Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een verrassende alliantie

Gestart door Pieszyce, 23 september 2024, 23:15

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een verrassende alliantie
Hij wordt de verdediger van Michał Dworczyk

Piotr Drabik
Journalist FAKT

22 september 2024 

Europarlementariër Michał Dworczyk bereidt zich voor om zich te verdedigen tegen de aanklachten van de aanklager in de zaak van het e-mailschandaal. "Fakt" stelde vast dat hij zal worden vertegenwoordigd door advocaat Ryszard Kalisz, een huidig lid van de Nationale Kiescommissie en een voormalig minister in de SLD-regering. "Ik ben een advocaat en een verdediger van de wet. Politieke opvattingen spelen geen enkele rol," vertelde Kalisz ons.

Een verzoek tot opheffing van de immuniteit van PiS-Europarlementariër Michał Dworczyk ligt al op het bureau van de Voorzitter van het Europees Parlement, Roberta Metsola. De Poolse openbare aanklager wil het voormalige hoofd van het kabinet van de premier vervolgen voor de zogenaamde e-mailaffaire.

De e-mailaffaire sleept zich voort voor Dworczyk

Specifiek voor het niet nakomen van zijn plichten onder, onder andere, de wet op de bescherming van gerubriceerde informatie, evenals het belemmeren van strafrechtelijke procedures in een onderzoek naar het breken van veiligheidsmaatregelen en het verkrijgen van ongeautoriseerde toegang tot een e-mail box en de daaropvolgende publicatie van de inhoud ervan.

Laten we u eraan herinneren dat sinds juni 2021 regelmatig e-mails die zogenaamd afkomstig zijn uit de mailbox van Michał Dworczyk en andere belangrijke PiS-politici online worden gepubliceerd. Sommige onthullingen die daar verschenen werden bevestigd, zoals de vorming van de boodschap in de publieke media of het conflict tussen Mateusz Morawiecki en Zbigniew Ziobro.