Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Kiezers van PiS en Soeverein Polen zijn een sekte die resistent is tegen de realiteit?

Gestart door Pieszyce, 7 juni 2024, 00:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Kiezers van PiS en Soeverein Polen zijn een sekte die resistent is tegen de realiteit?

6  juni 2024

In Polen heeft de politiek altijd sterke emoties opgeroepen, en meningsverschillen leiden vaak tot verhitte discussies. De afgelopen jaren is echter een treurig fenomeen opgemerkt: een bepaald deel van de kiezers voor Recht en Rechtvaardigheid (PiS) en Soeverein Polen lijkt weerstand te bieden aan de argumenten en feiten die door de media en de regering worden gepresenteerd. Er zijn vaak meningen dat ze "doordrongen zijn van de realiteit". Maar wat betekent dit werkelijk?

Een voorbeeld hiervan kan de situatie op het werk zijn, waar PiS-kiezers, ondanks talloze schandalen en controverses die breed worden uitgemeten door onafhankelijke media, niet kritisch reageren maar Kaczyński verdedigen. De reacties op het schandaal rond het merk 'Red is Bad' zijn bijvoorbeeld voorspelbaar: 'Onet en Gazeta Wyborcza schreven erover, en Tusk gaf er commentaar op, dus het is ongelooflijk.' Deze manier van denken is typerend voor mensen die informatie uit bepaalde bronnen afwijzen omdat ze bevooroordeeld zijn.

Een ander voorbeeld is de kwestie van misbruik in verband met het Justitiefonds. Ondanks talloze rapporten en artikelen over dit onderwerp, accepteren sommige mensen de feiten niet. "Ik weet het niet, ik heb het niet gelezen, het is niet waar" - dit is weer een voorbeeld van het negeren van ongemakkelijke informatie en het concentreren op het verdedigen van je eigen zieke visie op de wereld.

Dit fenomeen kan worden verklaard door de zogenaamde informatiebubbeleffect. In het tijdperk van internet en sociale media beperken gebruikers zich vaak tot het volgen van bronnen die hun eigen overtuigingen en meningen bevestigen. Sociale media-algoritmen versterken dit effect verder door inhoud te tonen die consistent is met de eerdere voorkeuren van de gebruiker. Hierdoor ontstaat een gesloten informatiecirkel waarin nieuw, onafhankelijk nieuws moeilijk doordringt.

Eén reden voor dit gedrag kan een psychologisch mechanisme zijn dat bekend staat als cognitieve dissonantie. Mensen hebben een natuurlijke neiging om informatie te vermijden die in tegenspraak is met hun overtuigingen en overtuigingen, omdat deze ongemak veroorzaakt. Erkennen dat de partij die zij steunen mogelijk verantwoordelijk is voor onethische acties zou een verandering van hun wereldbeeld vereisen, wat voor veel mensen moeilijk te accepteren is.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Bobal

Complimenten! Een goed artikel, uit eigen waarneming helaas herkenbaar.
Ik ken in mijn omgeving een aantal PiS-stemmers. Aanvankelijk vooral op religieuze en conservatief-patriottische gronden en enkelen niet eens anti-EU. Prima, iedereen mag een mening hebben. Inmiddels lijken ze het contact met de realiteit volledig verloren te hebben met het oog op de EU verkiezingen. Ze verdedigen mensen die overduidelijk niets voor hen en Polen betekenen en ook niet gaan betekenen en alleen een plek in het EP zoeken voor immuniteit en een mooi salaris. Aantoonbare feiten (zoals o.a. genoemd in het artikel) worden genegeerd, ontkent of op z'n minst ter discussie gesteld. En als het niet anders kan worden de feiten gebagatelliseerd en uiteraard hebben anderen altijd de schuld. Duidelijke leugens en vage complottheorieën worden als de waarheid gezien. Rationeel denken is er niet meer bij. Typisch fanatiek sektegedrag, elke discussie is zinloos en die probeer ik dan ook maar te vermijden. Maar zorgelijk is het wel want dit soort mensen neemt beslissingen en stemt op basis van waanideeën. En dat kan dan weer gevolgen hebben voor de toekomst van ons en onze kinderen. Ik geef dan maar even in de UK de Brexit als voorbeeld.
Nog een voorbeeld. Je ziet het ook bij de Trump-aanhangers. Wel 100+ glasheldere redenen waarom die man totaal ongeschikt is als president en toch lopen zijn volgers blind achter hem aan.
Ik weet niet wat hier tegen te doen is, ik ben geen psycholoog of socioloog. Een goede opleiding waaronder kritisch leren denken, helpt denk ik. En toegang tot objectieve, eveneens kritische, nieuwsberichten en informatie zou ook goed zijn.

Pieszyce

Dank je Bobal,

Ik zou eigenlijk drie dingen op het forum willen monteren.

1. Een respectmeter voor de Polen in het algemeen
2. Een respectmeter voor Polen per partij
3. Een motivatiemeter over mijn motivatie naar berichten te zoeken

Simpelweg bijvoorbeeld de Rezydent eist dat een militaire officier van justitie zijn werk blijft doen, terwijl het door de minister van Justitie is ontslagen wegens slecht werk, puur omdat het een clubgenot is en hij Tusk dwars wil zitten. Het Poolse systeem, het handhaven van slechte bestuurders, vanwege partij belangen.

Ik heb heel veel MAGA idioten gezien, vaak vieze kwabben, slecht gekleed en gevoed, figuren die je meestal niet in de nette wijken tegenkomt. Hun hang naar Trump is volgens mij alleen omdat ze dan de wapens mogen houden. Het zijn en blijven ongecontroleerde cowboys

Het slechte kleden en voeden zie je ook in veel gevallen bij de PiS aanhang. Er zijn ook nette PiSleden, maar die zul je niet op straat ruzie zien zoeken met journalisten, het overgrote deel is echter van de eerste soort.  >:(  >:(