Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ze verloren hun hele hebben en houden tijdens de overstroming in Klodzko

Gestart door Pieszyce, 19 september 2024, 23:18

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ze verloren hun hele hebben en houden tijdens de overstroming in Klodzko
"Het voelde alsof ik op de zinkende Titanic zat".

Edyta Brzozowska
17 september 2024

citaatfoto:  privé archief van De familie Majdański bij de schoonmaak van het door de overstroming verwoeste restaurant

- Met een dramatische schreeuw joegen de brandweermannen ons van de brug. Het voelde alsof ik naar een film keek over een ongekende aardbeving, een krachtige tsunami. En we konden niets doen," zegt Wojciech Majdański, een restauranthouder uit Kłodzko. Zijn pand is volledig verwoest door de overstroming

• - Ik zag de terrassen met al hun kracht wegstromen. Het water stroomde door de ramen naar binnen en veegde goederen uit nabijgelegen winkels, en meubels uit flats weg. Die tragedie staat nog steeds voor mijn ogen," herinnert de man zich.
  • - Majdanski: - Ik barstte in tranen uit toen ik al die mensen zag die naar voren waren gekomen om te helpen. Ik ken ze niet eens. En ik heb geen woorden van dankbaarheid voor hen. En het was tragisch," zegt hij.
  • Ondanks alles houdt de restauranthouder nog steeds van zijn Kłodzko. En hij kan zonder afkeer naar Nysa Kłodzka kijken. - We zullen het nog steeds herbouwen - verzekert hij.

In het nu volledig verwoeste restaurant Nota Bene in Kłodzko was zaterdagmiddag nog een bruiloftsreceptie aan de gang. De gasten, die enkele tientallen uren geleden nog genoten van peren- en peterseliecrèmesoep, runderroulades, zakjes varkensvlees met zuurkool, gevogeltesigaren en kleurrijke salades aan hun tafels, lazen angstig de dreigende waarschuwingen over stijgende rivieren en mogelijke overstromingen.

Maar tegen de tijd dat het dessert panna cotta met fruitmousse werd geserveerd, was het al duidelijk dat de bruiloftsgasten moesten evacueren, want het nieuws over de naderende ramp werd steeds dikker.

De rivier de Nysa Kłodzka steeg immers soms met vijf meter.

- Opeens voelde het alsof ik op de zinkende Titanic zat, - zegt Wojciech Majdański, de eigenaar van het restaurant. - De zaak raakte onmiddellijk leeg en de hele familie, mijn vrouw Agnieszka en mijn dochters Lena en Julia, begon alles wat ze konden uit het pand te verwijderen: tafels, stoelen, tafelkleden, koopwaar.

We gaven de afgewerkte gerechten, producten en halffabricaten aan een nabijgelegen school, zodat het toenemende aantal slachtoffers van de overstroming uit reeds overstroomde gebieden iets te eten zou hebben," vertelt de man.

De dochters vroegen hun vrienden van de Kłodzko boksclub om hulp. Ondertussen kwam het water 's nachts al tot aan de ramen van het restaurant dat direct aan de rivier lag, vlak naast de Żelazny Most, vaak de Paardenbrug genoemd.

'[- Hoewel het dramatisch was, hoopten we nog voor middernacht dat het water niet nog hoger zou komen. Dat de overstroming in dit stadium zou stoppen. Per slot van rekening is onze Nysa Kłodzka sinds het restaurant operationeel is, dat wil zeggen sinds zeven jaar, meer dan één keer en meer dan twee keer gestegen. Zelfs met vier of vijf meter," herinnert Wojciech zich.

Ik heb geen medelijden met mezelf, ik ben een taaie jongen.

Maar 's ochtends was het onmogelijk om het terrein te betreden. De Majdanski's keken vanuit de verte naar hun restaurant. Ze zagen een watermassa die alles op zijn weg meevoerde.

- Terrassen dreven weg met al hun kracht. Het water stroomde door de ramen naar binnen en nam goederen uit nabijgelegen winkels en meubels uit flats mee. Deze tragedie staat nog steeds in mijn geheugen gegrift. En ik wil geen medelijden hebben met wat er met het restaurant is gebeurd. Ik ben een stoere jongen. Ik heb de overstroming in 1997 meegemaakt toen ik in een ander restaurant, de Wolf's Den werkte,- zegt Majdanski.

De wolf heeft een symbolische betekenis voor Kłodzko; een bas-reliëf van dit dier dat bij een drinkplaats staat, heeft altijd een huurpand aan de Grottgerastraat gesierd.

De afbeelding van de wolf is zichtbaar op een hoogte van ongeveer vier meter boven de ingang en de stadslegende vertelt over een voorspelling die jaren geleden werd gedaan door de helderziende Filipek, ook bekend als Nostradamus van Kłodzko.

In 1975 zou hij hebben gezegd: "Als drie zevens samenkomen, zal de wolf water drinken in Kłodzko. En het water zal tot aan zijn mond lopen. Er zal een grote overstroming zijn. Zo groot als nooit tevoren". In de nacht van 7 juli 1997 werd Kłodzko overspoeld door de millenniumvloed. En het water kwam tot aan de wolf.

Overstroming als een blender, het vermaalde alles

De eigenaar van restaurant Nota Bene herinnert zich van de eerste momenten van de overstroming van dit jaar hoe brandweerlieden de radeloze mensen in bedwang probeerden te houden en hen opriepen om van de brug af te gaan.

- Net als veel andere inwoners van Klodzcz kon ik mezelf niet beheersen en ging ik er 's nachts heen. Mijn vrouw wilde me niet laten gaan, ik moest zien hoe het er allemaal uitzag. De brandweermannen joegen ons met een dramatisch geschreeuw van de brug. Het voelde alsof ik naar een film keek over een ongekende aardbeving, een krachtige tsunami. En we konden niets doen. Het is een van de meest traumatische herinneringen," zegt hij.

Hij vertelt ons dat het enige dat na de ramp nog in het restaurant staat de zeer zware keukenapparatuur is. - Het café, dat twee meter hoger ligt dan het restaurant, werd ook verwoest. Het belangrijkste is dat de muren het overleefd hebben, zegt hij enigszins lachend.

Maar hij betreurt het dat de overstroming de archieffoto's heeft weggenomen die de geschiedenis van het pand laten zien. Ze laten zien hoe het gebouw er voor en na de overstroming 27 jaar geleden uitzag.

- Na de ramp in 1997 bouwde de investeerder een stevige structuur van gewapend beton. Dit werd gevolgd door andere constructies, dit keer van metaal. Nu heeft de overstroming de lichtere constructies vernietigd. De druk van het water werkte als een blender die alles gewoon vermaalde.

Als het niet de Majdanskis waren, wie dan wel?

De Majdanski's verloren ook waardevolle familiestukken. Vroeger hadden ze een ereplaats in het pand.

- Het water veegde onder andere de handgetekende stamboom van mijn vader weg. Dat is jammer, want hij had toegang tot oude documenten die het verhaal van de familie vertellen en die teruggaan tot 1760. Een kristallen herdenkingsvaas met een speciale gravure is echter bewaard gebleven. We kregen dit cadeau van vrienden voor onze trouwdag. Ik zal nooit vergeten hoe blij ik was dat het aandenken het had overleefd. Ik droeg ons kristal alsof het het kostbaarste ter wereld was, alsof ik Lewandowski was en de beker voor het winnen van de Champions League droeg," zegt hij.

Hoewel de Majdanski's enorme verliezen hebben geleden tijdens de overstromingen van dit jaar en zelf steun nodig hebben, helpen ze anderen. Tijdens de ergste momenten deelden ze maaltijden en warme drankjes uit aan mensen. En internetgebruikers juichen. Mevrouw Izabela schrijft op haar Facebook profiel: "Als het niet de Majdanskis zijn, wie dan wel? Jullie zijn geweldig. Ik heb het gevoel dat als je daarna de soepketel aanzet, er geen inwoner van Kłodzko zal zijn die niet naar je toe komt". Een andere Iza valt haar bij: "Het zal nog steeds mooi zijn, het zal nog steeds geweldig zijn. We komen, we helpen, we eten".

We zitten op een dieptepunt, maar het zijn de mensen die kracht geven

- Ik moet zeggen dat ik bloosde toen ik al die mensen zag die zich vrijwillig aanmeldden om te helpen. Ik ken ze niet eens. En ik heb geen woorden van dankbaarheid voor hen. Het was tragisch. Alles vermalen, verwrongen, gestript, in de modder. Ik vroeg me af, hoe moet ik nu verder? Waar moet ik beginnen? Zodat niemand gewond zou raken. Het was echt gevaarlijk. De 36 brandweermannen uit Niepołomice waren er ook snel, ze hielpen zoveel ze konden. Net als mensen die ik helemaal niet ken. Er was een meneer met een rugzak, die hij niet eens afdeed. Samen hebben we een paar uur lang de schade opgeruimd. Ik heb geen woorden om hen te bedanken. Ik heb vertrouwen gekregen in mensen. Ze hebben me kracht gegeven, ook al zitten we op een punt onder nul," haalt Wojciech zijn schouders op.

Hij is ervan overtuigd dat niet alleen zijn Nota Bene, maar ook heel het vervallen Klodzko nog mooi zal worden.

- Het belangrijkste is om het vertrouwen niet te verliezen. Nu moet je je emoties onder controle krijgen. Ik weet het, dat is niet gemakkelijk. Ik ken veel ondernemers die er echt genoeg van hebben. Ze zeggen: 'Basta, het is voorbij'. En het is niet verwonderlijk, maar de steun van de lokale gemeenschap is bemoedigend," benadrukt hij.

We bouwen alles weer op!

Wojciechs dochters hebben een online inzamelingsactie opgezet. De resultaten verrasten de hele familie.

- Ik ben in shock. Het geld blijft binnenstromen. En ik hoop het te kunnen delen, want er zijn er meer in nood. De hele regio heeft enorm veel hulp nodig. Als het water zich terugtrekt, kunnen de mensen nergens meer naartoe, sommigen zijn dakloos geworden, letterlijk met niets," analyseert hij.

De restauranthouder benadrukt dat hij ondanks alles nog steeds van zijn Kłodzko houdt. En hij weet hoe hij zonder afkeer naar de Nysa Kłodzka moet kijken.

- Onze stad is gewoon zo. Andere steden hebben schoorstenen, mijnen. En hier hebben we een bergklimaat, prachtige uitzichten en prachtige wandelpaden. En fietspaden, en skipaden in de winter. En monumenten. Op dit moment ruikt het naar slib, maar we zullen het allemaal weer opbouwen," besluit hij.

Edyta Brzozowska
Bron:    Onet.pl przez Edyta Brzozowska  Język po Polsku