Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Michał Szczerba over zijn ontmoeting met Zbigniew Ziobro op de luchthaven

Gestart door Pieszyce, 23 oktober 2024, 23:40

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Michał Szczerba over zijn ontmoeting met Zbigniew Ziobro op de luchthaven
"Hij begon zich terug te trekken."

Magdalena Gałczyńska
22 oktober 2024

— Ze denken nog steeds dat ze heilige koeien zijn, die boven de wet staan. Ze zullen een misrekening maken - dit is wat KO-Europarlementariër Michał Szczerba aan Onet vertelt over PiS-politici en dienstfunctionarissen uit de tijd van hun regering, die de parlementaire onderzoekscommissie negeren die onderzoek doet naar het gebruik van Pegasus. Gevraagd naar de spanningen in de heersende coalitie, met betrekking tot de kwestie van burgerlijke partnerschappen, zegt Szczerba direct: niemand zei dat het gemakkelijk en prettig zou zijn in de coalitie.

• Ernest Bejda, voormalig hoofd van de CBA uit het PiS-tijdperk, verscheen maandag niet voor de onderzoekscommissie in de Pegasus-zaak
  •   Minder dan een week eerder werd de commissie genegeerd door voormalig minister van Justitie Zbigniew Ziobro. Na behandeling voor kanker is Ziobro, volgens het door de commissie opgedragen deskundigenadvies, "oncologisch gezond"
  •   — Het was op deze dinsdag, 15 oktober, dat ik de heer Ziobro zag op het vliegveld van Warschau. Het was 's avonds, vóór 20.00 uur, toen hij mij en een minister uit de regering van Donald Tusk zag, en hij trok zich plotseling terug. Ik weet niet waarom, zegt Europarlementariër Szczerba tegen Onet
  •   Benadrukt dat de zaak van Ziobro moet worden behandeld door het presidium van de Sejm, omdat de leider van het soevereine Polen, opgenomen in PiS, zijn parlementaire taken niet vervult
  •   Afgelopen weekend was Europarlementariër Szczerba een van de gasten van de 11e editie van de Freedom Games

Magda Gałczyńska, Onet: Ernest Bejda, voormalig hoofd van de CBA tijdens het PiS-tijdperk, zou maandag verschijnen voor de onderzoekscommissie die het Pegasus-cyberwapenschandaal onderzoekt. Hij verscheen niet en verklaarde dat de commissie volgens de uitspraak van het Constitutioneel Hof onder leiding van Julia Przyłębska onwettig was. Kortom, er is geen macht om hem in te roepen. Afgelopen dinsdag negeerde ook Zbigniew Ziobro dezelfde commissie. Wat zou u, als voormalig hoofd van de onderzoekscommissie, de Visa-commissie, doen met zulke recalcitrante getuigen?

Michał Szczerba, PO-lid: Zij, ik bedoel PiS-politici en hun acolieten, denken nog steeds dat ze heilige koeien zijn, boven de wet staan. Dat is niet zo en ze zullen er snel achter komen. Ze zullen hun geloof in straffeloosheid verkeerd inschatten.

De onderzoekscommissie beschikt echter niet over veel instrumenten om zo'n getuige te straffen. Ja, zij kan de rechtbank vragen hem te straffen, maar dat is een pijnlijke manier. Dit werd bereikt in het geval van de afwezigheid van Daniel Obajtek bij de onderzoekscommissie naar het visumschandaal. Maar rechtbanken gaan vaak niet in op dergelijke verzoeken. Hetzelfde geldt voor verzoeken om de eventuele verplichte voorbrenging van een getuige.

Ja, dit is een probleem, omdat de rechtbanken in de eerste plaats erg voorzichtig zijn. En ten tweede moeten ze, voordat ze sancties tegen zo'n crimineel opleggen, zorgvuldig gedocumenteerd bewijsmateriaal hebben waaruit blijkt dat hij voortdurend niet voor de commissie is verschenen en dat hij dit duidelijk heeft genegeerd. Maar het is mogelijk. Op dezelfde manier is het mogelijk om van de rechtbank een bevel te verkrijgen om een getuige met geweld voor de commissie te brengen. Door de politie.

Michal Szczerba over de ontmoeting op het vliegveld. "Ziobro begon zich terug te trekken".

Zou u in het geval van Ziobro besluiten dit te doen?

Absoluut. Ik zou het bevelen, dat wil zeggen, ik zou de rechtbank vragen hem voor de rechter te brengen.

Ondanks de ziekte?

Eerst moet het medisch advies beslissen. En ten tweede is het buitengewoon interessant dat parlementslid Ziobro niet bij de commissie kan verschijnen, en een dag later op het parket verschijnt. Omdat hij daar de benadeelde partij is, en hij voor de commissie met mogelijke beschuldigingen te maken zou krijgen. MP Ziobro is te zien in winkelcentra en benzinestations. Zelf heb ik, nadat ik afgelopen dinsdag zijn hoorzitting voor de commissie had gemist, parlementslid Ziobro op het vliegveld gezien.

Waar?

In Warschau, Okęcie. Het was in de avond rond 20 uut. Toen hij mij en een minister uit de regering van Donald Tusk zag, begon hij zich terug te trekken... Ik weet niet waarom. Bovendien zou het presidium van de Sejm geïnteresseerd moeten zijn in de heer Ziobro.

Waarom?

Omdat hij zijn parlementaire taken niet vervult. Hij komt niet naar de Sejm, stemt niet en werkt niet in commissies. En hij ontvangt een toelage en salaris.

Was er druk op de scheidsrechter?

Omdat we het hebben over deze "Pegasus" -commissie. Onet onthulde dat de toestemming om Krzysztof Brejza af te luisteren op zijn zachtst gezegd op een vreemde manier werd gegeven. De rechter weigerde eerst toestemming te geven voor de operationele controle, en stemde vervolgens handmatig, in aantekeningen bij de beslissing, in met het afluisteren. Wat betekent dit volgens u?

Er kan een volkomen gerechtvaardigd vermoeden bestaan dat er enige politieke druk op deze rechter is uitgeoefend. Meneer Ziobro wilde niet alleen via Pegasus naar iedereen luisteren, maar hij wilde ook over iedereen regeren.  Ook bij rechtbanken.

Als bewezen zou kunnen worden dat iemand daadwerkelijk druk uitoefende op de rechter en dat de rechter onder deze druk bezweek, wat zou er dan met hem moeten gebeuren?

Ik zal het je eerlijk vertellen. Als een rechter zijn onafhankelijkheid niet behield en toegaf aan politieke druk, zou er voor hem geen plaats moeten zijn in het rechtssysteem. En ook niet voor een andere rechter als hij zich op soortgelijke wijze gedroeg.

Disciplinair ontslag uit het beroep?

Verwerpelijke daden moeten gevolgen hebben.

[size]"PSL staat aan de verkeerde kant"[/size]

Laat mij u een vraag stellen over iets dat voor u slechts een beetje afstandelijk lijkt te zijn geworden vanwege uw 'zijn' in Straatsburg, op de zetel van het Europees Parlement. Hoe beoordeelt u de "stand van zaken" in uw coalitie? PSL doet er duidelijk alles aan om zijn onderscheidend vermogen, individualiteit en conservatisme te tonen. Ze boycotten momenteel de wet inzake burgerlijke partnerschappen, opgesteld door minister Katarzyna Kotula. Beginnen deze mensen je dan niet te irriteren?

Nou, niemand zei dat het gemakkelijk en prettig zou zijn in de coalitie. Ik hoop dat PSL slechts gedeeltelijk aan de verkeerde kant staat als het gaat om partnerschappen. Alsof ze niet hadden gemerkt dat de publieke opinie over deze kwestie was veranderd, was hun electoraat sneller volwassen geworden dan zijzelf. Burgerrechten zijn niet onderhandelbaar. Niemand heeft het recht iemand zijn waardigheid en veiligheid te ontnemen. Niemand mag gediscrimineerd worden. Burgerlijke partnerschappen zijn standaard in de Europese Unie.

Zijn ze achterhaald in hun opvattingen?

Ik zou graag willen dat ze zich laten inspireren door de Britse conservatieven en hun moedige beslissingen. Ze moeten zich zorgen maken over duurzame relaties. Ze proberen op het PiS-veld te spelen. Het is anachronistisch en onverstandig.

En wat vond u van het credo van de president, die in de Sejm verklaarde dat hij onder meer over de volgende kwesties niet zou toegeven? de zogenaamde neorechters, d.w.z. genomineerden van de gepolitiseerde Nationale Raad voor de Rechtspraak? Hij beschuldigde de regering er ook van de grondwet te schenden en de Poolse opinie in het buitenland te aantasten. Hoe beoordeelt u deze toespraak?

Het was niet presidentieel. Het is moeilijk uit te leggen waar hij voor speelt en waar hij nu naar streeft. Ik had de indruk dat het alleen om het applaus van voorzitter Kaczyński ging. Na negen jaar is het allemaal zo kinderachtig. Geen zelfreflectie over zichzelf, omdat hij een belangrijke rol speelt in de vernietiging van het rechtssysteem. Hij is medeplichtig aan het feit dat er uitspraken van Europese tribunalen verschenen waarin financiële sancties aan Polen werden opgelegd wegens grove schendingen van de rechtsstaat. Op het gebied van het buitenlands beleid is hij een remmer die probeert een gebied te betreden dat tenslotte tot de constitutionele bevoegdheid van de regering behoort.

En de ambassadeurs?

Het blokkeren van ambassadeurs in de Europese Unie, de NAVO of de Verenigde Staten is uiterst onverantwoord. Omdat de president Polen en onze veiligheid verzwakt. Dit presidentschap is een ramp!

Magdalena Gałczyńska
Journaliste Onet

Bron:  Onet przez Magdalena Gałczyńska       język po Polsku