Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Giertych schrijft aan Rydzyk: In uw preken predikte u de valse religie van Smoleńsk!

Gestart door Pieszyce, 14 oktober 2024, 22:27

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Giertych schrijft aan Rydzyk: In uw preken predikte u de valse religie van Smoleńsk!

14 oktober 2024

Vorige week suggereerde u op Radio Maryja dat ik u om satanische redenen aangaf bij het parket, en u herinnerde zich veel van onze gesprekken en vroeg: "Wat is er met u gebeurd, meneer Roman?" – schrijft Roman Giertych aan een zakenman uit Toruń.

Het laatste gesprek dat ik me herinner met de priester was het gesprek in Kraków in 2002, toen ik luid antwoordde op de dreiging van vernietiging als ik niet de volledige LPR-subsidie op de rekening van de stichting van de priester zou betalen: nee.

Zelfs toen beschouwde ik de priester als een vreselijke plaag. Dit voor mij absoluut kritische punt was uw verdediging van de houding van aartsbisschop Paetz. Vervolgens werd ik aangevallen door een priester vanwege de betrokkenheid van mijn vader, destijds lid van het Poolse parlement uit Poznań, bij het veroorzaken van het ontslag van deze gedegenereerde bisschop. Vervolgens beschouwde ik het absurde gedrag van de priester als bewijs dat de verdediging van de geestelijkheid belangrijker was voor de priester dan de waarheid. De daaropvolgende acties van de priester bevestigden alleen maar mijn mening.

De verdediging van opeenvolgende bisschoppen die pedofilie in de doofpot stopten, de verdediging van pedofiele priesters, de verdediging van de Dominicaanse nuntius aartsbisschop Wesolowski die werd ontslagen vanwege het pedofilieschandaal en gedegradeerd door de paus, hebben mij allemaal gesterkt in mijn overtuiging dat klerikalisme de dominante ideologie is onder priesters. En klerikalisme is, zoals paus Franciscus verkondigt, de ketterij van onze tijd. Ik herinner me nog goed de woorden van Primaat Jozef kardinaal Glemp, die, toen hij de kantoren van Radio Maryja in zijn diocees verbood, de priester beschouwde als een lastpak die nederigheid ontbeerde. Hier is echter meer aan de hand dan hoogmoed. U bent de promotor van een kwaadaardige klerikale solidariteit die het welzijn van de klerikale staat boven, bijvoorbeeld, het welzijn van de slachtoffers van de misdaden van individuele priesters stelt.

Sinds 2015, toen PiS de macht overnam in Polen, bent u beschermheer geworden van de relatie tussen een groot deel van de Kerk in Polen en de regerende partij. De regeling was eenvoudig: in ruil voor bescherming tegen het optreden van de aanklager tegen geestelijken en in ruil voor donaties aan diverse kerkelijke instellingen verleende u politieke steun aan PiS. De radio van de priester veranderde in een propaganda-spreekbuis voor de regering en haar samenstellende partijen. Wij zullen hierover deze week aangifte doen, omdat u naar mijn mening samen corruptie heeft gepleegd.

Helaas werd het voorbeeld van de priester gevolgd door de meeste katholieke media, waar werkende journalisten vaak een tweede baan hadden in de publieke media, wat hun programmalijn bepaalde. Het is de priester die verantwoordelijk is voor de volledige afstemming van de Kerk in Polen op PiS. De recente optredens van parlementslid Czarnek in de Redemptoristenkerk in Kraków zijn het beste symbool van deze relatie. Jullie veranderden kerken in stembureaus voor de regerende partij. U verkocht daar pers die de regering prees en venijn spuwde naar de oppositie.

In uw preken predikte u de valse religie van Smoleńsk en beschuldigde u PiS-tegenstanders ervan de president te hebben vermoord. U riep openlijk op om op één partij te stemmen, wat volkomen in strijd was met de leerstellingen van het Concilie en de pausen. Dit gebeurde allemaal omdat Poolse priesters elke dag op Radio Maryja naar zo'n boodschap luisterden. U verdedigde zogenaamd 'christelijke waarden' en in werkelijkheid accepteerde u dat u kunt stelen, vals beschuldigen, bedriegen, liegen en mensen vernietigen, zolang degenen die dat doen de geestelijkheid steunen en wetten maken om de moraliteit te verdedigen.

U bent vergeten dat moraliteit wordt gecreëerd door het geweten van mensen te onderwijzen, en niet door wettelijke bepalingen. Dit soort retoriek heeft de natie verdeeld. Mensen begonnen elkaar minachtend aan te kijken, want hoe kun je degenen accepteren die stemmen op 'de moordenaars van de president, verraders van het vaderland, vijanden van de kerk'? Zelfs binnen families zijn er verdeeldheid uitgebroken die al generaties lang niet meer is voorgekomen. De leugen, waarvan de belangrijkste verspreiders TVP en Radio Maryja waren, is de norm geworden. Als gevolg van deze propaganda beschouwden PiS-kiezers alle anderen als de vijanden van Polen.

Heb je, na alles wat je hebt gedaan, werkelijk het lef om te verwijzen naar onze gesprekken van een kwart eeuw geleden? Hoe durf je te suggereren dat mijn motivatie satanisme is? Wie heeft u het recht gegeven om dergelijke suggesties te doen?

Wanneer u mij aanspreekt, herinnert u zich uw eenvoudige, bescheiden cel. Dergelijke teksten kunnen vrome vrouwen ontroeren die, uit de goedheid van hun hart, al jaren donaties geven aan de instellingen van de priester. Ik herinner me echter nog goed hoe de priester mij een vloot van de nieuwste Mercedes-auto's liet zien, dus ik ben iets minder gevoelig voor dit soort maffe onzin. Ze bewegen mij net zoals het gezicht van de priester op het glas-in-loodraam in de kerk die je hebt gebouwd.

In plaats van te proberen vrome vrouwen te ontroeren met uw religieuze cel, zou u, op uw gebruikelijke manier, naar de stranden van de Dominicaanse Republiek moeten gaan, waar u, zoals hij mij vertelde, de beste rust heeft en zich zou moeten bezinnen op uw daden daar. Ik vergeef u zowel de suggestie van satanisme en de publieke verwachting in 2007 dat ik op een katafalk zou worden geplaatst, als de laster tegen mij op Radio Maryja, uitgevoerd samen met TVP. Aan de andere kant zou de Republiek Polen, wiens wetten u naar mijn mening hebt geschonden, u recht moeten doen," besluit Giertych.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku