Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Er ligt een verzoek bij de rechtbank om Kaczyński te straffen voor de aanval op Zbigniew Komosa

Gestart door Pieszyce, 18 september 2024, 12:08

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Er ligt een verzoek bij de rechtbank om Kaczyński te straffen voor de aanval op Zbigniew Komosa

18 september 2024

Jarosław Kaczyński sloeg me twee keer in mijn gezicht, de derde klap kwam niet aan. Eerst probeerde hij mijn microfoon af te pakken, waarmee ik reageerde op de leugens die hij zojuist had verteld op de persconferentie die onder de Smolensk-trappen was georganiseerd, schreef Zbigniew Komosa.

- JK maakte gebruik van een moment van mijn onoplettendheid en deelde 3 klappen uit. Na een tijdje werd ik bij de capuchon getrokken door 2 mensen van de Pisaanse zogenaamde "ordebewaker 2024" en er werd aan me getrokken. Ik slaagde erin ze weg te duwen.

De krans kon gered worden. Na vele uren slaagden ze er ook in om hem onder de trap te leggen. Daarna werd hij tot de ochtend bewaakt door mensen (hartelijk dank aan hen). Rond 7.00 uur op 11 september werd de krans gestolen door Antoni Macierewicz. Voor 14.00 uur werd hij weer onder de trap gelegd. De krans was bijna helemaal ontdaan van de bloem en de plaquette waarop de verantwoordelijkheid van de president voor de ramp in Smoleńsk stond, voegt Komosa eraan toe.

– Na overleg met mijn advocaat hebben we een particuliere aanklacht opgesteld wegens schending van de lichamelijke integriteit. Met uitzondering van de politie en het parket, omdat zij in dergelijke gevallen niet optreden als de identiteit van de dader bekend is. (Art. 217 Wetboek van Strafrecht § 1. Iedereen die een persoon slaat of op een andere manier zijn lichamelijke integriteit schendt, wordt onderworpen aan een boete, vrijheidsbeperking of gevangenisstraf van maximaal één jaar) – zei Zbigniew Komosa.

– Dit gaat niet over het "afmaken" van JK. Het gaat hier om rechtmatig gedrag en het tegengaan van fysiek geweld in de openbare ruimte. Wij herinneren ons Marek Rosiak. We herinneren ons Paweł Adamowicz. Gewelddadige acties moeten worden veroordeeld. Anders riskeren we anarchie. En dat willen we niet in Polen. De advocaat heeft ook een motie voorbereid bij de Sejm om zijn immuniteit op te heffen. Zonder dat zal er geen beweging komen.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku