Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Schandaal! Antoni Macierewicz riep op tot liefde voor de Sovjet-Unie?

Gestart door Pieszyce, 1 november 2024, 00:22

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Schandaal! Antoni Macierewicz riep op tot liefde voor de Sovjet-Unie?

31 oktober 2024

Antoni Macierewicz zou in de jaren tachtig hebben opgeroepen tot liefde voor de Sovjet-Unie als de enige manier om Polen te redden. Deze informatie zou zijn verstrekt door Bogdan Lis, een oppositioneel persoon uit de tijd van de Poolse Volksrepubliek.

– Antoni Macierewicz wilde mij in 1983 ontmoeten, hij had iets belangrijks te zeggen. Hij werd met verlof vrijgelaten uit het interneringskamp. Hij vroeg om een ontmoeting en ik ontmoette hem. en dat is altijd een probleem. wanneer je iemand in de ondergrond tegenkomt die niet in de ondergrondse bouwwerken zit, omdat je dan goed verzekerd moet zijn. Ik ontsnapte snel uit deze bijeenkomst omdat ik dacht dat hij een KGB-agent was. Hij moedigde mij aan om het te doen. om naar buiten te komen!, zei hij: "Solidariteit kaputt dat dit het einde van de solidariteit is" - en ik zeg dit met de hand op het hart - - dat in feite de enige redding is dat we de USSR echt, echt liefhebben, want alleen als ze geloven ons dat we van ze houden. dan zullen ze ons meer vrijheid geven"... zei Bogdan Lis, een voormalige oppositionele.

– Als Bogdan Lis het zei, dan is het waar. Ik ken Bogdan sinds de scheepswerfstaking in augustus 1980. Hij is absoluut betrouwbaar. Dus ik geloof dat Macierewicz hem dat had kunnen vertellen. Al snel begon ik de mogelijkheid van zijn dubbelzinnige rol te accepteren, aldus Waldemar Kuczyński.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku