouden erkennen.

In een interview met Gazeta Polska woensdag zei Jaroslaw Kaczynski dat hij dat geld niet had. - Ik heb het niet. Ik zal gedwongen worden het huis te verkopen, ik weet niet eens of het genoeg zal zijn, want ik bezit een derde van het huis waarin ik woon," verklaarde de voorzitter van PiS.

Begin december maakte advocaat Jacek Dubois bekend dat de rechtbank Radosław Sikorski een buitengerechtelijk bedrag van 708 480 PLN van Jarosław Kaczyński had toegekend ter dekking van de kosten van de publicatie van een verontschuldiging op Onet. De president van Wet en Rechtvaardigheid zei in een interview met Gazeta Polska dat hij "gedwongen zal worden het huis te verkopen". - Ik weet niet eens of dit genoeg is, want ik bezit een derde van het huis waarin ik woon.

Radosław Sikorski reageerde op de woorden van Kaczyński in een bericht op Twitter. "Ik denk dat de straffen voor smaad streng moeten zijn, maar niet ruïneus. Als Kaczynski 50.000 złoty betaalt aan de strijdkrachten van Oekraïne, zal ik mijn eis om zich te verontschuldigen voor het feit dat hij mij een diplomatieke verrader noemde, laten vallen," stond er te lezen.

Dit is echter niet de eerste tweet die Sikorski over de kwestie heeft gepubliceerd. "Als Kaczynski zijn deel van het huis geeft aan de afstammelingen van de held van de Pools-Bolsjewistische oorlog, van wie de gemeente dit huis nam, dan ben ik bereid om de eis voor een verontschuldiging voor het noemen van mij een diplomatieke verrader in te trekken," schreef Sikorski in zijn eerste bericht. Deze werd echter kort na publicatie van Twitter verwijderd. Daarnaast plaatste het EP-lid ook een foto van Leopold "Fox" Kula - een infanterie majoor in het Poolse leger, een ridder in de Orde van Virtuti Militari, postuum gepromoveerd tot kolonel. "In 1945 gooide de SB zijn gezin uit zijn villa in Żoliborz aan de Mickiewicza straat en droeg het over aan een "betere" familie. Raad eens wie daar nu woont?" - dat was de tekst op een foto gepubliceerd door Sikorski.

Bron: Twitter, rp.pl przez adm        język po Polsku