Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

President Andrzej Duda buldert over godsdienstlessen. Hij sprak in Jasna Góra

Gestart door Pieszyce, 2 september 2024, 00:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

President Andrzej Duda buldert over godsdienstlessen. Hij sprak in Jasna Góra

Journalisten van Onet News
dinsdag 1 september 2024

Andrzej Duda nam deel aan het oogstfeest in Jasna Góra. Tijdens zijn toespraak verwees hij naar de kwestie van het verminderen van het aantal lesuren op scholen. Volgens hem is de aanwezigheid van zoveel mensen en politici uit verschillende richtingen 'een antwoord op al diegenen die zeggen dat we religie niet nodig hebben en dat we het jongeren niet hoeven te leren'.

Waarom is het belangrijk?

De kwestie van godsdienstlessen op scholen werd een onderwerp van geschil na de wijziging van de verordening van het Ministerie van Nationaal Onderwijs, waardoor de voorwaarden voor het organiseren van deze lessen veranderden. Het Constitutioneel Hof schortte de toepassing van de wijziging op, die volgens kardinaal Nycz normaal gesproken een einde zou maken aan de zaak. Op haar beurt vertelde de minister van Onderwijs Barbara Nowacka aan het Poolse persbureau dat "de beslissingen van het episcopaat geen invloed zullen hebben op de vorm van het onderwijsbeleid van de staat".

Wat zei Andrzej Duda?

– Laat het een antwoord zijn voor al diegenen die zeggen dat we geen religie nodig hebben en dat we het jonge mensen niet hoeven te leren. Het is dankzij haar dat we de moeilijkste tijden hebben overleefd toen we steun bij haar vonden", aldus de burgemeester.

– Als iemand het van ons probeert af te pakken, berooft hij ons ook van een belangrijk, onvervreemdbaar deel van de Poolsheid, dat we nooit terug mogen geven. En ik dank dat het Poolse platteland en de boeren eraan denken en een getuigenis afleggen met hun aanwezigheid hier – zei Andrzej Duda.

Naast Andrzej Duda werd de ceremonie in Częstochowa bijgewoond door onder andere de minister van Landbouw Czesław Siekierski van de Poolse Volkspartij.

Wat verandert de bediening op het gebied van religie?

De wijziging van het reglement voorziet in de mogelijkheid om godsdienstlessen tussen of tussen de klassen te organiseren in het geval dat minder dan zeven leerlingen of kleuters zich bereid verklaren hieraan deel te nemen. Bovendien voorziet de nieuwe regelgeving in een grotere flexibiliteit in de organisatie van godsdienstlessen, ook in een situatie waarin het aantal leerlingen dat bereid is om eraan deel te nemen in een bepaalde klas van een school of kleuterschool meer dan zeven bedraagt. Belangrijk is dat het aantal groepen tussen klassen niet meer mag bedragen dan 25 kinderen in kleuterscholen en klassen I-III van de basisschool, en 28 in andere klassen.

Aan de andere kant kondigde Barbara Nowacka aan dat er vanaf 1 september 2025 slechts één godsdienstles per week op scholen zal zijn.

DP , 

Bron:  wiadomosci.onet.pl  przez DP       język po Polsku

Pieszyce

De blunder van Andrzej Duda. En bij Jasna Góra!

1 september 2024

Het lijkt erop dat president Duda, waar dan ook, behalve in Jasna Góra, zichzelf geen fout zal laten maken. En toch vond het plaats.

– Boeren en mensen van het Poolse platteland komen vanuit heel Polen naar Jasna Góra om de vruchten van hun werk, de vruchten van de inspanningen van de Poolse boer, te brengen en om onze belangrijkste en grootste gastvrouw, onze moeder, te bedanken voor haar zorg – betoogde de president.

– Bedankt dat u hier bent, zoals onze traditie, die al meer dan duizend jaar bestaat, voorschrijft. De christelijke traditie waarop onze cultuur, ons dagelijks leven en het bestaan van onze natie zijn gebaseerd, evenals het voortbestaan en bestaan van onze staat en vooral onze natie, voegde hij eraan toe.

Maar waar zijn de Polen die niet-gelovigen zijn, orthodox of moslim? Blijkbaar heeft de president moeite om ze als 'echt' te accepteren. Polen.

Bron:  wiesci24.pl       język po Polsku

Bobal

Barbara Nowacka heeft helemaal gelijk en Andrzej Duda moet zijn oude studieboeken staatsleer nog maar eens doorlezen. Polen heeft grondwettelijk vrijheid van godsdienst en scheiding van kerk en staat. Dus om op staatsscholen één bepaalde religie te onderwijzen is dus niet juist. In mijn omgeving zie ik steeds meer leden van o.a. Jehova's Getuigen en Pinkstergemeenten, om nog maar te zwijgen over het groeiende aantal atheïsten. Die zitten helemaal niet te wachten op een van staatswege betaalde RK priester in de klas. Maar elke kerk staat het vrij om aan hen die dat willen buitenschoolse godsdienstlessen te geven. De opmerking van Duda dat er iets wordt afgepakt is dus onzin.

Pieszyce

Ik denk dat Duda ze nog nooit gelezen heeft.  ;)

Ik wordt erg moe, van de dwang die Kerk en PiS op willen leggen.
Het moet een vrije keus zijn.

Mijn RK school was 20 minuten lopen, bussen gingen er in die tijd nog niet. Aan de overkant van de straat was ook een school, 1/2 minuut lopen, maar Openbaar en dat was niets zeiden mijn ouders.
Later bleek juist deze school de beste resultaten te behalen. Tja.

Ben het 100% met je eens.