Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Minister Moskwa loog tegen de Polen

Gestart door Pieszyce, 26 april 2023, 20:16

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Minister Moskwa loog tegen de Polen
We waren in een winkel waar het niet de bedoeling was dat het duurder zou worden

Mateusz Dolak
2 april 2023 

- Wij winkelen buiten de keten, in een plaatselijke winkel waar de prijzen niet zijn veranderd," zei Anna Moskwa in een interview met Polsat. In een interview met WP zegt de winkeleigenaar dat uit de woorden van de klimaatminister alleen blijkt dat zij bij hem winkelt.

Anna Moskwa was maandag te gast in een nieuwsprogramma dat vlak na "Wydarzenia" op Polsat werd uitgezonden. Een van de onderwerpen was inflatie. Op de vraag over de hoge prijzen antwoordde Moskwa dat zij "buiten het net om winkelt, bij een plaatselijke winkel waar de prijzen niet zijn veranderd. - Daarvoor zijn we de lokale leverancier dankbaar," zei ze.

De verklaring van de klimaatminister kreeg online veel aandacht. Oppositiepolitici en commentatoren vroegen zich af op welke winkel ze doelde. De zoektocht begon en het ongeloof dat er een plek was die niet door de inflatie was getroffen.

We zijn naar het dorp gegaan waar de minister woont. Er zijn slechts twee winkels in de omgeving. In de eerste - die op een kleine markt lijkt - hoorden we dat de winkeliers Anna Moskwa nog nooit hadden gezien.

Enkele tientallen meters verderop is een kleinere, plaatselijke kruidenierswinkel "U Stefana". Het werd al snel duidelijk dat Anna Moskva en haar man hier wel degelijk regelmatig boodschappen doen.

Een somber scenario voor Polen. Prof. Belka: De inflatie zal lange tijd niet afnemen.

De winkel is klein. Rechts van de ingang staan rekken met drank en daarnaast manden met brood. Aan de andere kant staat een lange toonbank, waarachter de verkoper staat. In het midden staat een koelbox met vleeswaren en zuivelproducten.

De winkel is geen zelfbediening. De goederen worden geserveerd door de winkeldame of de eigenaar, die om beurten verkopen. De meeste producten liggen in ontoegankelijke schappen achter de toonbank. Klanten hebben alleen keuze uit basisartikelen van bekende fabrikanten.

Prijzen in het dorp van minister Anna Moskwa

- Het goedkoopste brood kost 5,60 zloty voor een halve kilo. Een kaiserbroodje 80 gr, terwijl het vroeger 60 gr kostte. Boter bijna 9 zloty, terwijl het vroeger ongeveer 5-6 zloty kostte. Wat de minister zei is onzin. De prijzen zijn zoals overal veranderd. De inflatie is niet alleen in de winkels in Warschau, maar ook in de dorpen. Ik weet niet op basis waarvan ze dit heeft gezegd," zegt Wioletta Rój, een verkoopster.

- Vroeger keek bijna niemand naar de kassabon bij het winkelen, maar nu doet iedereen dat. Mensen vergelijken prijzen, klagen en zijn geschokt," voegt ze eraan toe.

Om onze lezers te laten zien wat de prijzen in deze winkel zijn, kochten we: flessenmelk, boter, 15 kg gele kaas en twee kleine uien. We betaalden 22,22 zloty voor de vier basisproducten.

• Melk 3,2% - 5,30 zł
  • Edam rycki kaas - 7,18 zł (44,90 zł/kg)
  • Boter - 8,80 zł
  • Ui - 0,94 zł (6,50 zł/kg)

De eigenaar van de winkel geeft toe dat uit de woorden van Anna Moskwa alleen blijkt dat de minister bij hem winkelt. - Het is waar dat ze hier winkelt. Hij ziet zowel haar als haar man. Gemiddeld geven ze zo'n 50-60 zloty uit. Ze behoren echter niet tot de groep klanten die hier alles kopen," legt Stefan Strzelczyk uit.

De man geeft toe dat de prijzen zijn gestegen omdat de producten in de groothandel duurder zijn geworden. - Zuivelproducten, brood, groenten en alcohol zijn de laatste tijd weer duurder geworden. Bakkerijen kregen grotere elektriciteitsrekeningen, wat zich vertaalde in de prijs van brood en broodjes. Een jaar geleden controleerde ik niet elke dag de prijzen, nu moet ik het bij elke levering doen. Ik zit in een goede situatie omdat ik mijn eigen pand heb en geen duizenden zloty hoef te betalen voor het gebruik. Maar ik heb vaste lasten - elektriciteit, meer dan 1800 zloty per maand, salaris van de werknemer, sociale zekerheid. Zolang elektriciteit en gas niet goedkoper worden, zal onze situatie moeilijk zijn," betreurt hij.

- Ik zie voorlopig geen toekomst. Mijn levensstandaard is verslechterd. Je ziet dat klanten sparen en minder kopen. In de zomer stappen ze op de fiets en gaan ze naar Grójec, waar discountwinkels zijn. We kunnen niet concurreren met de grotere markten," besluit ze.

Anna Moskwa's buren keuren PiS af

We vragen de dorpelingen ook naar de woorden van de minister. Tijdens ons bezoek van anderhalf uur hebben we geen enkele persoon ontmoet die positief sprak over de huidige economische situatie in Polen.

- Ik heb net brood en broodjes gekocht. Ik heb 10 zloty uitgegeven. Alles is overal erg duur. Of het nu onze winkel is of de markt in Grójec. Denk je dat onze prijzen niet veranderd zijn? Niet waar. Voor mensen zoals ik, met een laag pensioen, is alles nu erg duur," zegt Teresa Zaleska.

Łukasz Witczak valt haar bij. - Het is duurder dan vroeger. Ik zou niet zeggen dat de prijzen niet veranderd zijn. Maar we moeten ergens van leven - zucht hij.

- Het is beschamend om zulke leugens op televisie te vertellen. Voedsel is het meest gestegen. We hebben een zeer hoge inflatie. Ik snap niet dat de prijzen in ons land niet zijn gestegen, terwijl alles in de groothandel omhoog is gegaan," vraagt Krystyna Płońska zich af.

Mateusz Dolak, journalist bij Wirtualna Polska

Bron:  wiadomosci.wp.pl przez Mateusz Dolak[url]     język po Polsku

Pieszyce

Anna Moskwa laat de PiS partij zinken. En ze wilde zo vooruit...

26 april 2023

Anna Moskwa is een van de meest onbekwame ministers van de PiS-regering. Maar de vrouw, die eerder als directeur werkte bij het bedrijf Orlen van Obajtek, scoorde onlangs een grote blunder die de partij van Kaczyński nog meer steunpunten zal kosten. Welnu, minister Moskwa zei dat zij in de plaatselijke winkel koopt en dat niets daar duurder is geworden. Met andere woorden, ze trok de werkelijkheid in twijfel.

Moskwa begrijpt duidelijk niet dat haar woorden woede oproepen bij de Polen. De woede is des te groter omdat de prijzen elke dag stijgen en onzin uitkramen dat ze niet stijgen is gewoon idioten van mensen maken.

Mooi werk van Moskwa voor de oppositie. - Mevrouw Anna, maak meer van dit soort uitspraken. Elke dag, 's ochtends en 's avonds. Dankzij jou zal PiS in de herfst 10% hebben. Bravo, ga zo door!

Bron:  wiesci24.pl