Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een verrassende alliantie

Gestart door Pieszyce, 23 september 2024, 23:15

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een verrassende alliantie
Hij wordt de verdediger van Michał Dworczyk

Piotr Drabik
Journalist FAKT

22 september 2024 

Europarlementariër Michał Dworczyk bereidt zich voor om zich te verdedigen tegen de aanklachten van de aanklager in de zaak van het e-mailschandaal. "Fakt" stelde vast dat hij zal worden vertegenwoordigd door advocaat Ryszard Kalisz, een huidig lid van de Nationale Kiescommissie en een voormalig minister in de SLD-regering. "Ik ben een advocaat en een verdediger van de wet. Politieke opvattingen spelen geen enkele rol," vertelde Kalisz ons.

Een verzoek tot opheffing van de immuniteit van PiS-Europarlementariër Michał Dworczyk ligt al op het bureau van de Voorzitter van het Europees Parlement, Roberta Metsola. De Poolse openbare aanklager wil het voormalige hoofd van het kabinet van de premier vervolgen voor de zogenaamde e-mailaffaire.

De e-mailaffaire sleept zich voort voor Dworczyk

Specifiek voor het niet nakomen van zijn plichten onder, onder andere, de wet op de bescherming van gerubriceerde informatie, evenals het belemmeren van strafrechtelijke procedures in een onderzoek naar het breken van veiligheidsmaatregelen en het verkrijgen van ongeautoriseerde toegang tot een e-mail box en de daaropvolgende publicatie van de inhoud ervan.

Laten we u eraan herinneren dat sinds juni 2021 regelmatig e-mails die zogenaamd afkomstig zijn uit de mailbox van Michał Dworczyk en andere belangrijke PiS-politici online worden gepubliceerd. Sommige onthullingen die daar verschenen werden bevestigd, zoals de vorming van de boodschap in de publieke media of het conflict tussen Mateusz Morawiecki en Zbigniew Ziobro.

Volgens het openbaar ministerie "beval Dworczyk, nadat hij het incident aan de Binnenlandse Veiligheidsdienst had gemeld, een geïdentificeerde persoon om onder meer inkomende phishing-e-mails en metagegevens met betrekking tot het openen van dergelijke e-mails permanent uit zijn privé-e-mailbox te verwijderen. en links of bestanden die deze bevatten." "Het resultaat was de vernietiging van gegevens die belangrijk bewijsmateriaal vormden voor het vaststellen van de omstandigheden en de dader van het misdrijf", werd opgemerkt.

Dworczyk beoordeelde de beschuldigingen en het verzoek om afstand te doen van zijn immuniteit voor een 'politieke aanval' en beweert dat hij de wet niet heeft overtreden. De PiS-Europarlementariër heeft een advocaat gekozen die hem in deze zaak zal vertegenwoordigen.

Kalisz zal Dworczyk verdedigen. Heeft dit invloed op zijn werk bij de Nationale Verkiezingscommissie?

"Fakt" zal bepalen wie de verdediger van Dworczyk zal zijn. Dit is Ryszard Kalisz, lid van de Nationale Kiescommissie, voormalig hoofd van het kantoor van Aleksander Kwaśniewski en voormalig hoofd van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Bestuur in de SLD-regering.
"Ik bevestig noch ontken het", merkte Dworczyk laconiek op.

De informatie werd echter bevestigd door Kalisz. - Ja, ik zal meneer Dworczyk vertegenwoordigen. Ik ben advocaat en verdediger van de wet. Politieke opvattingen spelen geen enkele rol, zei Kalisz. — Voorlopig gebeurt er niets in deze zaak, afgezien van een verzoek van het Poolse parket aan de voorzitter van het Europees Parlement. Tot nu toe is de volledige aanvraag van het openbaar ministerie niet gepubliceerd, alleen een verklaring. Bij mijn weten is het onnauwkeurig. Ik heb ook de kwalificaties van een Europese advocaat, dus ik kan Dworczyk vertegenwoordigen vóór de JURI-commissievergadering in het Europees Parlement.

Hij voegde eraan toe dat zijn werk als advocaat "op geen enkele wijze invloed heeft op zijn taken bij de Nationale Kiescommissie." Kalisz was een van de leden van de Commissie die eind augustus het financiële rapport van de PiS-commissie voor de verkiezingen van 2023 verwierp.

Zullen PiS Euparlementariers hun immuniteiten verliezen? Hier is de hele procedure

Dworczyk is niet het enige PiS-EUparlementslid wiens immuniteit het Poolse parket wil wegnemen. Dit zijn ook Mariusz Kamiński, Maciej Wąsik en Adam Bielan.

In overeenstemming met de EP-procedures moeten verzoeken om opheffing van de immuniteit formeel worden beoordeeld tijdens een vergadering van de Commissie juridische zaken (JURI) en, indien nodig, aangevuld met ontbrekende documenten.

In de nabije toekomst zal JURI zich echter eerst moeten concentreren op het verifiëren van kandidaten voor nieuwe EU-commissarissen, inclusief het beoordelen van de conformiteit van hun vermogensverklaringen. Pas later zal ze immuniteitskwesties kunnen aanpakken.

In de volgende stap zullen de EP-leden die door de voorstellen worden getroffen, door de commissie worden gevraagd om uitleg te geven. Na een debat waarbij rekening wordt gehouden met het bewijsmateriaal en de uitleg van de leden van het Europees Parlement, zal de Raad een ontwerprapport met een aanbeveling opstellen en dit voorleggen aan de voorzitter van het Europees Parlement. Het geheel zal eindigen met een plenaire stemming tijdens een van de parlementaire zittingen, waar het EP zal stemmen over de afschaffing van de immuniteiten. Het besluit wordt vervolgens publiekelijk bekend gemaakt en aan belanghebbenden medegedeeld.

Bron:  fakt.pl przez Piotr Drabik            język po Polsku

Pieszyce

Citeer- Ja, ik zal meneer Dworczyk vertegenwoordigen. Ik ben advocaat en verdediger van de wet. Politieke opvattingen spelen geen enkele rol, zei Kalisz. —
"

Jaja, en hoe zat het ook al weer met de Kiescommissie, waarin u PiS gelijk wilde geven, maar dit uiteindelijk introk vanwege druk van buitenaf, omdat u zichzelf te schande zou hebben gemaakt??

U was een betrouwbaar politicus en advocaat, met de nadruk op Was, wat u nu gaat doen wringt aan alle kanten, vraag het maar aan Alexander K.