Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nominaties voor ambassadeurs. Radosław Sikorski: Ik heb geen enkele handtekening

Gestart door Pieszyce, 16 juli 2024, 23:48

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Nominaties voor ambassadeurs. Radosław Sikorski: Ik heb geen enkele handtekening

Bartosz Treder
15 juli 2024 

Radosław Sikorski vertelde in het programma 'Bez Retuszu' van TVP Info dat president Andrzej Duda sinds het begin van zijn ambtstermijn geen enkele nominatie voor ambassadeurs heeft ondertekend, zelfs niet die waarover hij eerder met premier Donald Tusk overeenstemming had bereikt.

In het kort

Waarom dit belangrijk is.

Senator Bogdan Klich zal binnenkort aankomen in Washington en de leiding nemen van de Poolse ambassade in de Amerikaanse hoofdstad, Radosław Sikorski heeft dit bevestigd. Zoals opgemerkt, zal Klich naar Washington gaan zonder de handtekening en formele goedkeuring van president Andrzej Duda. Het vertrek zou al in augustus kunnen plaatsvinden.

Hoe reageerde Radosław Sikorski?

- Sinds ik in functie ben, heb ik geen enkele handtekening van de president onder welke benoeming dan ook gehad. Zelfs niet op de benoeming die hij ooit met premier Tusk heeft afgesproken, namelijk onze permanente vertegenwoordiger in Brussel, bij de Europese Unie", zei Radosław Sikorski in het programma 'Bez retuszu' van TVP Info.

Wat was nog meer het onderwerp van gesprek?

Radosław Sikorski verwees ook naar het vertrek van Tomasz Szatkowski bij het ministerie van Diplomatie. - Voor zover ik weet, heeft hij zijn arbeidsverhouding al opgezegd bij het ministerie van Buitenlandse Zaken," zei de politicus.

Tomasz Szatkowski, onderminister van Defensie in de Wet en Rechtvaardigheid (PiS) regering van 2015-19, nam zijn functie als Polen's permanente vertegenwoordiger bij de NAVO in 2019 op. Begin juni kondigde het ministerie van Buitenlandse Zaken aan dat Szatkowski deze missie eind mei had beëindigd.

- Volgens de bevindingen van de Militaire Contraspionagedienst, werd de heer Szatkowski beschuldigd van onjuiste behandeling van geheime documenten, contacten met buitenlandse speciale diensten, het verkrijgen van ongeoorloofde financiële voordelen, evenals het vertrouwen op suggesties en inspiratie van buitenlandse bedrijven bij het opstellen van belangrijke staatsdocumenten die rechtstreeks verband houden met de staatsveiligheid, meldde premier Donald Tusk.

Bron:  wiadomosci.onet.pl przez Bartosz Treder      język po Polsku