Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Hete sfeer in het Burger Platform. De strijd tussen Sikorski en Trzaskowski wordt heviger

Gestart door Pieszyce, 13 november 2024, 22:08

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Vanwege de zichtbaarheid hier geplaatst.
later gaat het naar verkkiezingen  ;)

Hete sfeer in het Burger Platform. De strijd tussen Sikorski en Trzaskowski wordt heviger

13 november  2024

De meedogenloze strijd om steun voor de presidentiële voorverkiezingen binnen het Burgerplatform wordt heviger. We zien hoe het machtsevenwicht steeds duidelijker wordt, waar conservatief-centristische sympathisanten aan de kant van Radosław Sikorski staan, en linkse kringen zich rond Rafał Trzaskowski verzamelen. Dit is niet alleen een botsing van persoonlijkheden, maar ook een strijd om de vorm en toekomstige richting van PO. Sikorski, bekend om zijn harde hand en meedogenloze vraag naar verantwoordelijkheid, is het hoofd van de havikssectie, wat niet in de smaak ligt van Trzaskowski, bekend om zijn zachte aanpak.

De meest recente manifestatie van deze oorlog was een openbare botsing waarbij Monika Olejnik Sikorski rechtstreeks aanviel en zijn familie aanviel. Er wordt algemeen aangenomen dat deze aanval niet toevallig was en niet het gevolg was van de persoonlijke mening van de journalist – en de aangehaalde meningen worden naar verluidt gesteund door de linkse kringen van een van de PO-leden, verbonden aan Kraków.

De spanning onder PO-activisten groeit. Sikorski's aanhangers beweren dat hij als ervaren diplomaat, patriot en persoon met conservatieve waarden geschikt is als partijleider die de positie van Polen in de internationale arena zal helpen versterken.

Ondertussen zien de aanhangers van Trzaskowski, voornamelijk jongere activisten en mensen met liberale en linkse opvattingen, hem als een moderne leider, open voor verandering en vooruitgang. Trzaskowski is als burgemeester van Warschau populair onder stadskiezers, wat voor veel linkse activisten een argument wordt om hem te steunen in interne spelletjes. Ook de grote investeringen in linkse projecten van Warschau zijn belangrijk.

Maar dit alles is slechts een opmaat voor de echte botsing met PiS.

Laat dus de beste winnen.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

wordt vervolgd:

Pieszyce

"Tygodnik Powszechny" reageert op de vraag van Monika Olejnik
'Het is moeilijk om woorden te vinden'

Onet Lifestyle-journalisten
13 november 2024

Monika Olejnik wilde weten wat de minister van Buitenlandse Zaken zou antwoorden aan de journalist van "Tygodnik Powszechny". Zoals ze opmerkte, zou hij hebben verklaard dat KO-leden mogelijk een probleem hebben met de joodse afkomst van Anne Applebaum. De plaatsvervangend hoofdredacteur van "TP" rapporteert nu aan haar.

"De verklaring van de presentatrice van 'Kropka... « dat ze deze woorden in 'Tygodnik' heeft gelezen, is niet waar.  Het is nooit gezegd op onze pagina's. In zijn artikel over de kansen van Radosław Sikorski om de kandidaat van KO te worden in de presidentsverkiezingen, haalde Piotr Śmiłowicz meningen aan die in de partij circuleerden dat de beoordelingen die zijn vrouw, journaliste Anne Applebaum, tijdens de Amerikaanse campagne had gepubliceerd en die kritisch waren over Donald Trump, problematisch zouden zijn voor zijn kandidatuur," lazen we.

"Tygodnik' heeft nooit op deze manier over de kandidatuur van Sikorski geschreven".

Michał Kuźmiński vraagt zich verder af of de journaliste "het onderzoek voor het programma zelf heeft voorbereid of misleid is, omdat 'Tygodnik' tenslotte nooit op een dergelijke manier over de kandidatuur van Sikorski heeft geschreven". Hij is het ook eens met Radosław Sikorski dat "het onaanvaardbaar is om de achtergrond van de vrouw van een kandidaat als onderwerp te nemen in de presidentsverkiezingen". De adjunct-hoofdredacteur merkt verder op dat Olejnik niet wilde weten wat de minister zou antwoorden aan zijn KO-collega's, maar belde de auteur van "Tygodnik Powszechny" op.

Dit zou kunnen worden geïnterpreteerd als een suggestie dat het de mening van deze auteur was, die bovendien op onze pagina's werd geuit. Als dit opzettelijk was, is het moeilijk om woorden te vinden waarmee we zouden kunnen reageren op Monika Olejnik

- becommentarieerde Kuzminski.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

Onet Lifestyle-journalisten

Bron:  onet.pl      język po Polsku

Pieszyce

TVN heeft een probleem na het interview van Olejnik
Kijkers schrijven klachten

13 november 2024

De storm die volgde op de vraag die Monika Olejnik aan Radosław Sikorski stelde, gaat door. Zoals Wirtualna Polska ontdekte, heeft de National Broadcasting Council in deze kwestie al twee individuele klachten ontvangen. Kijkers beschuldigen TVN ervan 'antisemitische stereotypen' in de uitzending te gebruiken. 

"In dit geval ontving de National Broadcasting Council twee individuele klachten. De beschuldigingen hebben betrekking op het gebruik van antisemitische stereotypen in gesprekken over kandidaten bij de presidentsverkiezingen" - vertelde Teresa Brykczyńska, woordvoerster van de National Broadcasting Council, aan WP.

Ze voegde eraan toe dat "er al een toelichtingsprocedure is gestart."

Sikorski verlaat de TVN24-studio. Olejnik bekritiseerde de vraag online

Radosław Sikorski was dinsdag te gast bij Monika Olejnik op TVN24. Het gesprek verliep rustig en niets wees op de verwarring die zou ontstaan door de laatste vraag van de presentator.

- Ik las in de 'Tygodnik Powszechny' over hoe de achtergrond van uw vrouw een probleem is voor KO leden. Wat zou u de auteur van de "Tygodnik" antwoorden? – vroeg Olejnik over Anne Applebaum, de vrouw van Sikorski, die een Amerikaanse journaliste van Joodse afkomst is.

Het hoofd van de Poolse diplomatie vermeed in eerste instantie een antwoord. - Ik zou zeggen dat het al een seculiere traditie is dat first ladies mensen van Joodse afkomst zijn," - zei hij kort nadat hij door de presentator onder druk was gezet.

Op dit punt eindigde het programma, maar Radosław Sikorski wachtte niet tot de camera's waren uitgeschakeld en verliet onmiddellijk de studio. Hij nam ook geen afscheid van Monika Olejnik.

Sikorski plaatste een scherpe post

De minister van Buitenlandse Zaken reageerde onmiddellijk op sociale media.

"Ik ben van mening dat het onaanvaardbaar is om de afkomst van de vrouw van een kandidaat als onderwerp te nemen in de presidentsverkiezingen. In tegenstelling tot de insinuatie van redacteur Olejnik zijn wij geen land van antisemieten. Van TVN en Warner Bros./Discovery eis ik het herstel van journalistieke normen." - schreef Sikorski op het X-platform.

Op woensdagochtend reageerde de adjunct-hoofdredacteur van 'Tygodnik Powszechny', waarnaar Monika Olejnik verwees. "De verklaring van de presentatrice van 'Kropka' dat ze deze woorden (over vermeend antisemitisme - red.) in 'Tygodnik' heeft gelezen, is onwaar. Het is nooit gezegd in onze pagina's".- schreef Michal Kuzminski.

Olejnik verwees naar verslagen van Piotr Śmiłowicz uit een tekst op het portaal Gazeta.pl (Śmiłowicz publiceert ook in Tygodnik Powszechny, vandaar Olejniks vergissing).

De auteur schreef: "In feite verkleint de overwinning van Trump echter de kansen van Sikorski, omdat zijn vrouw Anne Applebaum niet alleen sterk geassocieerd wordt met de Democratische Partij van de VS, maar zelfs in de laatste periode de rivaal van Harris fel aanviel en hem vergeleek met Hitler en Stalin. In de entourage van Trump is dit waarschijnlijk niet vergeten. Bovendien, zoals men al volledig 'off the record' op KO kan horen, is Applebaums achtergrond in onze samenleving geen goede aanbeveling."

Olejnik verontschuldigt zich

De interviewer, Monika Olejnik, gaf ook commentaar op de gebeurtenissen in de studio door een bericht op haar Instagram-profiel te publiceren.

"Ik strijd al jaren tegen antisemitisme, geweld, haat en agressie. Ik ben niet onverschillig!" - schreef Olejnik. "Met verbazing en verontwaardiging, die ik in het programma heb geuit, heb ik de in de media geciteerde stemmen over de afkomst van Anne Applebaum aanvaard. Ik vond dat de minister de gelegenheid zou moeten hebben om daarnaar te verwijzen, wat hij ook deed in 'Kropka nad I', - voegde ze eraan toe.

"Ik verontschuldig me aan u, aan al mijn kijkers - als ik niet precies en nadrukkelijk genoeg was. Het was niet mijn bedoeling om iets te insinueren; net als minister Sikorski, geloof ik dat Polen geen land van antisemieten is!" - concludeerde de 'Kropka nad i' presentatrice haar inzending.

Even later verscheen een screenshot van Monika Olejnik's commentaar in X ook op het officiële account van de TVN24 redactie.

Bron: WP Wiadomości /TVN24/x.com    język po Polsku

Pieszyce

Wat reacties

Radosław Sikorski   @sikorskiradek

Uważam, że ustawianie pochodzenia żony kandydata jako tematu w wyborach prezydenckich jest niedopuszczalne. Wbrew insynuacji red. Olejnik nie jesteśmy krajem antysemitów. Od TVN i Warner Bros./Discovery żądam przywrócenia standardów dziennikarskich.
Ik ben van mening dat het onaanvaardbaar is om de afkomst van de vrouw van de kandidaat tot een onderwerp te maken bij de presidentsverkiezingen. In tegenstelling tot de insinuaties van redacteur Olejnik zijn we geen land van antisemieten. Ik eis dat TVN en Warner Bros./Discovery de journalistieke normen herstellen.

Tomasz Szwejgiert    @aw_boles46625

W TVN 24 nie wolno powiedzieć, Jarosław Kaczyński jest gejem, który szczuje na Osoby LGBT ale antysemickie pytanie może paść bez problemu
Op TVN 24 mag je niet zeggen dat Jarosław Kaczyński een homo is die LHBT'ers aanvalt, maar een antisemitische vraag mag zonder probleem gesteld worden

ADAM    @adam_abramczyk

Monika Olejnik już dawno powinna pójść na emeryturę. Minimum 15 lat temu.
Monika Olejnik had al lang geleden met pensioen moeten gaan. Minstens 15 jaar geleden.

Pożar w Burdelu   @pozar_w

Dlaczego nigdy nie zadano takiego pytania O Dudy żonę. To Olejnik powinna opuścić studio już dawno temu
Waarom werd zo'n vraag nooit over Duda's vrouw gesteld? Olejnik had de studio al lang geleden moeten verlaten

Vrouw Duda heeft Duitse achtergrond, P.

Pieszyce

De Amerikaanse ambassadeur publiceerde een artikel over Anne Applebaum
Er is de reactie van Sikorski

Jagoda Różycka
13 november 2024 

"Anne Applebaum is mijn dierbare vriendin. Zij belichaamt het beste in de Amerikaans-Poolse betrekkingen", schreef de Amerikaanse ambassadeur Mark Brzeziński in een lang artikel. Radosław Sikorski reageerde op de woorden van de diplomaat.

Wat gebeurt er: de Amerikaanse ambassadeur in Polen, Mark Brzeziński, publiceerde een uitgebreid artikel waarin hij sprak over zijn vriendschap met Anne Applebaum. "Ze wordt overal waar ik het ken hoog gewaardeerd, en ik kan categorisch zeggen dat ik enorm dankbaar ben voor haar advies tijdens mijn ambtstermijn hier, omdat het altijd intelligent en geïnformeerd is", schreef hij op Instagram.

Wat de ambassadeur schreef: "Anne Applebaum is een goede vriendin van mij. Ze is iemand voor wie mijn overleden vader Zbigniew Brzezinski veel respect had vanwege haar geleerdheid, diepgaande kennis, liefde voor Polen en bedachtzaamheid. Via haar werken heeft Anne meer bijgedragen dan elke andere wetenschapper tot mondiaal begrip en bewustzijn van het lijden en de tragedie van dit deel van de wereld en Polen", zei Marek Brzeziński en benadrukte dat de journalist "belichaamt wat het beste is in de Amerikaans-Poolse betrekkingen."

Wat is de achtergrond: Hoewel de ambassadeur niet rechtstreeks schreef, verwees de inzending hoogstwaarschijnlijk naar het interview van dinsdag (12 november) met Radosław Sikorski, afgenomen door Monika Olejnik. De journalist vroeg het hoofd van de Poolse diplomatie wat hij zou antwoorden aan de journalist die schreef dat de afkomst van zijn vrouw een probleem zou kunnen zijn voor KO-leden.

Sikorski reageerde op de inzending van de ambassadeur: "Bedankt. Vooral op momenten dat de wind van de geschiedenis sterker waait, mogen we waarden en respect niet vergeten", schreef de minister op het X-platform, waar hij ook de inzending van de Amerikaanse ambassadeur deelde.

Bron: Instagram, X, Gazeta.pl