Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

In Polen lachen ze om Toruń, en hier gaat de discussie over gemeenheid, klasse en respect verder

Gestart door Pieszyce, 15 mei 2024, 18:18

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

In Polen lachen ze om Toruń, en hier gaat de discussie over gemeenheid, klasse en respect verder

Toruń
13 mei 2024
Paulina Blaszkiewicz

Michał Zaleski verliet zijn kantoor in het stadhuis niet nadat hij de presidentsverkiezingen in Toruń had verloren, hoewel de nieuwe burgemeester al was beëdigd. Toen ik hierover schreef, kwam ik erachter dat ik aan het pesten was, kwaadaardig en gemeen was en de voormalige president wilde vernederen.

Je leest dit artikel binnen de vrije limiet

Deze discussie had helemaal niet mogen plaatsvinden. En het is te wijten aan voormalig president Michal Zaleski, die zijn kantoor nog steeds niet heeft verlaten omdat hij geen tijd had om in te pakken. Anderen deden dat wel, en hij was aan het werk en dacht niet aan inpakken. Er is genoeg tijd geweest sinds 21 april en ik ben niet overtuigd door de verklaring dat de president in 22 jaar veel spullen heeft verzameld.

Verkiezingen met keuzes, maar ik regeer nog steeds

Dit is het argument voor de nieuwe burgemeester van Toruń, Pawel Gulewski, die in een zeer lastige positie werd gebracht. En achteraf moest hij zich er nog uit verantwoorden ook. Andrzej Stankiewicz van Onet sprak ook over wat er in Toruń is gebeurd.

- Er is een groter probleem. Gulewski kwam naar zijn werk en het blijkt dat Zaleski nog steeds in zijn kantoor zit. Hij wil niet weg. Hij is er niet in geslaagd om te verhuizen," zei de Onet-chef in zijn programma "Stan wyjątkowy". Zijn gesprekspartner, journaliste Dominika Długosz, kon het niet geloven. Maar hoe? Ik begrijp niet wat u tegen me zegt? Dit zijn geen autoriteiten die worden genoemd op basis van de gedachten van de premier, de president of wie dan ook. Het is niet alsof iemand rondhangt en iemand plotseling met een "we hebben je ontslagen" bonnetje komt. Er waren verkiezingen, de president verloor zijn positie door de wil van de kiezers. Waarom laat je de nieuwe president niet een klein bureau nemen en naast de oude zitten? - vroeg ze.

Met zijn gedrag definieerde Michał Zaleski de situatie en liet hij Paweł Gulewski zien dat verkiezingen keuzes zijn, maar dat "je nog steeds weet wie de leiding heeft". In Polen lachen ze om Toruń, terwijl er hier een discussie is over gemeenheid, klasse en respect. De journalisten die onthulden dat Zaleski niet was opgestapt, werden beledigd.

Ik heb dit zelf meegemaakt. In die paar dagen kwam ik erachter dat ik de voormalige president pestte en wilde vernederen, en hij zelf sprak me in de gang van het stadhuis aan met de woorden: - "Wat een kwaadaardigheid, wat een gemeenheid".

Nee, mijnheer de president, dit is geen gemeenheid. Het is de uitvoering van journalistieke taken, die sommige mensen beginnen te verwarren met de rol van woordvoerder.

Ik las in de 'Nowosci', eigendom van Polska Press, dat het niet erg is dat Zaleski zijn kantoor niet verliet nadat hij de verkiezingen had verloren omdat hij een deal had gesloten met Gulewski, en dat 'aanhangers van complottheorieën een gat in het geheel zoeken'.

De voormalige uitgever van deze krant, Ryszard Warta, die nu schrijft voor het portaal "Kujawy en Pomorze Info", dat ondergeschikt is aan het bureau van de maarschalk, schreef op zijn Facebookpagina dat "de verontwaardigden het prima zouden vinden als MZ twee kartonnen dozen en tien minuten de tijd zou krijgen om zijn spullen in te pakken plus een patrouille van stadswachten om erop toe te zien dat er daarbij geen paperclips verloren gaan".

En hij voegde eraan toe dat Michał Zaleski "verslagen is, hij heeft verloren, hij heeft de politieke prijs van zijn fouten betaald, maar ik heb de indruk dat, tenminste voor sommigen van de verontwaardigden, dit veel te weinig is, hij zou nog steeds behoorlijk vernederd moeten worden, dan zouden ze eindelijk een passend niveau van voldoening voelen, misschien zouden ze dan eindelijk volledig tevreden zijn".

Personalisme op zijn Toruńs

Een van de commentaren onder dit commentaar luidt dat "de voormalige president genoeg tijd had om de werkplek te verlaten. Zonder sensatiezucht, media enz. Hij deed het niet expres om de kleine man cynisch duidelijk te maken hoe weinig hij weet en hoe weinig hij kan doen. En hij won deze situatie met opzet, wat alleen maar laat zien wie de meester is in de politiek en wie de leerling."

Het is moeilijk om het hier niet mee eens te zijn. Per slot van rekening moet Zaleski vroeg of laat verhuizen, maar dat verandert niets aan het feit dat Toruń's personalisme, dat zich in 22 jaar heeft ontwikkeld, het goed doet.

De ambtenaren die bang waren om tegen de president te zeggen, hebben gefaald: "happy days are over" en het is triest om het gedrag te zien van degenen die de journalisten aanvallen die doen wat eerlijkheid tegenover de burgers en inwoners van de stad van hen vraagt.

Wat moeten de mensen van de kranten die door de autoriteiten worden uitgegeven of van de stadstelevisie zeggen? Ze schrijven niet over wat er achter de schermen gebeurt, ze schrijven niet de hele waarheid, zelfs als ze die heel goed kennen. Ze zijn er om informatie te verstrekken volgens de wil van hun werkgevers.  Dit beeld is een weerspiegeling van een deel van de werkelijkheid. Dankzij journalisten kan het in zijn geheel worden gezien.

Bron:  torun.wyborcza.pl przez Paulina Blaszkiewicz      jezyk po Polsku

Pieszyce

Ik heb Zaleski altijd al een vreemde gevonden en mocht hem ook niet. Niet alleen omdat hij goed met Rydzyk overweg kon maar om zijn manier van benaderen.
Vreemde vent, misschien in het verleden goed voor de stad, maar te veel ? tekens.

Onderstaand een stream met reacties van Torunners, misschien wel net zo eerlijk.

https://twitter.com/Joanna_zTorunia/status/1790356263395619157