Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

PiS-parlementsleden waren verbijsterd na Mucha’s woorden

Gestart door Pieszyce, 5 augustus 2024, 23:04

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

PiS-parlementsleden waren verbijsterd na Mucha's woorden
"Tweeduizend ongeopende enveloppen, Ik dien een melding in"

Adam Nowinski
4 augustus 2024

Onder andere Joanna Mucha was zondag te gast in het programma "Kawa na ławę" op TVN24. Tijdens het programma deed de onderminister van Onderwijs verslag van de ontdekking van 2.000  ongeopende enveloppen met biedingen die bij het ministerie waren binnengekomen in het kader van de wedstrijd 'Investeren in Onderwijs'. Volgens het lid van de regering van Donald Tusk is dit het bewijs van "competitievervalsing" door de Wet en Rechtvaardigheid partij. Ze kondigde aan dat ze het Openbaar Ministerie op de hoogte zou stellen. De gezichten van de PiS-politici die het programma bijwoonden waren onaangedaan.

De 15 oktober-coalitie gaat door met het opruimen van ministeries na acht jaar Wet en Rechtvaardigheid. Af en toe vindt ze een 'lijk' van het vorige team dat uit de kast valt. Eén zo'n exemplaar werd gemeld door Joanna Mucha in het programma 'Kawa na ławę' op TVN24.

– Vandaag heb ik op mijn ministerie 2.000 ongeopende enveloppen in een van de wedstrijden voor "Investeringen in onderwijs" en ik heb zojuist een kennisgeving aan het parket over dit onderwerp ondertekend met betrekking tot het vervalsen van wedstrijden - zei de vice-minister van onderwijs.

– 2.000 ongeopende enveloppen uit alle aanvragen ingediend in dit project. Ik heb het niet eens over procedurefouten bij beoordelingen, voegde Joanna Mucha eraan toe.

PiS-politicus Tobiasz Bocheński, tegenover het parlementslid voor Polen 2050, wilde vragen over welke concurrentie ze het had. Toen hij hoorde over "Investeringen in onderwijs", gromde hij alleen maar instemmend en gaf geen commentaar op de kwestie. Op dezelfde manier zaten de PiS-vertegenwoordigers die vlakbij zaten erbij, wier uitdrukkingen plotseling wegvielen.

Wat was het programma 'Investeringen in onderwijs'?

Laten we niet vergeten dat het ministerie van Onderwijs en Wetenschap, opgericht onder Przemysław Czarnek, in 2023 het programma 'Investeringen in onderwijs' heeft aangekondigd. De oproep tot kandidaatstelling startte op 18 mei 2023 en duurde tot 15 juni 2023. In feite waren het twee afzonderlijke programma's.

De eerste was bedoeld voor beheersorganen die niet tot de overheidsfinanciën behoren. Het gaat hier om entiteiten die andere scholen en instellingen runnen dan de lokale overheid en overheidsinstellingen. In het kader van dit programma kunnen zij een gerichte subsidie krijgen voor de financiering of medefinanciering van:

• bouw van de faciliteit
  • aanpassing van de voorziening
  • aankoop van apparatuur

Voor dit programma is in totaal 30 miljoen złoty uitgetrokken voor 2023 en 35 miljoen złoty voor 2024.

Het tweede programma, "Investeringen in onderwijs", stond open voor lokale overheden (gemeenten met maximaal 350.000 inwoners en poviats) die steun nodig hadden voor hun voortdurende investeringen in onderwijs.

Lokale overheden kunnen een gerichte subsidie krijgen voor de financiering van:

• bouw van de faciliteit
  • aanpassing van de voorziening
  • aankoop van apparatuur

Hier was het budget kleiner, elk 15 miljoen złoty voor 2023 en 2024.

Bron:  natemat.pl przez Adam Nowinski      język po Polsku