Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Een onderzoeksjournalist onthulde de banden van PiS met Rusland

Gestart door Pieszyce, 13 november 2024, 00:18

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Een onderzoeksjournalist onthulde de banden van PiS met Rusland
Massale aanval op Grzegorz Rzeczkowski

12 november 2024

Grzegorz Rzeczkowski, een uitmuntend onderzoeksjournalist, beschreef in zijn boek een reeks gebeurtenissen die verband hielden met de acties van PiS, waarvan Rusland en Poetin rechtstreeks profiteerden. Bewijsmateriaal en ontdekkingen over dit onderwerp werden onder meer herhaald door: in een interview voor TVP. Alleen al de aankondiging van het drukken van dit boek zorgde ervoor dat Rzeczkowski werd bedreigd door politici en agenten van de geheime dienst met banden met Rusland. Nadat het interview op TVP was uitgezonden, vielen PiS-politici en trollen die hen steunden hem aan.

De aanval op Grzegorz Rzeczkowski heeft een duidelijke reden. De journalist beschreef op methodische wijze hoe PiS voor Rusland werkte. Dit werd heel duidelijk vlak voor het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, toen Morawiecki en Kaczyński actief ontmoetingen hadden met Poetins bondgenoten in Europa en verraad beraamden.

Het geval van de aanvallen op Rzeczkowski is interessant omdat het laat zien dat de journalist PiS op een zeer gevoelige plek heeft geraakt en niet alleen PiS, maar ook Rusland. Zoveel mensen vielen hem aan dat het duidelijk is dat we te maken hebben met een gecoördineerde actie. En hier heeft PiS een fout gemaakt, omdat deze activiteit beslist boven de norm ligt in vergelijking met "gewone aanvallen".

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

De val van Oekraïne zou politiek goud voor PiS zijn. Grzegorz Rzeczkowski onthult

12 november 2024

In een interview dat Kaczyński's woedeaanvallen teweegbracht, onthulde Grzegorz Rzeczkowski, een uitmuntend onderzoeksjournalist, dat PiS de oorlog en de val van Oekraïne als politiek goud behandelde.

– PiS ging ervan uit, de Poolse autoriteiten gingen er destijds van uit, dat Oekraïne na een paar dagen zou vallen en klaar was om een nieuwe orde in Europa te vestigen. Er werd aangenomen dat Oekraïne misschien verdeeld zou zijn, misschien dat er een nieuw machtsevenwicht of een nieuw machtsevenwicht zou ontstaan in dit deel van Europa - onthulde Grzegorz Rzeczkowski.

– (EN) Ik denk dat het de bedoeling was om op de een of andere manier aan het publiek uit te leggen waarom Oekraïne viel, welke voordelen Polen eruit zou kunnen halen, maar bovenal: een aanval op Brussel voorbereiden en de Europese Unie de schuld geven van wat er is gebeurd.

– Het idee was om erop te wijzen dat Brussel hiervoor verantwoordelijk is en om te leiden tot een situatie waarin de krachten van het pro-Poetin Europese alt-right de macht in het Europees Parlement zullen overnemen

– Viktor Orban, de grootste bondgenoot van die regering in Midden-Europa, uitte zijn aanspraken op Transkarpatië. Jarosław Kaczyński sprak over het sturen van Poolse troepen naar Oekraïne voor stabilisatiedoeleinden, dus de scenario's werden nog geschreven en overwogen, maar het kon PiS duidelijk niet schelen dat Oekraïne zou vallen.

– Hij wil de retoriek van voormalig premier Morawiecki grijpen en dit in zijn politieke goud willen veranderen en gebruiken om de macht te versterken en Brussel te verzwakken – vat de journalist samen.

https://twitter.com/kmiecik_maciej/status/1855894813016490454

Pieszyce

Er loopt een onderzoek naar bedreigingen tegen Grzegorz Rzeczkowski na de publicatie over PiS-verbindingen met Rusland!

13 november 2024

Iemand stal het manuscript van het boek en bedreigde Grzegorz Rzeczkowski. Het Openbaar Ministerie heeft uiteindelijk een onderzoek naar deze zaak ingesteld.

Op 28 oktober 2024 startte het Openbaar Ministerie van Warschau-Wola in Warschau een onderzoek naar het gebruik, in de periode van 22 februari 2024 en in ieder geval tot 11 september 2024, in Warschau en andere plaatsen:

• onrechtmatige bedreiging om journalist Grzegorz Rzeczkowski te dwingen geen persmateriaal te publiceren over een bedrijf uit de energiesector en daarmee verbonden personen,
  • door het sturen van een bovengemiddeld aantal e-mails en telefoontjes naar genoemde journalist en andere mensen die verbonden zijn aan de redactie van het dagblad en de uitgever van dit dagblad, waarbij onder niet gespecificeerde omstandigheden vóór publicatie een kopie van het persmateriaal wordt verkregen,
  • suggereren dat de journalist en de uitgever juridische verantwoordelijkheid dragen in het geval van het publiceren van persmateriaal, door een brief met een negatieve beoordeling van het werk van de genoemde journalist naar zijn werkgever te sturen die geen verband houdt met het publicatieproces,
  • en ten slotte door via een derde partij te suggereren dat informatie over zijn vermeende samenwerking met de geheime diensten en contacten met het Openbaar Ministerie zal worden verspreid, om de genoemde journalist in diskrediet te brengen, en dat "alles" zal worden gedaan om deze journalist om te stoppen met publiceren over bovengenoemde personen en het bedrijf, d.w.z. voor een handeling op grond van art. 43 van de Perswet - informeert het parket.

Pieszyce

Een krachtig statement van Grzegorz Rzeczkowski

14 november 2024

Grzegorz Rzeczkowski gaf een krachtige verklaring af na een reeks aanvallen op hem omdat hij de walgelijke activiteiten van PiS met Poetin en zijn bedoelingen jegens Oekraïne aan het licht bracht:

1. Ik heb niet gezegd dat PiS wilde dat Oekraïne instortte. Ik verklaarde dat PiS "ervan uitging dat Oekraïne na een paar dagen zou vallen" en dat het "niet kon schelen dat Oekraïne zou vallen". En als dit zou gebeuren, wilde hij 'het gebruiken om de macht te versterken en Brussel te verzwakken'. De feiten die ik noemde zijn onder meer: gebaseerd op de bevindingen van de commissie van generaal Stróżyk is dit wat zij aangeven.

2. Ik heb niet gezegd dat PiS wilde deelnemen aan de opdeling van Oekraïne of dat zij een dergelijke actie plande. Ik zei dat "misschien op de een of andere manier - het is ongelooflijk - de overname van Oekraïne op het spel stond." En dergelijke scenario's "werden nog maar net ergens geschreven en overwogen." Deze woorden verwezen – zoals duidelijk blijkt uit hun context – naar Europese extreme partijen waarmee prominente PiS-politici vóór het uitbreken van de oorlog bijeenkwamen tijdens twee zogenaamde pieken. Voortbouwend op mijn gedachte over het 'overnemen', wat ik niet deed in het programma, zou ik erop willen wijzen dat ik in gedachten had de aanvaarding van de nieuwe orde, inclusief de territoriale, die Rusland zou vestigen na de verovering van Kiev en het installeren van marionettenautoriteiten daar. Dit betekent dat de oostelijke en zuidelijke gebieden van Oekraïne bij Rusland moeten worden opgenomen (de zogenaamde Novorossiya) en misschien autonomie moet worden verleend aan de Hongaren die in Transkarpatië wonen (wat Victor Orban al in 2014 wilde).

3. Als publicist heb ik het recht om mijn eigen beoordelingen te formuleren op basis van feiten. Iedereen die het er niet mee eens is, kan ze bekritiseren en bekritiseren. Dit zijn de fundamenten van de vrijheid van meningsuiting. Er is echter geen ruimte voor het verdraaien van feiten, haatzaaiende uitlatingen en de daarop gebaseerde lastercampagne, waarvan ik het doelwit werd. Dit bewijst de wreedheid van ons publieke debat.

Pieszyce

Het boek over de relaties tussen PiS-politici en Rusland is een bestseller in Empik

15 november 2024

citaatfoto wiesci24.pl

Het onverwachte effect van haat. De campagne tegen de journalist Grzegorz Rzeczkowski, die het boek Poetin's Spies schreef, waarin hij de verbanden laat zien tussen politici van PiS en Soeverein Polen en Rusland, keerde terug naar de eerste plaats op de Empik-ranglijst. Dit is het meest gekochte boek in deze winkel.

Laten we u eraan herinneren dat Grzegorz Rzeczkowski, een uitstekende onderzoeksjournalist en auteur van vele publicaties die de donkere kanten van het leven in Polen blootleggen, een boek schreef waarin hij mogelijke verbindingen tussen politici en het volk van Poetin documenteerde. Hij brengt ook stellingen naar voren die verband houden met PiS-activiteiten vóór de Russische invasie van Oekraïne. Het boek veroorzaakte paniek in de kring van Kaczyński en de auteur ervan werd bedreigd in een poging de publicatie ervan te voorkomen. Het Openbaar Ministerie is onlangs een onderzoek naar deze zaak gestart.

Op internet begon een campagne tegen Rzeczkowski - haat en laster van de auteur op ongekende schaal. De journalist gaf echter niet op en een neveneffect van dit alles is de promotie van zijn boek door PiS-haters, dat we aanbevelen aan iedereen die de waarheid wil weten over de Poolse politiek en haar connecties met Rusland.

https://twitter.com/RzeczkowskiG/status/1857202899530416293