Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De president zal worden berecht. Het gaat om de woorden over de "Groene Grens"

Gestart door Pieszyce, 29 september 2024, 23:32

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De president zal worden berecht. Het gaat om de woorden over de "Groene Grens"

29 september 2024
Bron:PAP
Bioscoop wereld

President Andrzej Duda zal voor de rechter verschijnen in verband met zijn verklaring over de film "The Groene grens" van Agnieszka Holland over de activiteiten van de grenswacht aan de Pools-Belarussische grens. Dit zijn de woorden uit september 2023. Małgorzata Paprocka, hoofd van het presidentiële kantoor, bevestigde dat de hoorzitting op 24 oktober 2025 zal plaatsvinden.

Zaterdag maakte het Centrum voor Monitoring van Racistisch en Xenofoob Gedrag op het X-platform bekend dat het president Duda had aangeklaagd vanwege zijn uitspraken in het programma "Gość Wiadomości" op TVP Info op 20 september 2023. De president zei toen dat hij niet verbaasd was dat de grenswacht de uitdrukking "Er zitten alleen varkens in de bioscoop" gebruikte in relatie tot mensen die naar de bioscoop gingen om de film "De Groene grens" van Agnieszka Holland te zien.

Het ging over de woorden "er zijn alleen maar varkens in de bioscoop"

– Het spijt me dat er een dergelijke film wordt gemaakt, die – zoals ik heb gehoord, omdat ik de film niet heb gezien – zeker Poolse officieren belastert. Ik heb zelfs een mening gelezen dat ze bijna sadistisch zijn. Dit zijn mensen die hun plichten vervullen, de grens van de Republiek Polen en de veiligheid van Polen bewaken, maar ook de grens van de Europese Unie en het Schengengebied bewaken en zo aan onze internationale verplichtingen voldoen. Ze beschermen het tegen hybride acties die worden uitgevoerd door de autoriteiten van een vreemd land dat vijandig staat tegenover Polen en zeker handelt in samenwerking met het Kremlin – zei president Duda toen.

- Het feit dat mevrouw Holland Poolse officieren laat zien die taken uitvoeren voor de Poolse samenleving, voor de veiligheid van ons allemaal, laat ze op deze manier zien. Het verbaast mij niet dat de grenswachters die deze film zagen deze slogan gebruikten die ons bekend is van de nazi-bezetting, toen nazi-propagandafilms in onze bioscopen werden vertoond: "Er zitten alleen varkens in de bioscoop", voegde hij eraan toe.

De president: Dat was een citaat

Later, in een gesprek met Marcin Wrona, de correspondent van "Fakty" TVN in Washington, legde de president deze woorden uit. - Het was niet mijn verklaring, het was een citaat. Ik heb duidelijk en duidelijk gezegd dat ik citeerde. Ik zei dat ik de verklaringen citeerde van de vertegenwoordigers van de grenswacht die de film hadden bekeken en er in de media commentaar op hadden gegeven – zei hij toen.

Zelfs vóór de officiële première in het najaar van 2023 kreeg de film kritiek van de machthebbers die hem – zoals zij zelf toegaven – niet hadden gezien.

De hoorzitting duurt ruim een jaar

Het Waarnemingscentrum voor racistisch en xenofoob gedrag heeft ook verklaard dat de eerste zitting van de zaak zal plaatsvinden op 24 oktober 2025 om 10 uur 's ochtends voor de rechtbank in Warschau. - De zaak zal op afstand worden behandeld, zodat ieder van u de mogelijkheid heeft om deel te nemen, zittend voor uw eigen computerscherm. Voorafgaand aan de zitting zullen we voor het grote publiek een link beschikbaar stellen waarmee u kunt inloggen op de zaak en deze als publiek kunt volgen. Het is ook mogelijk om naar de rechtbank te komen en de zitting live bij te wonen, maar een dergelijk voornemen moet ten minste drie dagen voor de zitting aan de rechtbank worden gemeld, benadrukte het OMZRiK.

Informatie over de hoorzitting werd bevestigd door Małgorzta Paprocka, hoofd van het presidentiële kantoor. - Ik bevestig dat de datum (van de hoorzitting - redacteur) is vastgesteld op 24 oktober volgend jaar - zei ze. Ze voegde eraan toe dat de president zou worden vertegenwoordigd door een gemachtigde vertegenwoordiger.

"Groene Grens"

De film "Green Border" ging op 5 september 2023 in première op het 80e Internationale Filmfestival van Venetië en werd bekroond met de Speciale Juryprijs. - De film vertelt het verhaal van wat er gebeurt aan de Pools-Belarussische grens. Het toont de reacties van politici, strijdkrachten, vluchtelingen, activisten en bewoners van de regio op deze uitdaging. We wilden dit onderwerp in al zijn complexiteit vastleggen. We wilden ook een stem geven aan degenen die geen stem hebben,' vertelde de regisseur aan een conferentie op het filmfestival van Venetië. - We wilden geen propaganda maken om recht te doen. - We wilden dat de film weergeeft hoe moeilijk de keuzes zijn die we maken," voegde ze eraan toe.

"De Groene grens" ontving zaterdag ook de Gouden Leeuw tijdens de slotceremonie van het 49e Poolse Filmfestival in Gdynia. "Tijdens het werken aan deze film werden we geconfronteerd met de immensiteit van lijden, geweld, minachting en ontmenselijking. Deze pijn duurt nog steeds voort". - benadrukte Holland in haar brief...

Auteurs: mjz/kg

Bron: PAP, TVN24.pl przez mjz/kg     język po Polsku

Pieszyce

CiteerZe voegde eraan toe dat de president zou worden vertegenwoordigd door een gemachtigde vertegenwoordiger.

Is Duda ineens te moe om zelf het woord te voeren??
Laffe vent ook nog eens.  >:(  >:(