Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

President tekent geen toestemming voor wijziging ambassadeur Polen bij NAVO

Gestart door Pieszyce, 25 mei 2024, 00:31

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

President tekent geen toestemming voor wijziging ambassadeur Polen bij NAVO

Oprac:
Maciej Filipek,
Cezary Faber
23 mei 2024

De Commissie Buitenlandse Zaken van de Sejm heeft vandaag een positief advies gegeven over de kandidatuur van Jacek Najder als ambassadeur van Polen bij de NAVO. Het addertje onder het gras is dat de goedkeuring voor de verandering niet zal worden ondertekend door Andrzej Duda. De president voegde eraan toe dat hij niet was geraadpleegd over de wijziging, wat volgens hem een schending van de bestaande procedure is.

De Commissie Buitenlandse Zaken van de Sejm heeft vandaag een positief advies gegeven over de kandidatuur van Jacek Najder als ambassadeur van Polen bij de NAVO.Twaalf leden stemden voor het positieve advies, tien stemden tegen en niemand onthield zich van stemming.

Jacek Najder zal de post voor de tweede keer bekleden, nadat hij tussen 2011 en 2016 al de permanente vertegenwoordiger van Polen bij de NAVO was. Hij zal nu Tomasz Szatkowski vervangen in de functie.

MFA woordvoerder Paweł Wroński vertelde PAP dat het moeilijk zou zijn om een beter voorbereid persoon te vinden voor de post van Polen's ambassadeur bij de NAVO dan Jacek Najder, wiens ervaring en kennis betekent dat het proces van voorbereiding voor de komende NAVO-top alleen maar kan worden verbeterd.

Binnenste kring van de president bekritiseert het besluit van de commissie

President's minister  Wojciech Kolarski had al commentaar gegeven op de kwestie en benadrukt dat "de uitwisseling van een ambassadeur vandaag onze belangen niet dient". Een uitwisseling op zo'n moment is gewoon ongunstig voor ons, gevaarlijk, en is ook een signaal dat onze bondgenoten misschien niet begrijpen," zei hij.

In de context van de komende NAVO-top in juli, wees hij erop dat het de president is die Polen vertegenwoordigt op dergelijke topontmoetingen. Om daar effectief te zijn, moet Andrzej Duda nauw samenwerken met de ambassadeur bij de NAVO, voegde hij eraan toe. Hieruit vloeit de behoefte voort aan een ambassadeur, die wordt benoemd met de goedkeuring van de president, benadrukte de minister.
Andrzej Duda zelf is dezelfde mening toegedaan en kondigde in de namiddag aan dat hij de overeenkomst om de Poolse ambassadeur bij de NAVO te vervangen niet zou ondertekenen. Hij gaf aan dat dit voor hem een ongekende situatie is.
"Ik heb signalen dat er een poging is om onze vertegenwoordiger, de ambassadeur bij de NAVO, de heer Tomasz Szatkowski, uit zijn functie te ontheffen en hem vandaag te vervangen door een andere persoon, wat gebeurt op het laatste rechte stuk voor de jubileum NAVO-top in Washington,"zei de president. Hij zei dat hij een dergelijke situatie verbazingwekkend vond, vooral omdat er geen verwijzing was naar de activiteiten van de huidige ambassadeur, noch beschuldigingen of bezwaren tegen zijn daden in het verleden.

Hij oordeelde dat "de poging om (Tomasz) Szatkowski te verwijderen de voorbereidingen voor de NAVO-top verstoort"; hij zei dat, gezien deze situatie, moet worden overwogen of de zaak moet worden behandeld door een commissie die de Russische invloed moet onderzoeken.

Hij kondigde aan dat hij niet zou instemmen met een wisseling van Tomasz Szatkowski vóór de NAVO-top. Verwijzend naar het positieve advies over de kandidatuur van Jacek Najder, zei de president dat dit gebeurde in strijd met alle eerdere regels, die bepaalden dat de president eerst een advies moest geven over een dergelijke kandidatuur. Deze keer werd deze procedure volledig geschonden door de regering, verklaarde hij.

Hij benadrukte dat er geen schriftelijk overleg met hem had plaatsgevonden. Ik zal een dergelijke voorgestelde kandidaat zeker niet accepteren als president van de Republiek Polen, ik zal mijn toestemming voor een dergelijke ambassadeur niet ondertekenen, - kondigde Andrzej Duda aan.

Het Poolse staatshoofd merkte op dat de NAVO het domein is van de president als hoofd van de strijdkrachten; hij voegde eraan toe dat dit in Polen altijd het geval is geweest als het gaat om de uitvoering van presidentiële taken volgens de grondwet.

Polen wordt voor de NAVO in de eerste plaats vertegenwoordigd door de president van de Republiek Polen. Ik verwacht dat ik degene zal zijn die de premier een kandidaat zal voorstellen voor de Poolse ambassadeur bij de NAVO, omdat ik ook een persoon wil hebben met wie ik goed zal samenwerken in deze internationale instelling die zo belangrijk is voor de veiligheid van Polen, - zei hij.

Het antwoord van het ministerie van Buitenlandse Zaken

Buitenlands beleid wordt bepaald door de minister-president, de Raad van Ministers en de minister van Buitenlandse Zaken, niet door de president, zei plaatsvervangend hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken Andrzej Szejna op donderdag, als commentaar op de aankondiging van Andrzej Duda.

Plaatsvervangend hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken Andrzej Szejna verwees hiervoor in een interview met journalisten naar artikel 146 van de grondwet.

De president is slechts een notaris en moet controleren of deze benoemingen in overeenstemming met de wet zijn gedaan en geen persoonlijke beslissingen nemen, voegde hij eraan toe.

Szejna toonde zich teleurgesteld over de woorden van het staatshoofd.

Ik kan alleen maar hopen dat de beslissing van de president is beïnvloed door de komende verkiezingen en dat hij daarom zijn politieke groepering steunt. Misschien komt er na 9 juni meer duidelijkheid, - verklaarde hij.

Tegelijkertijd verzekerde de politicus dat de Poolse diplomatie president Duda met het grootste respect behandelt en dat alle kandidaturen met hem worden overlegd.

Hij is volledig op de hoogte van de plannen en acties van de Poolse regering, misschien heeft hij deze keer sommige documenten niet gelezen, - zei hij.

Verwijzend naar de beschuldigingen van de president dat de poging om van ambassadeur te veranderen de voorbereidingen voor de NAVO-top verstoorde, zei hij dat de verandering "vlak voor de top in juli" moest plaatsvinden. Ter rechtvaardiging legde hij uit dat "we een permanente vertegenwoordiger moeten hebben in wie we het volste vertrouwen hebben en die geen vertegenwoordiger is van het partijapparaat".

Andrzej Duda viel Donald Tusk aan

Hij voegde eraan toe dat hij hoopte dat "de premier en zijn collega's hierover zullen nadenken en zich op een eerlijke manier zullen gedragen". Want wat er op dit moment gebeurt is gewoonweg oneerlijk, het is een schending van de politieke cultuur, het is een schending van de regels die de afgelopen decennia in Polen van kracht waren. Ik ben het hier niet mee eens, -  verklaarde de president.

Zoals hij zei, "hij begrijpt dat de premier denkt dat hij alles mag doen, omdat hij de wet in Polen kan overtreden, ze de nationale aanklager kunnen kiezen in strijd met alle rechtsbeginselen, en de Europese Commissie, onder leiding van de president, doet alsof ze dit niet zien".

De rechtsorde in Polen wordt op dit moment brutaal geschonden en de grondwet in Polen wordt geschonden (...) De Nationale Aanklager is benoemd zonder wettelijke basis en is in feite illegaal, -  zei Andrzej Duda. En op dit moment voert de regering illegale acties uit als het gaat om de benoeming van de ambassadeur bij de NAVO, ik ben het niet eens met dergelijke praktijken als president van Polen, - zei hij.

Bron: RMF24/PAP/ rmf24.pl  przez Maciej Filipek, Cezary Faber      język po Polsku