Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Opheffing Immuniteit parlementsleden

Gestart door Pieszyce, 19 juni 2024, 19:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Matecki probeert zichzelf te verdedigen. Het ziet er niet overtuigend uit

25 februari 2025

De CBA heeft drie voormalige directeuren van Staatsbosbeheer aangehouden in verband met de zaak van de vermeende fictieve tewerkstelling van parlementslid Dariusz Matecki bij het Informatie Centrum van Staatsbosbeheer.

Dariusz Matecki zelf ontkent de beschuldigingen en beweert dat ze politiek gemotiveerd zijn. "Tusk schreeuwde tijdens de eerste zitting van de Sejm dat ik zou gaan zitten. Ze gebruiken het hele staatsapparaat om de oppositie te vernietigen," reageerde hij op het X-platform. Matecki kondigde aan dat hij zou reageren op de beschuldigingen: "Al deze beschuldigingen zijn extreem absurd, onwaar en ik zal er binnenkort gedetailleerd op reageren."

Het PiS-parlementslid gaf in zijn bericht ook aan dat hij niet van plan is het land te ontvluchten: "Ik zou vandaag naar Hongarije kunnen gaan, maar ik kan Bodnars handlangers geruststellen: ik ben niet van plan ergens heen te gaan. Ik heb herhaaldelijk willen getuigen bij het Openbaar Ministerie in deze zaken, maar dat is mij steeds geweigerd. Ze hebben een opvallende arrestatie nodig van een oppositiepartij tijdens de verkiezingscampagne, waaronder een van de meest actieve parlementsleden met het grootste online bereik", voegde hij toe.

De procureur-generaal benadrukte dat de aanklachten tegen Matecki gebaseerd zijn op uitgebreid bewijs. Matecki probeert mensen er duidelijk van te overtuigen dat de zaak een politieke ondertoon heeft. Het ziet er niet bepaald overtuigend uit. En de PiS-politicus heeft duidelijk geen andere argumenten.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Ziobro verdedigt zijn eigen mensen. Er zijn gewoon geen argumenten

25 februari 2025

Procureur-generaal Adam Bodnar maakte bekend dat hij bij de Sejm een motie heeft ingediend om de immuniteit op te heffen en toestemming te geven voor de aanhouding en tijdelijke arrestatie van parlementslid Matecki in verband met het onderzoek naar het Justitiefonds.

Oud-minister van Justitie Zbigniew Ziobro verwees naar deze informatie tijdens de persconferentie van vandaag in de Sejm. "Deze zaak laat duidelijk zien waarvoor de heer Bodnar wordt gebruikt en waarom de heer Tusk de illegale, criminele overname van het Openbaar Ministerie nodig had. "Om chutzpah te organiseren die de schijn moet wekken van activiteiten die erop gericht zijn zaken uit te leggen die mogelijk in strijd zijn met de rechtsorde," benadrukte Ziobro.

De voormalige minister van Justitie beweert dat Matecki het slachtoffer is geworden van politieke wraak. "Er bestaat geen twijfel over dat de rechtszaak die tegen parlementslid Matecki wordt aangespannen, het resultaat is van wraak door Tusk en zijn hele bende, vanwege zijn actieve betrokkenheid en enorme bereik op sociale media, waar hij nauwkeurig al hun leugens, bedrog en hypocrisie aan de kaak stelt", voegde de politicus toe.

Volgens Ziobro was Matecki's efficiëntie voor Tusk de reden om hem "uit de huidige Poolse politiek te weren door middel van valse, verzonnen en verzonnen beschuldigingen." "Ik heb er geen enkele twijfel over dat parlementslid Matecki zijn werk nauwgezet heeft uitgevoerd, want hij is een zeer hardwerkende man", aldus de voormalige chef van het ministerie van Justitie. Hij voegde eraan toe dat Matecki, voor zover hij weet, ook hard heeft gewerkt toen hij zijn taken voor de Staatsbossen uitvoerde.

Het is moeilijk om niet te lachen om PiS-politici. Ze proberen alle beschuldigingen, vooral de zeer ernstige, van tafel te vegen door ze als 'politiek' te bestempelen. Terwijl ik (voor de zekerheid) in Boedapest of Brussel zit.

Pieszyce

Zal Matecki PiS vernietigen? Het is zeer waarschijnlijk

26 februari 2025

Minister van Justitie Adam Bodnar gaf commentaar op de controverse rond de arrestatie van parlementslid Dariusz Matecki. In het programma Polsat News benadrukte hij dat het besluit om hem te arresteren niet politiek van aard is, maar voortkomt uit de noodzaak om het onderzoek naar vermoedens van witwassen en verduistering van overheidsgelden veilig te stellen.

Zoals Bodnar uitlegde, onderzoekt het Openbaar Ministerie de financiële mechanismen rond twee organisaties waarmee Matecki naar verluidt banden had. Tijdens de procedure ontstonden ernstige twijfels over de besteding van overheidsgelden. De minister benadrukte dat de zaak zich nog in een ontwikkelingsfase bevindt, wat betekent dat er mogelijk nog nadere bevindingen zijn die verduidelijking behoeven.

Om die reden achtte het Openbaar Ministerie voorlopige hechtenis noodzakelijk om het verdere verloop van het onderzoek veilig te stellen en eventuele pogingen om het onderzoek te belemmeren, te voorkomen.

In verband met de lopende verkiezingscampagne suggereerden enkele oppositiepolitici dat Matecki's arrestatie bedoeld was om het parlementslid via de media te vernederen. Adam Bodnar wees deze beschuldigingen resoluut van de hand en benadrukte dat een dergelijke actie niet in het belang van het Openbaar Ministerie was. – Dit is het laatste idee dat ooit bij mij of bij het Openbaar Ministerie zou opkomen, verzekerde de minister.

Hij voegde eraan toe dat wetshandhavingsinstanties bij soortgelijke acties onnodige publiciteit proberen te vermijden. Als voorbeeld noemde hij de arrestatie van oud-directeuren van Staatsbosbeheer, die eveneens zonder al te veel media-aandacht plaatsvond.

Het onderzoek richt zich niet alleen op Dariusz Matecki, maar ook op andere personen die bij de zaak betrokken zijn. Onder hen bevinden zich oud-directeuren van Staatsbosbeheer, die dinsdag door het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding werden gearresteerd. De beschuldigingen hebben betrekking op Matecki's fictieve dienstverband bij LP, dat een van de onderdelen zou zijn van een bredere procedure om overheidsgelden weg te sluizen.