Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

PiS-parlementslid Obajtek heeft 800.000 złoty uitgegeven. Zloty's voor sigaren uit de kassa van Orlen

Gestart door Pieszyce, 4 augustus 2024, 13:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

PiS-parlementslid Obajtek heeft 800.000 złoty uitgegeven. Zloty's voor sigaren uit de kassa van Orlen
Jacek Krawiec onthult hoe het PiS-parlementslid en zijn collega's plezier hadden met het geld van Polen

2 augustus 2024

Wetteloosheid en onrecht.

Jacek Krawiec, voormalig CEO van Orlen, nu CEO van PGNIG Upstream Norway, heeft een brief gepubliceerd over Daniel Obajtek en zijn prestaties. In de brief gaat hij niet alleen in op het misbruik en het hoofse leven van Obajtek bij Orlen, maar ook op de manier waarop hij werd behandeld door collega's van Wet en Rechtvaardigheid toen zij het overnamen.

De situatie is lastig voor PiS omdat Krawiec de broer is van Małgorzata Bochenek, die de functie van staatssecretaris bekleedde bij de kanselarij van de president van de Republiek Polen, Lech Kaczyński.

Hieronder vindt u de volledige brief van Krawiec aan Obajtek:

Daniel Obajtek,

na zes jaar uitgebreid onderzoek hebben uw PiS-collega's mij fictieve beschuldigingen ten laste gelegd:

– voor het vermeende gebrek aan toezicht op de aankoop van zand en de afwikkeling van kaartjes voor een sportevenement (ca. 3 miljoen złóty) omdat volgens hen de president van Orlen verantwoordelijk was voor het tellen van zandkorrels.

– reis naar de Wereldkampioenschappen atletiek (Orlen was sponsor) en ontmoetingen met aannemers, wat volgens hen ongeoorloofde reizen waren, met een totaalbedrag van ongeveer 500.000 złoty.

Ter vergelijking: uw hulpsheriff heeft alleen al 800.000 złoty van Orlens geld aan sigaren uitgegeven, en het huren van een privéjet en reizen voor een onbekend doel naar Tulsa, Oklahoma kostte ongeveer 1,2 miljoen złoty.

Ik heb ook bizarre aanklachten ontvangen omdat ik mijn vrouw een fictieve baan in een privébedrijf zou hebben bezorgd, terwijl tientallen mensen getuigden dat zij werk verschafte en de haar toegewezen taken uitvoerde (voor een bedrag van ongeveer 200.000 PLN), en omdat ik een overheidsfunctionaris zou hebben omgekocht omdat hij mij zogenaamd een baan bij Orlen zou hebben bezorgd, waarbij de hele aanklacht is gebaseerd op de leugens van een zwakke, geïntimideerde man in hechtenis.

Enkele tientallen mensen getuigden dat een dergelijke situatie onmogelijk was. Ik werd in een competitie gekozen in het bestuur van Orlen en de voorzitter wordt benoemd door de raad van toezicht en niet door "een" ambtenaar (ongeveer 200 duizend zloty's). Ik werd 3 keer gearresteerd (ook met een kind met Asperger), ik overleefde 4 hoorzittingen waar de rechtbank 4 keer absurde verzoeken tot arrestatie afwees. Mijn paspoort werd afgenomen, ik moest me één keer per week melden op het politiebureau, tot op de dag van vandaag heb ik mijn gigantische borgsom niet teruggekregen.

Meneer heeft, 6 maanden na zijn vertrek, volgens de media "op zijn geweten" en/of bij het Openbaar Ministerie :

1) verduistering van 1,6 miljard złoty van een Zwitsers bedrijf

2) verkoop van de raffinaderij van Gdańsk voor een onderschat bedrag van 5-7 miljard złoty

3) afschrijving van investeringen in olefinen (waarschijnlijk niet de laatste) voor ongeveer 10 miljard złoty

4) Ruch ten gronde richten

En dit is nog maar een klein deel van uw "prestaties", die achtereenvolgens in de media zullen verschijnen.

Rekening houdend met mijn eigen ervaring zoals hierboven beschreven, zou ik met u moeten meeleven, maar dat kan ik niet, want ik ken de enorme schade en de degeneratie waarin ik Orlen aantrof na 8 jaar incompetentie en corruptie van de PiS-regering.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku